English

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با خبرگزاری موج:

دولت باید قیمت خودروهای خارجی در بورس کالا را کنترل کند / هدف واردات خودرو تعدیل بازار خودرو بوده نه درآمدزایی

الله وردی دهقانی گفت: از ابتدا قرار بوده خودروهای وارداتی در محدوده ۱۰ هزار دلار وارد شوند تا بازار تعدیل و دهک های پایین جامعه بتواند صاحب خودرو شوند، از این رو قیمت خودروهای وارداتی باید کنترل شود.

دولت باید قیمت خودروهای خارجی در بورس کالا را کنترل کند / هدف واردات خودرو تعدیل بازار خودرو بوده نه درآمدزایی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار خودرو بسیار پرنوسان هست و تقاضای دهک های پایین جامعه بی پاسخ مانده است، گفت: از ابتدا قرار بوده خودروهای وارداتی در محدوده ۱۰ هزار دلار وارد شوند تا بازار تعدیل و دهک های پایین جامعه بتواند صاحب خودرو شوند، از این رو قیمت خودروهای وارداتی باید کنترل شود.

الله وردی دهقانی با بیان اینکه خودروسازها باید در مسیر افزایش تولید حرکت کنند که خودروهای اقتصادی به بازار عرضه شود، افزود: در حال حاضر در بین وارداتی ها، قیمت خودروهای اقتصادی در محدوده 10 هزار دلار هستند که تا حدودی با بازار خودرو کشور هماهنگی دارد و اگر دولت قصد دارد از طریق عرضه خودروهای خارجی بازار را تعدیل کند باید نرخ تعرفه و سایر هزینه ها را کاهش دهد تا به نوعی قیمت فروش این محصولات منجر به تعدیل قیمت ها در بازار شوند.

او با تاکید بر اینکه دولت قصد دارد خودروهای خارجی را در بورس کالا عرضه کند تا علاوه بر اینکه قیمت خودروها معقول شوند مشابه التفاوت سود واردکننده و قیمت فروش به خزانه واریز شود، تصریح کرد: اگر خودروهای وارداتی قیمت بالاتر هم پیدا کنند مازاد بر سود معقول به خزانه دولت واریز می شود و از این طریق رانت ایجاد نمی شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تقاضای خودرو در بازار بیش از تولیدات داخلی است، اظهار کرد: هدف این است که با واردات عرضه متعادل شود و محصولات بازار متنوع شوند و خودروسازهای داخلی ببینند مردم می توانند با همین پول چه خودروهایی می توانند خریداری کنند و از این طریق برای ارتقای کیفیت رقابت کنند

وی افزود: از طرف دیگر خودروهای کم مصرف در کشور باید تولید شود و واردات خودروهای خارجی شرایط رقابتی ایجاد می کند تا خودروسازان ایرانی هم به سمت کاهش مصرف سوخت بروند

دهقانی درباره سود احتمالی واردکننده های خودرو خارجی گفت: تقریبا ۲۵ درصد سود برای واردکننده در نظر گرفته شود اما باید تمام هزینه های واردات خودرو از تعرفه، گمرکی و... را بپردازد.

به گفته این نماینده مجلس عوارض گمرکی برای واردات خودرو اگر یک درصد در نظر گرفته شود قیمت این خودروها در بازار مناسب خواهد بود و از این طریق قیمت خودروهای داخلی هم کاهش می یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی