English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دلایل افزایش نسبت پول به شبه پول در اقتصاد

بانک مرکزی چندی پیش با نرخ بهره 30 درصدی به دنبال فریز کردن نقدینگی سرگردان بود اما حالا رشد نسبت پول به شبه پول حکایت از این دارد که سیاست گذاری های بانک مرکزی شکست خورده است.

 دلایل افزایش نسبت پول به شبه پول در اقتصاد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، گزارش بانک مرکزی حکایت از افزایش نسبت پول به شبه پول دارد، یعنی در پاییز 1401 نسبت پول به شبه پول حدود 22 و در اواخر سال 1401 به 25 رسیده و به معنای این است که منابع جاری مردم برای ورود به بازارهای مختلف افزایش یافته و سیاست های نرخ سپرده بانکی 23 درصدی بانک مرکزی نتوانست نقدینگی سرگردان در اقتصاد را فریز کند و همچنان این به عنوان یک تهدید تورمی برای بازارهای مختلف وجود دارد.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره دلایل عدم موفقیت سیاستگذاری بانک مرکزی برای جمع کردن نقدینگی در اقتصاد کشور گفت: افزایش نسبت پول به شبه پول نشان می دهد سیاست گذار نتوانست سیاست های درستی در جمع کردن نقدینگی بکار بگیرد و حتی باعث شده که سپرده های کوتاه مدت هم تبدیل به سپرده های جاری شوند، زیرا نرخ بهره سپرده های کوتاه مدت ار کاهش داد.

کامران ندری با بیان اینکه بانک مرکزی باید نرخ بهره کوتاه مدت را افزایش می داد و نرخ بهره بلندمدت هم به نسبت سپرده های کوتاه مدت تعیین می کرد، افزود: در حال حاضر نرخ های بهره در کشور به صورت دستوری اتفاق می افتد که اصلا طبیعی نیست، برای نمونه  در شرایط کنونی نرخ بهره کوتاه مدت بسیار پایین است به همین دلیل برای افراد فرقی نمی کرد که سپرده اش کوتاه مدت باشد یا سپرده جاری باشد . در موقعیت کنونی سپرده های کوتاه مدت به سمت پول بودن حرکت می کند.

او درباره دلایل رشد پول نسبت به شبه پول تصریح کرد: نرخ بهره سپرده ها در مقایسه با نرخ تورم بسیار پایین است به بیان دیگر بازدهی سپرده های بلندمدت در کشور منفی است و همین عاملی شده که وقتی تورم در کشور بالاست باعث می شود که افراد تمایلی به نگهداری شبه پول نداشته باشند زیرا وقتی نرخ بهره واقعی بانک ها منفی است سرمایه گذاری در بازارهای دیگر سود بیشتری دارند، از این رو کوچ سپرده ها را خواهیم داشت .

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر حکایت از انتظارات تورمی بالا در کشور دارد، اظهار کرد: در شرایط کنونی پیش بینی مردم این است که روند تورمی همچنان ادامه داشته باشد و سیاست گذار هم سیگنالی به مردم نداده که روند افزایش قیمت ها متوقف می شود.

او افزود: در حوزه های سیاسی و اجتماعی هم مسئولان ما هیچ انعطاف و نرمشی نداشته اند به همین دلیل انتظارات تورمی در کشور بالا باقی مانده و سپرده های ریالی مردم کاهش یافته و سراغ سایر دارایی ها رفته اند.

ندری تاکید کرد: در شرایط کنونی اقتصاد ما در تله انتظارات افتاده است و فعالا هم اگر روند تغییری نکند خیلی امیدی به کاهش تورم نیست.

 

نرخ 30 درصدی سود بانکی منطقی تر بود

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه سیاست فریز کردن نقدینگی مردم از طریق بانک ها باید با تعیین نرخ بهره متناسب با تورم باشد، گفت: در صورتی که در کشور تورم بسیار بالاتر از نرخ بهره است پیش بینی می شد که نرخ سپرده 23 درصدی تاثیر چندانی در فیز کردن نقدینگی نداشته باشد.

آلبرت بغوزیان با بیان اینکه از طرف دیگر رکود اقتصادی و افزایش التهابات در بازار ارز و ... باعث انتقال پول به بازارهای سوداگری شده استف افزود: زمانی که خود دولت به مردم ارز می فروت همین مساله منجر می شد که نقدینگی بیشتری در دست مردم وجود داشته باشد تا وارد بازارهای همچون ارز و طلا شود.

به گزارش خبرگزاری موج پیش از این برخی اقتصاددان ها به بانک مرکزی پیشنهاد کردند که نرخ سپرده بانکی باید به 30 درصد برسد و از طرف دیگر نرخ سپرده های کوتاه مدت هم منطقی شود تا از این طریق انگیزه سپرده گذاری از بین نرود با این حال بانک مرکزی نرخ سود سپرده را 23 درصد تعیین کرد و حالا گزارش ها حکایت از شکست سیاست گذاری بانک مرکزی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه