English

مدیرعامل سازمان بنادر ‌و دریانوردی خبر داد؛

افزایش حجم لایروبی خزر نسبت به دو سال گذشته/رشد ۲.۲ درصدی واردات کالای اساسی/سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در موضوع ساخت و خریداری کشتی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:کشتی‌های زیادی برای دریاهای شمال و جنوب خریداری شده که برخی از شناورها وارد کشور شده و برخی از شناورهای خریداری شده در حال انتقال است.

افزایش حجم لایروبی خزر نسبت به دو سال گذشته/رشد  ۲.۲ درصدی واردات کالای اساسی/سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در موضوع ساخت و خریداری کشتی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج،مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری صبح امروز با بیان اینکه دولت در موضوع پروژه‌های عمرانی که مربوط به ایجاد و توسعه بنادر کوچک است ۵۳۰ هزار میلیارد ریال پروژه در دست اجرا دارد افزود:  ۴۷۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر در حال اجراست که در مجموع حدود یک هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در بنادر فعال است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد:یک میلیارد دلار پروژه در موضوع ساخت و خریداری کشتی در دست اجرا است و کشتی‌های زیادی برای دریاهای شمال و جنوب خریداری شده که برخی از شناورها وارد کشور شده و برخی از شناورهای خریداری شده در حال انتقال است.

علی اکبر صفایی تصریح کرد:در این ۲ سال در موضوعات اقتصاد دریا فقط در بخش حمل‌و نقل دریایی ۱۸۹ هزار میلیارد ریال پروژه تحویل شده است.

به گفته این مقام مسوول ۴۹ فروند ساخت شناور‌های خدماتی و موردنیاز برای تقویت صنایع دریایی داخلی به ارزش ۱۳۴ میلیون یورو در حال اجراست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دولت در بخش نوسازی ناوگان اقدامات بسیار خوبی را در دست اجرا دارد گفت: مباحث اقتصاد دریا در طول تاریخ کشور علی الخصوص در این ایام بیشترین توجه به این موضوعات شده و پس‌از جلسات متعددی که در مجمع مصلحت نظام انجام شد سیاست کلی نظام دریا توسط مجمع تشخیص ابلاغ شد.

به گفته وی کارگروه ملی اقتصاد دریا دو مسیر کلی تعریف شده است، هم اکنون مطالعات طرح جامع اقتصاد دریا در حال انجام و دستگاه‌های مختلف در دریا و ساحل تکالیف در دست اقدام دارند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به  بحث کالای اساسی اشاره کرد و توضیح داد:امسال کشور در بحث کالای اساسی وضعیت خوبی دارد،  به طوریکه  تولید گندم در کشور ۸.۷ میلیون تن بوده که باعث شده بخشی از نیاز را از داخل تامین کنیم و در کل عملکرد تخلیه و بارگیری ۸۲ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل علی رغم کاهش واردات کالای اساسی ۲.۲ درصد رشد داشته است.

صفایی گفت: در بحث کانتینری فعالیت‌ها نسبت به سال قبل ۵ درصد رشد داشته است که در مجموع سهم صادرات کالا ۷۰ درصد و واردات ۳۰ درصد بوده است و گردش‌های دریای رشد ۸ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته‌  است  در ترانزیت نیز ۳۹ درصد رشد داشته‌ایم که نشان می‌دهد ترانزیت در کشور به‌خصوص دریای خزر در وضعیت مناسبی به سر می‌برد.

 وزیر راه و شهرسازی  در پاسخ به سوالی درباره کاهش آب خزر در سال‌های گذشته خاطر نشان کرد:بحث خزر بسیار مهم است و وزارت راه‌وشهرسازی با نخست وزیر روسیه وارد مذاکره شده و این نگرانی را منتقل کردیم و وزارت امور خارجه هم این موضوع را دنبال می‌کند.ولگا یکی از رود‌های آبریزش یه خزر است که البته مهمترین رود خزر محسوب می‌شود. موضوع خزر بسیار حائز اهمیت است چراکه بخشی از تجارت ایران از خزر انجام می‌شود و در ٢٠ سال گذشته کاهش قابل توجهی در آب خزر بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه حجم لایروبی خزر نسبت به دو سال گذشته افزایش پیدا کرده است گفت: مطالعاتی در این زمینه با سناریوهای مختلف در حال انجام است. طی 2 سال اخیر به دلیل کاهش آب ورودی به دریای خزر، حجم لایروبی در بنادر شمالی کشور حدود 13 درصد افزایش یافته است.

 

خدمه کشتی حمل ال پی جی حادثه دیده سالم هستند

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با  کشتی حمل ال پی جی تاکید کرد: کشتی حمل ال پی جی (LPG) ناوگان گازی است که گاز را در دمای منفی ۴۶ درجه به صورت مایع نگه می‌دارد؛ ظرفیت این کشتی ۶ هزار و ۵۰۰ تن است که با پرچم پاناما و با خدمات اوکراین و هند دچار آتش سوزی و انفجار شد اما با درایت مجموعه بنادر و همکاری وزارت نفت همه ۲۲ نفر از کارکنان کشتی سالم و از غرق شدن کشتی جلوگیری شد که این برگ برنده‌ای برای سازمان بنادر و دریانوردی است.

 

۲۶۰ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور

معاون سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه صادرات غیرنفتی، امسال افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته و در حوزه عملیات بندری مربوط به ترانزیت نفت ۱۷ درصد رشد داشتیم افزود:۸۲ میلیون تن کالا از ابتدای سال تا امروز در بنادر تخلیه و بارگیری شده است که رشد پنج درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد.

به گفته جلیل اسلامی در ۲ سال اخیر نزدیک به ۲۶۰ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور انجام و ۳۲ هزار فروند کشتی فقط از ابتدای امسال وارد بنادر کشور شده است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه