English

هدف وزیر راه و شهرسازی در سفر به سوریه؛

ریل تجارت ایران تا مدیترانه امتداد می‌یابد

پیگیری گسترش روابط اقتصادی در بخش‌های دریایی، ریلی و بانکی و کاهش تعرفه تجارت از اصلی‌ترین برنامه‌های سفر وزیر راه و شهرسازی به سوریه عنوان شده است.

ریل تجارت ایران تا مدیترانه امتداد می‌یابد

به گزارش خبرگزاری موج، وزیر راه‌ وشهرسازی با تاکید بر تحکیم و تقویت روابط اقتصادی ایران و سوریه از گفت‌وگوی مقامات 2 کشور برای گسترش روابط اقتصادی در بخش‌های دریایی، ریلی، تسهیل در تبادلات بانکی و کاهش تعرفه تجارت آزاد خبر داد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک ایران و سوریه صبح دیروز در رأس هیات بلندپایه‌ای وارد کشور سوریه شد و در بدو ورود مورد استقبال سامر الخلیل، رئیس کمیسیون مشترک ایران و سوریه قرار گرفت.

وی در بیان اهداف سفر خود که 2 روز به طول می‌انجامد در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت این سفر با هدف پیشبرد توافقاتی که در گذشته انجام شده بود و همچنین زمینه‌سازی برای انجام توافقات جدید در حوزه‌های مختلف انجام شد.

وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: بین 2 کشور روابط راهبردی وجود دارد و ایران و سوریه در بالاترین سطح روابط سیاسی قرار دارند اما در حوزه اقتصادی امکان توسعه روابط فراهم است به همین منظور درصدد هستیم روابط اقتصادی را گسترش بدهیم.

 

تقویت گسترش روابط اقتصادی ایران و سوریه در بخش‌های دریایی و ریلی

رئیس کمیسیون مشترک ایران و سوریه گفت: مهم‌ترین موضوعاتی که در کمیسیون مشترک طی امروز و فردا دنبال می‌کنیم شامل اقتصاد دریامحور می‌شود که برنامه‌های خوبی در این زمینه تدارک دیده شده است، همچنین در بخش ریلی نیز اتحاد بین ایران، عراق و سوریه و احیا و توسعه خطوط ریلی در حوزه‌های ترانزیت باری و مسافری مدنظر قرار دارد. 

بذرپاش افزود: این مسیر در گذشته بین سه کشور بوده اما در طول سال‌های قبل به دلیل جنگ‌ها و مشکلاتی که بر کشور سوریه تحمیل شده است، برخی از بخش‌های خطوط ریلی از بین رفته که نیاز به ترمیم و بهسازی مجدد دارد و یکی از موضوعات جدی مورد بحث در این سفر نیز است.

 

رایزنی ایران و سوریه برای کاهش تعرفه تجارت آزاد و تبادلات بانکی

بذرپاش از دیگر محورهایی را که 2 کشور مورد بررسی قرار می‌دهند کاهش تعرفه تجارت آزاد بین 2 کشور عنوان و بر پیشبرد آن تاکید کرد. به گفته وی، موضوع تبادلات بانکی نیز در سفر به سوریه دنبال خواهد شد. وزیر راه‌وشهرسازی گفت: اگر تبادلات بانکی برقرار نباشد تسهیل تجارت رخ نمی‌دهد، به همین منظور بانک مرکزی ایران تمهیدات خوبی اندیشیده است و با بانک مرکزی سوریه طی امروز و فردا گفت‌وگو می‌کنیم تا این تبادلات هرچه سریع‌تر برقرار شود.

رئیس کمیسیون مشترک ایران و سوریه خاطر‌نشان کرد: ایران در بخش‌های کشاورزی و صنعتی، کارخانه‌های بزرگی را طی سال‌های گذشته در سوریه احداث کرد که به دلیل جنگی که به این کشور تحمیل شد، در فعالیت آنها وقفه ایجاد شد که باید هرچه سریع‌تر این کارخانه‌ها به مدار تولید بازگردد.

بذرپاش افزود: بازار سوریه برای کالاها و تولید‌کنندگان ایران بازار جذابی است، همچنین بازار ایران می‌تواند بازار مناسبی برای کشور سوریه باشد تا بزودی تراز 2 کشور در بخش اقتصادی به سطح مناسبی برسد.

 

تحکیم و تقویت روابط اقتصادی ایران و سوریه

وزیر راه‌وشهرسازی توضیح داد: درصدد هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن با تاکید رئیس‌جمهور روابط ۲ کشور در بخش اقتصادی تحکیم و تقویت شود.

وی اظهار امیدواری کرد در پایان این نشست دو روزه که با وزرا و مقامات کشور سوریه برگزار می‌شود، فصل نوینی بین 2 کشور دوست و برادر ایران و سوریه در بخش اقتصادی آغاز شود.

 

برگزاری نشست فعالان اقتصادی دو کشور ایران و سوریه

بذرپاش همچنین از برگزاری نشستی با فعالان بخش خصوصی ایران و سوریه برای معرفی ظرفیت‌های ایران به فعالان و بازرگانان سوریه، همچنین شناسایی ظرفیت‌های سوریه برای فعالان اقتصادی ایران برای گسترش روابط 2 کشور در بخش اقتصادی در ادامه این سفر دو روزه خبر داد.

گفتنی است که دیدار با وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و سوریه و سایر وزرا و مسؤولان عالی‌رتبه کشور سوریه، همچنین دیدار با فعالان بخش خصوصی ایران و سوریه، بخشی از برنامه سفر وزیر راه و شهرسازی کشورمان به سوریه است.

توسعه اقتصاد دریامحور، تسهیل در مبادلات بانکی ۲ کشور و کاهش تعرفه تجارت آزاد، از جمله محورهای گفت‌وگوی ۲ طرف است.

بررسی توسعه حمل‌و‌نقل هوایی و از سرگیری حضور زائران ایرانی در سوریه، ایجاد خط ریلی سه‌جانبه بین کشورهای ایران، عراق و سوریه برای فعال‌سازی ترانزیت و حمل‌و‌نقل بار به عنوان شریان اصلی و مهم تبادل کالا بین 3 کشور، توسعه همکاری‌های ۲ کشور در حوزه‌های کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش‌و‌پرورش و آموزش عالی، گردشگری، محیط‌زیست و همکاری‌های دفاعی و همچنین تقویت همکاری‌های سرمایه‌گذاری میان ۲ کشور و بهره‌مندی شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و بازرگانان ۲ کشور از مزایای مشوق‌ها از اهداف سفر وزیر راه و شهرسازی کشورمان به سوریه ذکر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه