English

وزیر نفت در پاسخ به خبرگزاری موج:

سیاست ایران برای قیمت نفت همسو با اوپک پلاس است

جواد اوجی گفت: در حال حاضر همسو با اوپک و اوپک پلاس هستیم و کاملا از بیانیه اوپک حمایت می کنیم و از طرف دیگر در مقطع کنونی میزان تولید و صادرات نفت در کشور افزایش یافته است.

سیاست ایران برای قیمت نفت همسو با اوپک پلاس است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در چند وقت اخیر طبق آمار وزارت نفت و حتی نهادهای بین المللی میزان تولید و صادرات نفت افزایش یافته است و وزیر نفت در حاشیه دولت در پاسخ به خبرگزاری موج با توجه به اینکه قیمت نفت در بودجه بیشتر از نرخ کنونی بازار است و اینکه چه سیاست های برای افزایش قیمت نفت دارند، گفت: در حال حاضر همسو با اوپک و اوپک پلاس هستیم و کاملا از بیانیه اوپک حمایت می کنیم و از طرف دیگر در مقطع کنونی میزان تولید و صادرات نفت در کشور افزایش یافته، در حالی که تحریم ها نسبت به گذشته رشد داشته است.

جواد اوجی افزود: وزارت نفت در یک سال گذشته در گروه نفت رشد خوبی داشته به طوری که در برخی فصل ها رشد گروه نفت 15 درصد بوده اما در مجموع رشد سالانه گروه نفت 10 درصد بوده است.

اوجی با بیان اینکه در حال حاضر قراردادهای توسعه صادرات به کشورهای منطقه آمریکای جنوبی و همچنین تهاتر با فراورده های نفتی را انجام داده ایم، گفت: در واقع نفت را مانند خوراک پالایشگاهی تحویل می دهیم و به دلیل اینکه فرآورده های نفتی در منطقه کارائیب هم تقاضای خوبی دارند در این منطقه به فروش می رسد.

در حال حاضر قیمت نفت اوپک در بازار جهانی به حدود 76 دلار رسیده که نسبت به قبل از جلسه اوپک رشدی 6 دلاری داشته است و این مساله ناشی از کاهش عرضه اوپک است که عربستان سعودی داوطلبانه حدود یک میلیون بشکه از میزان عرضه خود را کاهش داده است.

در شرایط کنونی چشم انداز بازار کامودیتی ها نزولی است، زیرا سیاست های فدرال رزرو در راستای مهار تورم انقباضی بوده و از طرف دیگر شرکت های بزرگ هم در گزارش های فصلی خود افت تولید را ثبت کرده است که به کاهش تقاضا برای کامودیتی ها ختم می شود.

یک کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر اقتصاد جهانی در یک وضعیت با ثبات قرار دارد، گفت: به نظر نمی رسد در موقعیت کنونی تقاضا برای خرید نفت بالا باشد به همین دلیل قیمت نفت هم تغییر چندانی نخواهد داشت، مگر اینکه سیاست گذاری جدیدی توسط کشورهای عضو اوپک پلاس اتفاق بیفتد که بر مبنای آن عرضه کاهش یابد.

حسن مرادی با بیان اینکه اقتصاد کشورهای عضو اوپک بیشتر وابسته به نفت است، افزود: از این رو به نظر نمی رسد که فعلا تصمیمی از سوی اوپک مبنی بر کاهش عرضه نفت اتفاق بیفتد. بر همین مبنا قیمت ها ثابت باقی خواهند ماند، اما شروع فصل های سرد سال شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود.

در شرایط کنونی بسیاری از کشورهای عضو اوپک موافق افزایش عرضه نفت نیستند و با توجه به تورمی که در بازارهای جهانی اتفاق افتاده معتقدند که قیمت نفت باید در محدوده 100 دلار باشد، در مقابل کشورهای اروپایی که مصرف کننده نفت هستند به شدت مخالف افزایش قیمت نفت هستند به همین دلیل تلاش می کنند سیاست های خود را به گونه ای وضع کنند که تولیدکنندگان نفت، محصول خود را با همین قیمت ها به بازار عرضه کنند.

از طرف دیگر جنگ روسیه و اوکراین باعث شد که روسیه نفت بیشتری با قیمت پایین تر عرضه کند تا بتواند درآمد خود را حفظ کند. این تخفیف بالاتر روسیه به خریداران نفت تنها به نفع کشورهای اروپایی بود و تولیدکنندگانی مانند ایران به شدت از این رقابت معکوس زیان دیدند، چراکه به نسبت افت تقاضای که وجود داشت قیمت ها هم کاهش داشتند و در نهایت روسیه بازارهای خود را به سمت کشورهای آسیایی سوق داد و همین مساله روی تقاضای نفت ایران هم تاثیر منفی داشت.

در حال حاضر دولت در لایحه بودجه 1402 قیمت نفت را حدود 80 دلار تعیین کرده و با توجه به اینکه هم اکنون زیر این قیمت به فروش می رود منجر به کسری بودجه خواهد شد، از این رو دولت باید سیاست های حمایتی در راستای افزایش قیمت نفت را دنبال کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه