English

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد؛

پذیرش ۷۷ درصد از اظهارنامه‌های مالیاتی بدون رسیدگی

معاون وزیر اقتصاد، رویکرد اصلی سازمان امور مالیاتی را تحول مالیاتی و تعامل حداکثری با جامعه مودیان عنوان کرد و گفت: ۷۷ درصد از اظهارنامه‌های مالیاتی عملکرد ۱۴۰۰ را بدون رسیدگی پذیرفتیم.

پذیرش ۷۷ درصد از اظهارنامه‌های مالیاتی بدون رسیدگی

به گزارش خبرگزاری موج، داود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی در مراسم «رسم درستکاری» و آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران و رونمایی از سامانه تشخیص و تشویق فعالان اقتصادی قانونمند و خوش‌حساب «تراز» اظهار کرد: برای سازمان امور مالیاتی توفیقی بود که ما بتوانیم در این رویداد از مودیان نمونه که سرمایه های نظام مالیاتی و کشور هستند، تقدیر و تجلیل کنیم.

وی افزود: بخش بزرگ جامعه مودیان مالیاتی خوش حساب هستند که پرداخت مالیات را وظیفه ملی، شرعی و قانونی خودشان میدانند و کار ما را در سازمان امور مالیاتی تسهیل می‌کنند. دولت به دنبال تأمین مالی پایدار است و مالیات در این زمینه نقش خودش را به خوبی ایفا میکند؛ ما در این زمینه گام‌های مهمی را برداشته ایم.

رئیس سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: تأکید میکنم که رویکرد ما در این دوره، تحول مالیاتی و تعامل حداکثری با جامعه مودیان است، ما باید دیوار پیش روی سازمان امور مالیاتی و نظام مالیاتی با مودیان مالیاتی را برداریم. نظام مالیاتی شریک فعالیت اقتصادی همه فعالان اقتصادی است و به یمن آنها، تولید ملی و تولید ثروت و اشتغال آفرینی صورت خواهد گرفت.

منظور بیان کرد: بنابراین ما به عنوان شریک ۱۸ درصدی در سال آینده علاقه مند هستیم که مودیان مالیاتی خوب عمل کنند و معتقد به مودی محوری و مودی مداری هستیم و امیدواریم بتوانیم فرایندها را در سازمان امور مالیاتی به گونه ای بازطراحی کنیم که رضایت خاطر را در جمع مودیان بیش از گذشته داشته باشیم و بیشترین تلاش ما بر این موضوع استوار است که خدمات را الکترونیکی کنیم.

وی اضافه کرد: درگاه ملی خدمات الکترونیکی گواه این مدعاست و هفته گذشته از سکوی نرم افزاری «مالیات من» برای تلفن همراه رونمایی شد که یکی از اقدامات مهم در این زمینه است تا هر شخصی بتواند در گوشی همراه خودش از راه دور و بدون مراجعه به ادارات از سوابق مالیاتی خود آگاه شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی متذکر شد: همچنین اعتماد به خوداظهاری ها یک اصل مهم برای ماست و رئیس جمهور و معاون اول ایشان بنا را بر اعتماد به خوداظهاری ها گذاشته اند؛ صرفاً می بایست حسابرسی‌های ما متمرکز روی مودیان پرریسک باشد. ما در سال جاری ۷۷ درصد اظهارنامه های عملکردی را بدون رسیدگی قطعی کردیم و پذیرفتیم و برای ۱.۸ میلیون مودی مالیاتی اوراق قطعی صادر و ارسال شد.

منظور توضیح داد: باید بتوانیم صرفاً ۵ تا ۱۰ درصد مودیان را کنترل کنیم آن هم به صورت تصادفی و تلاش ما متمرکز بر کنترل کامل مودیان پرریسک است.

وی افزود: همچنین تلاش شد تا در سال جاری برای فاقدین اظهارنامه، اظهارنامه های برآوردی را تولید کنیم؛ یعنی مودیانی که اظهارنامه خود را تسلیم نکنند، کنترل می‌کنیم و برای آنها اظهارنامه برآوردی تولید میکنیم. به همین دلیل برای ۳۵۰ هزار شرکت و شخص حقوقی و نیز برای بیش از ۳ میلیون شخص حقیقی که اظهارنامه ارائه نکردند؛ بر اساس اطلاعات موجود در سامانه‌ها اظهارنامه برآوردی تولید کردیم.

وی ادامه داد: بنابراین همه مودیان ما از همه معافیت های مقرر در قانون بهره مند می‌شوند و کسانی که اظهارنامه خود را تکمیل نمی‌کنند و برای آنها اظهارنامه برآوردی تولید میکنیم، جریمه در نظر گرفته می‌شود و از معافیت‌های مقرر در قانون برخوردار نخواهند شد؛ البته اکثر مودیان ما قانونمدار و منضبط هستند. تلاش میکنیم که بتوانیم مودیان جدیدی را دائماً شناسایی کنیم تا منجر به وصول بیشتر مالیات و تأمین مالی بیشتر برای دولت شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه