English

عضو کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت وگو با خبرگزاری موج:

طرح الگوی کشت به ۴۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد

علی اکبر علیزاده برمی گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید سیاستی را بکار بگیرد که در یک اقلیم با الگوی کشت گندم اگر صیفی کار، گندم بکارد مورد حمایت مالی قرار بگیرد همانطوری که در کشوری مانند یونان به ازای هر هکتا اجرای الگوی کشت، کشاورز 2 هزار یورو جایزه می گیرد.

طرح الگوی کشت به 40 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد

عضو کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه طرح الگوی کشت به 40 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد، گفت: هر استان کشور یک اقلیم دارد که با توجه به وضعیت آن باید کشت و کار انجام شود برای نمونه در کردستان اقلیم سرد و خشک و در کرمان اقلیم گرم و خششک داریم که متناسب با هر کدام از این مناطق باید الگوی کشت تعیین شود که در گذشته این سیاست اجرا نمی شد.

علی اکبر علیزاده برمی با بیان اینکه وضعیت تقاضای کشور به محصولات کشاورزی مشخص است به همین دلیل برنامه ریزی برای محصولات کشاورزی سخت نیست، افزود: برای نمونه از گذشته در خوزستان کشت نیشکر و در فارس گندم کشت می شد اما الزامات کشت هم رعایت نمی شد، به طوری که جایی که باید گندم کشت می شد صیفی جات می کاشند زیرا قیمت آن بالاتراست و به دلیل اینکه محصولات آن صادرات می شد برای کشاورز بهتر بود، به همین دلیل کشاورز می گوید چرا باید من جور دولت را بکشم و به جای صیفی جات گندم بکارم.

او افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید سیاستی را بکار بگیرد که در یک اقلیم با الگوی کشت گندم اگر صیفی کار، گندم بکارد مورد حمایت مالی قرار بگیرد و اگر نکارد هم جریمه هایی هم در نظر بگیرد.

عضو کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی  با اشاره به اینکه در کشوری مانند یونان به ازای هر هکتار اجرای الگوی کشت کشاورز 2 هزار یورو جایزه می گیرد، تصریح کرد: روسیه با اجرای همین سیاست از بزرگترین واردکننده گندم به بزرگترین تولیدکننده جهان تبدیل شده و این مساله در نتیجه هزینه و سرمایه گذاری سال های گذشته آن بوده و اگر دولت ایران امروز هزینه کند می توانید به استراتژی تولید برسد بنابراین الگوی کشت نیازمند هزینه است.

او افزود: پیشتر مجلس اصلاح قیمت را در دستور کار قرار داده، هرچند دولت قبلا حاضر بود با دلار گندم وارد کند اما پول بیشتر به کشاورز ایرانی ندهد، به عبارت دیگر در حالی که قیمت گندم در بازار جهانی 6 هزار تومان بود نرخ تضمینی را 3200 تومان تعیین کرده بود و عده ای دلال آن گندم را می خریدند و قاچاق می کرند و بخشی از همین گندم به دامداران و ... داده می شد تا به عنوان خوراک استفاده کنند و همین موضوع باعث شده بود تا میزان خرید تضمینی گندم در کشور کم باشد.

عضو کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی  با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت خرید تضمینی گندم11 هزار و 500 تومان شده تصریح کرد: بر مبنای همین تغییر قیمت در سالی که وضعیت بارندگی کمتر از سال گذشته بود با این حال دو برابر سال گذشته از کشاورزان گندم خریدیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه