English

اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

پرمصرف‌ها همچنان مراقب باشند!

موضوع احتمال جریمه و قطع برق مشترکان پرمصرف خانگی و تجاری در گزینه‌های مصوب وجود دارد که در صورت ضرورت برق پرمصرف‌ها قطع خواهد شد.

پرمصرف‌ها همچنان مراقب باشند!

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج؛ « قطع برق ۱۰۰ اداره پرمصرف تهران، ممنوعیت‌ها برای سفر به اربعین حسینی، پنج دهک اول مشمول ۱۲۰ هزار تومان اعتبار مضاعف، تأمین بدوجه برای کشاورزان و پروژه نهضت ملی مسکن» از جمله مهمترین موضوعاتی است که در هفته گذشته در رسانه‌ها برجسته شده است.

 

قطع برق ۱۰۰ اداره پرمصرف تهران

گرمای هوا باعث شده تا شهروندان از وسایل خنک کننده بسیار استفاده کنند و همین موضوع بر مصرف برق تأثیر منفی دارد؛ به‌طوری که برق پرمصرف‌ها با توجه به اخطارهای داده شده در برخی مناطق قطع می‌شود.

مدیرعامل توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: بیش از ۱۰۰ مشترک اداری پرمصرف دیروز مشمول قطع برق شده‌اند و پایش لحظه‌ای وضعیت مصرف برق ادارات شهر تهران تا پانزدهم شهریور با جدیت ادامه دارد.

انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی تا نیمه شهریور حداکثر همکاری ممکن را در اجرای طرح‌های مدیریت مصرف برق داشته باشند.

در طرح مدیریت بار برق برای کشاورزان، هر کشاورزی که چاه‌های خود را فقط ۵ ساعت در روز آن هم در فاصله ساعت‌های ۱۱ تا ۱۸ خاموش کند، در باقی ساعات روز از برق رایگان بهره‌مند می‌شود؛ تنها شرط بهره‌مندی از این مشوق نیز آن است که کشاورز با شرکت برق استان خود تفاهم‌نامه امضا کند.

در این کنار بهره‌مندی از برق رایگان، از نظر علمی نیز آبیاری در هوای گرم و در زمان تابش خورشید، باعث می‌شود که آب از سطح برگ و خاک تبخیر شود و گیاه تشنه بماند. افزون بر این، آبیاری در این زمان سبب آب بیهوده مصرف شود، بنابراین در تابستان برای مصرف بهینه آب، باید آبیاری در ساعات خنک روز انجام شود. افزون بر آن به منظور پیشگیری از کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از وقوع پدیده فرونشست زمین، برای برداشت از چاه‌ها سقف تعیین شده است؛ درخواست سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از وزارت نیرو برای جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌ها نیز موید این موضوع است که کشاورزان برای برداشت از چاه‌ها سقف دارند.

 

ممنوعیت‌ها برای سفر به اربعین حسینی

با توجه به ابلاغیه وزارت امور خارجه، حمل پاور بانک در بار یا همراه مسافران در پروازهای فرودگاه‌های عراق ممنوع است. همچنین آن کشور لیست ۱۰۹ قلم داروی ممنوع به کشور عراق را نیز اعلام کرده است. از جمله این داروها می‌توان به مورفین اشاره کرد.

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت امور خارجه، حمل پاور بانک در بار یا همراه مسافران در پروازهای فرودگاه‌های عراق ممنوع است. در اطلاعیه‌ پروازهای اربعین همچنین آمده است: حضور زائران در پروازهای رفت از ایران در فرودگاه سه ساعت قبل از پرواز جهت انجام تشریفات اداری، گذرنامه، پرداخت خروجی، دریافت ارز مسافرتی و... الزامی است. گیت خروج مسافرین در پروازهای خارجی یک ساعت قبل از پرواز بسته خواهد شد.

حضور مسافران جهت پروازهای برگشت از فرودگاه‌های نجف و بغداد پنج ساعت قبل از پرواز الزامی است. با توجه به انجام دو مرحله بازرسی (خودرو و مسافر) و صف‌های طویل ایجادشده در مسیر، لازم است زائران با در دست داشتن بلیت و گذرنامه زمان حضور خود در فرودگاه را مدیریت کنند.

پیشنهاد می‌شود زائران بلیت پروازهای رفت و برگشت خود را در ایران تهیه کنند؛ بلیت در فرودگاه‌های کشور عراق یا پای پرواز صرفا به‌صورت دلاری فروخته می‌شود.

 

پنج دهک اول مشمول ۱۲۰ هزار تومان اعتبار مضاعف

بنا بر اعلام معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار با اشاره به مشارکت ۵ دهک جامعه در کالابرگ الکترونیک، ۴۸ میلیون نفر از جمعیت کشور از مزایای طرح ملّی کالابرگ الکترونیک بهره‌مند می‌شوند. علیرضا عسگریان با اشاره به پوشش دهک‌های چهارم و پنجم در طرح افزایش اعتبار کالابرگ الکترونیکی ، اظهار داشت: خانوارهای دهک اول تا پنجم می‌توانند در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی یک ماه زودتر از واریز یارانه خود با خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالای اعلام شده، مشمول ۱۲۰ هزار تومان اعتبار مضاعف شوند.

وی گفت: هم‌اکنون در سراسر کشور و در جهت ایجاد دسترسی راحت و سریع برای مردم ۱۱۱ هزار فروشگاه به طرح ملّی کالابرگ الکترونیک متصل شده‌اند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون با تأکید بر اینکه میزان دسترسی هر نفر به فروشگاه‌های طرح کالابرگ الکترونیکی به کمتر از ۳۰۰ متر رسیده است، افزود: مردم با نصب برنامه کاربردی «شما» علاوه بر اطلاع از میزان اعتبار خود می‌توانند آدرس فروشگاه‌ها را مشاهده کنند.

 

تأمین بدوجه برای گندمکاران

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، به زودی ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر بابت خرید گندم از سوی دولت، به کشاورزان پرداخت می شود.

داود منظور اظهار داشت: تاکنون ۷۲ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی گندم از کشاورزان انجام شده و به زودی ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر به آنان پرداخت می شود.

وی همچنین گفت: تاکنون نتوانسته ایم اعتباری برای خرید قیر راه های روستایی تخصیص بدهیم به دلیل آنکه مابه التفاوت هر تن قیر با بازار زیاد است.

معاون رئیس جمهور گفت: قیمت هر تن قیر در بودجه ۷.۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده که با رقم ۱۶ میلیون تومان در بورس کالا تفاوت زیادی دارد.

همچنین محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی با قدردانی از کشاورزان و گندم کاران بابت اعتماد به دولت و فروش گندم به دولت گفت: در بحث خرید  میزان گندم خریداری شده از کشاورزان از مرز ۱۰ میلیون تن هم  عبور کردیم و این یک رکورد است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۱۰ میلیون تن از ۱۱ و نیم میلیون تن گندم مورد نیاز کشور از کشاورزان خریداری می شود، اظهار کرد: با تولید و تهیه این میزان گندم از کشاورزان، یک صرفه جویی ارزی بزرگ اتفاق می افتد و اگر چنین نمی شد باید ارز می دادیم و در قبالش گندم بیشتر وارد می کردیم.

 

بیشتر بخوانید:

راه برون‌رفت از چالش‌های مسکن ملی؛ تعامل و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها

کلید خوردن طرح کارت بانکی به جای کارت سوخت

افزایش مصرف برق/ تهاتر نهاده‌های کشاورزی با دیگر کشورها و سرعت ساخت پروژ مسکن ملی

صادرات گازوئیل در جهت توسعه پایدار صنعت پتروشیمی

 

پروژه نهضت ملی مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: در حال حاضر هزینه ساخت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن ۷.۵ تا ۸ میلیون تومان است که به این رقم هزینه‌های آماده سازی و محوطه سازی نیز اضافه می‌شود. علیرضا جعفری اظهار کرد: مبالغ دریافتی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن بر اساس سه پارامتر هزینه ساخت، آماده سازی و محوطه سازی انجام می شود. در حال حاضر هزینه ساخت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن بین ۷.۵ تا ۸ میلیون است که به این رقم هزینه آماده‌سازی و محوطه سازی هم اضافه می‌شود که بر عهده متقاضی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بنابراین تجدید نظر در مطالعات مترو پردیس بر اساس نشریه ۷۷۷ در دستور کار قرار گرفت که با توجه به استانداردهای مترو به سمت قطار سبک برویم. این مدل استانداردهای شیب و سرعت را مورد ارزیابی مجدد قرار داده است.

جعفری تاکید کرد: اصل اجرای مترو پردیس در دستور کار است اما نوع سیستم ریلی، مسیر دسترسی و ساختار مشارکت آن در حال تجدید نظر است. امیواریم تا پایان امسال مجوزهای لازم را بگیریم و سال آینده اجرای آن را آغاز کنیم.

در خصوص پرداخت اقساط مسکن ملی مهر نیز شرکت عمران شهر پرند در اطلاعیه‌ای هشدار داد:  بر اساس مصوبه شورای مسکن استان تهران آن دسته از متقاضیان نهضت ملی مسکن پرند که تنها ۲ قسط از مبالغ اعلام شده را واریز نکنند اخطار پیامکی واریز مبلغ ارسال می‌شود. پس از آن نیز به متقاضی نسبت به واریز اقساط بعدی در مهلت تعیین شده اظهارنامه حذف ارسال خواهد شد.

به منظور تامین منابع مالی احداث پروژه های نهضت ملی مسکن، متقاضیانی که پس از ارسال اظهارنامه نیز نسبت به واریز اقساط خود اقدام نکنند، از پروژه حذف و متقاضیان جدید جایگزین افراد بد حساب خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه