English

مشاور وزیر اقتصاد در گفتگو با خبرگزاری موج:

۱۳ درصد بودجه عمومی صرف کسری صندوق های بازنشستگی می شود

وحید شقاقی با فرض ادامه تحریم ها در سال آینده بودجه سال 1402 مشکلات کشور را حل نمی کند گفت: در 5 سال اخیر رشد کسری صندوق های بازنشستگی به چشم می خورد و در سال 1402حدود 13 درصد بودجه عمومی دولت صرف کسری صندوق های بازنشستگی می شود.

13 درصد بودجه عمومی صرف کسری صندوق های بازنشستگی می شود

مشاور وزیر اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه لایحه بودجه 1402 مانند لوایح بودجه سال های گذشته تنظیم شده است گفت: اصلاح ساختاری که لازم است در لایحه بودجه ببینیم وجود ندارد، از این رو در شرایط تحریم ها نمی تواند استحکام لازم را داشته باشد

وحید شقاقی با بیان اینکه تداوم این شکل بودجه ریزی برای اقتصاد ایران ممکن نیست، افزود: در 5 سال اخیر رشد کسری صندوق های بازنشستگی به چشم می خورد و حدود 13 درصد بودجه عمومی سال آینده دولت صرف کسری صندوق های بازنشستگی می کند و این روند سال های آینده رشد نمایی را طی خواهد کرد و در حتی تخصیص بودجه به کسری صندوق های بازنشستگی به 50 درصد خواهد رسید.

او با تاکید بر اینکه بودجه به عنوان یک برنامه کوتاه مدت باید ناظر بر حل مشکلات کشور مانند محیط زیست، مشکل آب، سرمایه گذاری و ... باشد، اظهار کرد: این بودجه ناظر بر حل مشکلات کشور تنظیم نشده، در حالی که بودجه ایران تنها ناظر بر تامین هزینه های جاری کشور است.

شقاقی با بیان اینکه در بودجه 1402 به بحث فروش اوراق و اموال برای تامین هزینه های جاری پرداخته است، اظهار کرد: دولت باید تلاش کند که هزینه های جاری را با مالیات بپردازد و اوراق و فروش اموال برای اجرای پروژه های عمرانی در نظر گرفته شود. از طرف دیگر تجهیزات و سرمایه های کشور مستهلک شده اند و علاوه بر اینکه نوسازی باید اتفاق بیفتد باید سرمایه گذاری های جدید در پروژه های عمرانی انجام شود.

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه در چند سال اخیر دولت در جذب سرمایه خارجی و بخش خصوصی موفق نبوده است، به همین دلیل باید سرمایه گذاری را خودش انجام دهد، اظهار کرد: قرار بود دولت درآمد نفت را که منابع بین نسلی است را در صندوق توسعه ملی واریز کند و در سرمایه گذاری بکار بگیرد اما در دهه 90 انتظارات از درآمدهای نفتی محقق نشده است.

مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه دولت می توانست بودجه ریزی عملیاتی بر مبنای سال 1401 داشته باشد، گفت: این نوع بودجه به این شکل اجرایی می شود که هر دستگاهی که می خواهد اعتبار بیشتر از سال 1401 بگیرد باید برنامه هایی که از سوی سازمان برنامه و بودجه ارائه شده را عملیاتی کند و از این طریق تخصیص بودجه خود را بالا ببرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه