English

برگزاری نشست هم اندیشی استانهای رینگ اول راهداری زمستانی

نشست هماهنگی راهداری زمستانی استانهای حلقه اول شامل تهران ، سمنان ، گیلان ، گلستان ، مازندران ، البرز، قزوین ، زنجان ، آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و اردبیل برگزار شد .

برگزاری نشست هم اندیشی استانهای رینگ اول راهداری زمستانی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از  روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای این نشست که با هدف برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در خصوص اجرای هرچه بهتر راهداری زمستانی سال جاری با حضور مدیران‌کل و معاونان راهداری استانهای حلقه اول راهداری زمستانی برگزار شد ، داریوش امانی معاون وزیر راه و‌شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند مسئولان و همکاران حوزه راهداری در خدمات رسانی به زایران اربعین حسینی سال جاری گفت : ظاهرا امسال بارشهای سنگینی پیش بینی نشده است اما برنامه ریزی های لازم در زمینه طرح راهداری زمستانی همچون سنوات گذشته در مواقع قبل از بارش ، حین بارش و بعد از بارشها در استانها ، ضروری بوده و باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود .

امانی اظهار داشت : ایجاد تعاملات لازم با استانداری ها و نمایندگان استانها از سوی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها می تواند در پیشبرد اهداف راهداری ، تشریح ضرورت اجرای طرحها و عملیاتهای ضروری راهداری زمستانی سال جاری و همچنین تامین اعتبارات لازم موثر واقع شود و همراهی مسئولان ذی ربط و مرتبط با حمل و نقل جاده ای استان را در فصول سرد سال ، در پی خواهد داشت .

وی بر پیش بینی بحرانهای احتمالی در استانها و محورهای پربارش آنها به ویژه در راههای اصلی و شریانی تاکید کرد و گفت : پیش بینی می شود با برنامه ریزی و دستورالعملهای تخصصی ، همکاری و تعامل درون بخشی سازمان و همچنین مسئولان استان، اقدامات لازم انجام می شود به گونه ای که مسدودی در هیچ راه اصلی و شریانی وجود نداشته باشد .

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه اظهار داشت :در زمینه تامین قطعات ، روغن و لاستیک ناوگان راهداری و همچنین رفع مشکلات موجود در زمینه نیروی انسانی و‌پرسنل راهداری حتما با توجه به اعتبارات موجود و تامین منابع استانی و با پیگیری های لازم از استانداریها و نمایندگان استانها در مجلس شورای اسلامی اقدام شود و به امید خدا با اتحاد و همدلی همیشگی که در اجرای طرحهای سازمان به ویژه طرح جابه جایی زایران حسینی در سال جاری انجام و منجر به تقدیر از خدمات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد ، طرح راهداری زمستانی امسال هم برگ زرین دیگری در تاریخچه موفقیت های سازمان باشد .

 

تشریح دستورالعملهای ابلاغی راهداری زمستانی به روسای ادارات ضروری است

در ادامه این نشست تخصصی رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر ضرورت تشریح و تدقیق دستورالعملهای راهداری زمستانی ارسالی از سوی ستاد مرکزی به روسای ادارات استانها تاکید کرد و اظهار داشت :

در نشستهای منطقه ای و استانی این موارد به روسای ادارت‌منتقل شود . همچنین آموزش های لازم برای اپراتورها از طریق فیلمهای آموزشی که تهیه شده است ، صورت گیرد که برای استانها ارسال می گردد .

وی گفت : ضروری است ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها نسبت به تهیه سند برنامه راهداری زمستانی استان خود با توجه به پیش بینی بارشها ، نقشه راهها و برنامه های اجرایی ، محورهای دارای بارش و مسئولان عملیات هر محور اقدام کنند و این سند تا پایان آبان ماه به ستاد مرکزی ارسال گردد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همچنین خاطر نشان کرد :پیش بینی های دقیق هواشناسی محورها و تحلیل اطلاعات مربوطه در هر استان از طریق تیمی مجرب در اداره کل راهداری و حمل و‌نقل جاده ای ، اعلام وضعیت محورها به اپراتورها به صورت لحظه ای ، هماهنگی و تعامل با پلیس راه در زمان اجرای طرح راهداری زمستانی در موفقیت این طرح بسیار موثر است به ویژه اینکه در زمان اعلام‌مسدودی محورها راهداری و پلیس راه در کنار هم قرار گرفته و مسدودی به کاربران و مسافران اعلام شود.

وی همچنین بر ارتباط و تعامل سریع با استانهای مجاور در امتداد توده برفی و یا ابری در حال بارش تاکید کرد و افزود :

در صورت نیاز نسبت به اعزام ماشین آلات راهداری به استان مجاوراقدام شود تا همراه با موج بارش برف و باران مشغول فعالیت باشند. این در حالی است که ارتباط و همکاری نیروهای راهداری استانهای مجاور و همیاری آنها، نقش موثری در پوشش فعالیتهای کاری و عملیاتی موفق و به موقع راهداری زمستانی خواهد داشت .

بر اساس این گزارش تامین روشنایی محورها در شبهای برفی ، استفاده از شن و نمک بر اساس استانداردهای تعیین شده و صحیح ، تعیین مسئول هر محور ، برگزاری جلسات تعاملی با پلیس راه ، ضرورت کنترل تردد با استفاده خودروها از زنجیر چرخ توسط پلیس راه ، انجام برنامه ریزی با تهیه سند راهداری زمستانی هر استان ، آماده سازی ماشین آلات از نظر تعمیرات و تامین سوخت ، آمادگی نیروی انسانی راهداری آموزش دیده و مجرب از دیگر مواردی بود که از سوی معاون راهداری سازمان مورد تاکید قرار گرفت .

 

راهداری زمستانی امسال بر پیش بینی ، برنامه ریزی و آمادگی برای بارشها استوار است

در ادامه این نشست تخصصی مهران قربانی مشاور ریاست سازمان در مطالعات راهبردی با اشاره به اجرای بنیان فرهنگ همکاری و همیاری تمامی نیروهای یک اداره کل برای مدیریت اجرایی شبهای بارشی گفت :

در دنیای امروزدرخصوص راهداری زمستانی حتی در کشورهای مدرن و پیشرفته ، این فرهنگ جاری و ساری است و تمامی افراد مسئول و مجری در عملیاتهای راهداری زمستانی به ویژه در مواقع بحران بارش و محورهای دارای بارشهای شدید مشخص هستند و افراد جایگزین و نوع وظیفه کاری آنها نیز از قبل تعیین می شود .

گاها در یک طرح راهداری و مدت زمان اجرای آن ، پنج شب بحرانی پیش رو است که از قبل باید برای آنها برنامه ریزی شود . در واقع نحوه عملکرد مسئولان و نیروهای راهداری در این شبها ، سرنوشت یکسال زحمت راهداری را تعیین می کند و افکار عمومی را شکل می دهد .

قربانی همچنین اظهار داشت : در نقاط تلاقی حوزه های استخفاظی دو استان مجاور حتما تمهیدات لازم اندیشیده شود به گونه ای که اگر موضوع اعلام مسدودی محوری بنا به شرایط بارش آن و مدیریت تردد در آن اعلام می شود ، این امر در تمامی طول این محوردر هر دو استان اجرایی شود و در مورد نقاط مرزی استانها هم هماهنگی لازم صورت گیرد .

مشاور ریاست سازمان‌در امور راهبردی خاطر نشان کرد :برنامه ریزی اقدامات مدیریت راهداری زمستانی بر سه فرایند مهم و اساسی مشتمل است که به ترتیب اقدامات قبل از بارش ، حین بارش و بعد از بارشها می باشد و اقدامات قبل از بارش باید با توجه به زمان شروع بارشها ،نوع بارش و میزان آن ، تغییرات دما و وضعیت رویه راهها ، وضعیت پیش بینی وزش باد ،وضعیت و الگوی ترافیک در محورها و همچنین زمان پایان طوفان و وقوع احتمالی طوفان بعدی باید صورت گیرد . این درحالی است که استفاده بهینه از سامانه پیش بینی وضعیت آب و هوای جاده ای استان و همینطور محورهای اصلی و شریانی آن ، در این مرحله بسیار اهمیت دارد .

وی گفت : آموزش تکنیکهای برفروبی به اپراتورها ، پیش بینی حداقل یک اکیپ سیار مکانیک در هر محور شریانی ،فرماندهی سر صحنه برای اقدامات راهداری ،تامین حداقل یک خط عبور ،جایگزینی راهداران جهت استراحت و تجدید قوا،رصد اخبار مربوط به وضعیت راههاو شرایط آب و هوایی ،انجام عملیات نمک پاشی و برف روبی ، پاکسازی رمپها و راههای دسترسی ، استفاده موثر از سامانه ‌مدیریت ناوگان راهداری و استفاده از ظرفیت رسانه ها برای اطلاع رسانی و مستندسازی از جمله اقدامات حین بارش است .

قربانی به پاکسازی سطح راههاو پلها و پاکسازی علایم و تجهیزات ایمنی راهها،سرویس و آماده سازی ماشین آلات و تامین نیازهای پشتیبانی اکیپهای راهداری و تهیه و ارایه گزارش از اقدامات انجام شده از اهم اقدامات پس از بارش اشاره کرد .

گفتنی است در این نشست همچنین در خصوص موضوعات اطلاع یابی و اطلاع رسانی در زمان اجرای طرح راهداری زمستانی ، نحوه استفاده و ثبت داده ها در سامانه های مرتبط از سوی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها ، دستورالعمل مربوط به اطلاع رسانی فعالیتهای راهداری در رسانه ملی و اجتماعی و همچنین سامانه جامع ثبت سوانح و حوادث جاده ای ، ارایه گزارش هواشناسی ، پاسخگویی به کاربران از طریق سامانه ۱۴۱ و آمادگی ناوگان راهداری و‌نیروهای راهداری ، آموزش اپراتورها و نیروهای راهداری کل کشور، برگزاری نشستهای منطقه ای ادارات کل شهرستانها ، بودجه و اعتبارات راهداری زمستانی از دیگر مباحثی بود که از سوی جمعی از مدیران کل دفاتر ستادی تشریح شد .

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه