English

گزارش اختصاصی خبرگزاری موج درباره چک الکترونیکی؛

حذف تخلفات چک های کاغذی با راه اندازی سامانه چکاد

با راه اندازی سامانه چکاد و تعریق چک الکترونیکی بانک مرکزی اعلام کرد دیگر شاهد برخی مشکلات چک کاغذی مانند سرقت، مفقودی و حتی تغییر هویت چک نخواهیم بود.

حذف تخلفات چک های کاغذی با راه اندازی سامانه چکاد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بانک‌های پیشرفته جهان چند سالی که امضای الکترونیکی چک را اجرایی کرده‌اند و ایران هم امسال با عملیاتی کردن طرح چک الکترونیکی در منطقه خاورمیانه پیشگام شد، در واقع پس از تغییر صدور چک در وجه افراد حقیقی سامانه چکاد یا همان چک الکترونیکی به عنوان آخرین مرحله از اجرای اصلاح قانون چک، اجرایی شده تا به صورت الکترونیکی و غیر حضوری با سرعت، دقت و امنیت بیشتری صادر شود.

بانک مرکزی در صدور چک الکترونیکی مدعی است که نقد شوندگی بالاتری نسبت به چک‌های کاغذی دارد و از آنجایی که تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست ضمانت اجرایی بالایی دارد و با توجه به اینکه با یک امضای الکترونیکی این چک اعتبار می گیرد به سرعت می تواند در بازارهای مختلف مورد معامله قرار بگیرد و این گردش مالی با استفاده از ابزار اسنادی علاوه بر اینکه منجر به تسهیل فعالیت های اقتصادی می شود هزینه معاملات را تا حدودی هم کاهش می دهد.

راه‌اندازی سامانه چکاد هم برای ایجاد بستری امن در صدور چک های دیجیتال بود تا مدیریت و نظارت آنلاین بر این چک ها هم اجرایی شود تا بدون عدم به ارسال نسخه فیزیکی ثبت چک در سامانه با امنیت بالا اتفاق بیفتد و از طرف دیگر یکی از مشکلات چک های دستی در سال های اخیر سرقت و تحریف چک بود که در سامانه چکاد این مشکل برطرف شده است هرچند برخی قابلیت های چک های قدیمی در این روند هم حفظ شده، برای نمونه اگر طرف بخواهد مانند پشت‌نویسی‌های قدیم همان چک را به نفع شخص دیگری صادر کند، در سامانه باید ثبت نام می کند تا چک الکترونیک را به نام شخص بعدی صادر کند.

 

جزئیات خدمات چک الکترونیکی

خدمات چک الکترونیکی توسط سه بانکپارسیان ، صادرات و تجارت در حال حاضر برای بخش حقوقی ارائه می‌شود و گفته شده این خدمت برای اشخاص حقیقی به زودی فعال‌سازی می شود و این خدمات در بانک های کشاورزی، ملت و آینده توسعه پیدا می کند. بر این اساس مهم‌ترین درگاه‌های بانکی مانند موبایل بانک، اینترنت بانک می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند و نیازی به حضور در شعبه وجود ندارد و تمامی مراحل به صورت غیرحضوری قابلیت اجرا دارد. مردم برای فعال‌سازی‌ نرم‌افزارها و دریافت رمز اینترنت بانک ها در ابتدا باید به شعبه مراجعه می کنند و احراز هویت می‌شوند این مساله باعث شده  تا حد قابل‌توجهی به بلوغ امضای الکترونیک برسیم که بتواند از پس امضای چک الکترونیک هم بربیاید.

هر بانکی که به این سامانه چکاد متصل شود، به طور قطع مشتریان آن هم که حساب جاری دارند می‌توانند با استفاده از موبایل بانک و اینترنت بانک برای دریافت دسته چک دیجیتال درخواست خود را ثبت و اقدام کنند تا دسته چک به صورت غیرحضوری صادر شود. خدماتی مانند سفته و برات الکترونیکی سال گذشته انجام شد و حالا چک الکترونیکی هم اضافه شده تا مجموع این بسته‌ها هزینه‌های مبادله را کاهش می‌دهد.در واقع با توجه به اینکه چک الکترونیک هزینه مبادله پایین تری دارد  می تواند اقدامی در راستای کاهش هزینه بنگاه های اقتصادی و حتی گامی در مسیر حمایت از تولید قلمداد شود تا از این طریق شرکت ها راحت تر بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند و از طرف دیگر عرضه و تقاضای محصولات مختلف به واسطه معاملات اسنادی هم تسهیل شود بر همین مبنا پیش بینی می شود که سرعت گردش معاملات در اقتصاد بیشتر ‌شود و به رونق اقتصادی هم کمک ‌کند. همچنین با توجه به اینکه اگر کسی تاریخ یک چک الکترونیکی را برای یک هفته دیگر می‌خواهد درج کند، در سیستم آن را به‌گونه‌ای تعریف می‌کند که گویی این چک یک هفته دیگر صادر شده است و از طرف دیگر بانک مرکزی چک دیجیتالی را ابزار نقدی می‌داند که مشتریان در سیستم بانکی می‌توانند تاریخ مؤثر آتی هم برای آن مشخص کنند هرچند در حال حاضر ابزارهای اعتباری مانند کارت‌های اعتباری، ضمانت نامه‌های الکترونیکی و ... باعث شده مشتریان به واسطه از چک الکترونیکی به سمت ابزارهای اعتباری و بلندمدتی مانند سپام و ال‌سی ریالی و ضمانت‌نامه ریالی حرکت کنند

نکول و اطاله پیگیری های قضایی برای تخلفات چک از دیگر نگرانی های چک کاغذی بود که با اقدام جدید بانک مرکزی به نظر می رسد کاهش ‌یابد در واقع هزینه‌ها مشکلات حقوقی و قضایی در این فرایند کاهش می یابد و وقتی در نظام اقتصادی، نا اطمینانی‌ها کاهش پیدا کند فعال اقتصادی با خیال آسوده‌تری خرید و فروش را انجام می‌دهد. همچنین باعث کاهش فشار به تسهیلات نقدی بانک‌ها می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

بانک پارسیان به‌عنوان اولین بانک خصوصی به سامانه"چکاد"پیوست/ نخستین چک امن دیجیتال کشور در بستر اینترنت بانک پارسیان صادر شد

نخستین «چک امن دیجیتال» در همراه بانک صادرات ایران صادر شد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه