English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

وعده وزیر صنعت برای خودروهای وارداتی همچنان نامعلوم / هدف واردات خودرو تنظیم بازار یا درآمدزایی است؟

در حالی که ماه ها از وعده وزیر صنعت برای عرضه خودروهای خارجی در بازار می گذرد، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا هم به حاشیه کشیده شده، گویا این مساله برای گره افکنی و فراموشی برای خودروهای وارداتی است.

وعده وزیر صنعت برای خودروهای وارداتی همچنان نامعلوم / هدف واردات خودرو تنظیم بازار یا درآمدزایی است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای سال جاری و درست بعد از اینکه به مجلس فراخوانده شد وعده واردات خودرو داد و بر مبنای آن قرار شد در مدت یک سال حدود 75 هزار خودرو به کشور واردات شود که حدود 8 درصد از میزان تولید داخلی کشور محسوب می شود، اما با وجود اینکه دو ماه پیش اعلام شد که نخستین محموله خودروهای خارجی به گمرک کشور رسیده است و از ابتدای بهمن ماه هم عرضه خودرو در بورس کالا کلید می خورد اما تاکنون نه تنها هیچ خبری از عرضه خودروهای خارجی نشده است، حتی موضوع عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا به محل مناقشه تبدیل شده است.

در هفته های گذشته با افزایش قیمت دلار از 30 هزار تومان به 45 هزار تومان قیمت خودرو در بازار هم با یک جهش روبرو شد و التهاب آن به بورس کالا هم کشیده شد، در این شرایط قرار بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت با تسهیل واردات خودرو و عرضه آن در بورس کالا مانع افزایش حباب بیشتر بازار آزاد خودرو شود و بازار وارد فضای رقابتی شود، اما بازهم در حد یک وعده ماند.

الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرگزاری موج پیش‌تر اعلام کرده بود که به دلیل محدودیت ارزی در کشور واردات خودرو در سال 1401 انجام نمی شود و احتمالا بعد از گشایش های ارزی در سال 1402 انجام شود، با این حال وزارت صنعت معدن و تجارت همچنان اصرار بر انتشار خبرهای مبنی بر عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا دارد، در حالی که بعد از اینکه 120 خودروی خارجی در نخستین محموله به گمرکات کشور وارد شد دیگر محموله جدیدی به گمرکات نرسیده است.

دهقانی با بیان اینکه دولت در بودجه حدود 1 میلیارد دلار منابع برای واردات خودرو پیش بینی شده است، تصریح کرد: با توجه به نوساناتی که در قیمت خودرو وجود داد واردات خودرو باید حتما اجرایی شود، اما این به معنی واردات خودروهای لوکس نیست، بلکه این برنامه باید در راستای تامین نیاز دهک های متوسط و پایین جامعه اتفاق بیفتد که در امروز توان خرید ندارند.

 

جزئیات تعرفه واردات خودرو

 

در حال حاضر گزارش ها حکایت از این دارد که خودروهای وارداتی در محدوده 10 هزار دلار هستند که با در نظر گرفتن تعرفه 6 تا 30 درصدی واردات و همچنین هزینه حمل و اسقاط و ... قیمت این خودروها نباید به بیش از 15 هزار دلار برسد.

در واقع جزئیات هزینه تعرفه از این قرار است که خودروهای 1200 سی سی تعرفه 6 درصدی خواهند داشت و خودروهای بیش از 1200 سی سی هم حدود 11 درصد، تعرفه خودروهای 1500 سی سی هم 20 درصد و در نهایت خودروهای 1500 تا 2000 سی سی هم 31 درصد تعرفه خواهند داشت و با توجه به اینکه خودروهای 10 هزار دلار در محدوده تا 1200 سی سی هستند تعرفه آن‌ها کمتر از 11 درصد خواهد بود و در مجموع قیمت 15 هزار دلار برای عرضه آنها آن ها منطقی است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه خودروهای وارداتی باید با محصولاتی در رنج قیمت پراید رقابت کند، گفت: در واقع هدف از واردات خودرو تنظیم بازار است، به همین دلیل اگر دولت قصد دارد بازار را به حالت تعادل برگرداند باید شرایط را برای عرضه خودروهای خارجی با حداقل تعرفه بکند.

جواد حسینی کیا با بیان اینکه دولت یک میلیارد دلار برای واردات خودرو در نظر گرفته است، تصریح کرد: واردات خودرو به طور قطع انجام می شود اما اینکه به چه شکلی اجرا می شود بستگی به سیاست های دولت دارد که با در نظر گرفتن شرایط بازار خودروی کشور حتما باید به گونه ای اجرا شود که نیازهای دهک های پایین جامعه در آن دیده شود و از سوی دیگر دولت باید چشم داشتی به عرضه خودروهای خارجی نداشته باشد و به دنبال این نباشد که با عرضه خودرو خارجی در بورس کالا درآمد کسب کند.

 

بیشتر بخوانید:

معاملات خودرو در بورس کالا نظارت پذیر است / بورس کالا مقصد جدید دلالان بازار خودرو

دولت باید قیمت خودروهای خارجی در بورس کالا را کنترل کند / هدف واردات خودرو تعدیل بازار خودرو بوده نه درآمدزایی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه