English

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفتگو با خبرگزاری موج:

پیوست فرهنگی برای معماری در ایران متولی ندارد

علیرضا رحمتی گفت: در سال های اخیر به دلیل اینکه ساخت و ساز در ایران توسط معماران جوان و بی تجربه با فرهنگ اروپایی انجام شده و از طرف دیگر متولیان به موضوع معماری ایران توجه نکرده اند آسیب های جدی فرهنگی و اجتماعی در این بخش وارد شده است.

پیوست فرهنگی برای معماری در ایران متولی ندارد

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره دلایل لحاظ نشدن مسائل فرهنگی و اصیل ایرانی در ساخت و سازها گفت: این مساله به دلیل اینکه در کشور متولی نداشته اجرا نشده و تاکنون برای ساخت و ساز با الگوی ایرانی هم مستنداتی تهیه نشده که الزام آور باشد، هرچند برخی دستگاه ها برای آن پیشنهاداتی ارائه کرده اند، اما به مرحله اجرا نرسیده است و تنها در نمای ساختمان ضوابطی داده شده است.

علیرضا رحمتی افزود: در برخی استان ها الزام شده که نمای رومی و سنگ کار نشود که به دلیل عدم پختگی کافی در تدوین ضوابط به درستی اجرا نمی شود، برای نمونه وقتی گفته شده اگر نمای ساختمان رومی با تلفیقی از نمای آجری باشد بکارگیری این نما اشکالی ندارد و امروز 90 درصد از نمای ساختمان های تهران سنگ و آجر شده که این مساله برای دور زدن ضوابط است در حالی که می شد با سنگ نمای ایرانی هم ساخت.

او با تاکید بر اینکه هویت معماری ایرانی گم شده است تصریح کرد: استفاده از نماهای تلفیقی اروپایی و آمریکایی که توسط معماران جوان برای جلب نظر خریداران اجرا شده ضربه ای به نماهای ایرانی ساختمان ها وارد کرده اند در حالی که امروز با همان سنگ می شود معماری ایرانی هم اجرا کرد.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه در پلان داخلی ساختمان های ایرانی هم بیشتر از الگوی اروپایی استفاده می شود گفت: در حالی که پلان های قدیمی ایران بسیار کاربردی هستند و همین مساله ضرورت توجه به آن را جدی می کند

او افزود: در پلان های اروپایی فضاها تعریف خاصی ندارند و پلان بسیار عریان هستند برای نمونه وقتی در هال تا ته اتاق خواب دیده می شود یا در زمانی که فرد پشت درب آپارتمان بیاید و لای در باز باشد می تواند کامل داخل خانه را ببیند در حالی که در معماری ایرانی حریم ها کاملا رعایت شده و حتی در الگوهای انرژی کاملا تفاوت وجود دارد به طوری که در معماری اروپایی ساختمان ها انرژی بر هستند و حتی در وسط روز باید چراغ روشن کرد والا تاریک خواهد بود اما در الگوی ایرانی ساختمان با لگوی مناسب روشنایی، سرمایش و گرمایش ساخته می شدند.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی متخصصان بزرگی در معماری داریم اما امروز از آنها برای تدوین ضوابط استفاده نمی شود، گفت: متاسفانه انبوه سازی ایران ضربه های اقتصادی و اجتماعی زیادی بر پیکر جامعه زده است و الگوهایی که در مسکن مهر و ... در نظر گرفته نشد در پیکره خانواده ها و افرادی که ساکن آنجا هستند بسیار ضربه وارد کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه