English

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

کاهش صادرات ایران به عراق در شش ماه گذشته/ حذف ارز ترجیحی عامل کاهش رقابت پذیری صنایع غذایی

حمید حسینی با اشاره به اینکه در سال 1400 صادرات ایران به عراق بیش از 9 میلیارد دلار بوده و در شش ماهه امسال به 3 میلیارد دلار رسیده است، گفت: در مقطع کنونی صادرات فرآورده های نفتی و مواد غذایی از ایران به عراق کاهش یافته است.

کاهش صادرات ایران به عراق در شش ماه گذشته/ حذف ارز ترجیحی عامل کاهش رقابت پذیری صنایع غذایی

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه تراز تجاری مثبت می تواند به تولید ناخالص داخلی کشور کمک کند، گفت: افزایش درآمد صادراتی کشور می تواند نقش مثبتی در اقتصاد ایفا کند به همین دلیل باید اقداماتی در زمینه بهبود صادرت غیر نفتی داشته باشیم هرچند در سال های گذشته ایران به واسطه صادرات نفت همواره تراز تجاری مثبتی داشته اما در مقطع کنونی باید روی صادرات کالاهای غیر نفتی بیشتر تمرکز داشت.

حمید حسینی با بیان اینکه در برنامه سوم توسعه مشوق های همچون جوایز صادراتی، معافیت های مالیاتی برای صادرکنندگان، انتخاب صادرکننده نمونه و جایزه ای صادراتی اتفاق افتاد و همین باعث شد صادرات ایران در سال 1388 به حدود 48 میلیارد دلار برسد، تصریح کرد: اما در ده سال گذشته با وجود افزایش صادرات در بخش پتروشیمی، دارو و فولاد و... مجموع صادرات ایران همچنان در همان محدوده ای 48 میلیارد دلار باقی مانده است در حالی که باید بیشتر از این‌ها رشد می کرد و البته مسائلی مانند کرونا و تحریم و ... در عدم رشد صادرات کشور بی تاثیر نبوده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با نگاهی به وضعیت صادرات ایران در شش ماهه نخست امسال، اظهار کرد: امسال از نظر وزنی صادرات کشور حدود 12.5 درصد کاهش پیدا کرده است، اما به دلیل افزایش قیمت ها در بازار جهانی از نظر ارزشی صادرات ایران در 6 ماهه امسال به 25 میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 12 درصدی داشته است.

او با تاکید بر اینکه صادرات به عراق و افغانستان افت داشته است، گفت: با توجه به حذف ارز ترجیحی قیمت برخی محصولات مربوط به صنایع غذایی افزایش یافته به همین دلیل مزیت صادراتی به کشوری مانند عراق دیگر نداریم و تولیدکننده های از کشورهای چین و ترکیه جایگزین ایرانی ها شده اند

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره دلایل افت صادرات ایران به کشورهایی مانند عراق اظهار کرد: از یک طرف مصرف فراورده های نفتی در ایران افزایش یافته و از طرف دیگر بی ثباتی سیاست عراق هم باعث شده که صادرات ایران به عراق 30 درصد کاهش داشته باشد، هرچند نباید نادیده گرفت که تغییر قیمت مواد اولیه برای صنایع غذایی به نوعی باعث شده قیمت تولیدات ایران به شدت بالا برود و نسبت به رقبای خارجی در بازار عراق غیر رقابتی شوند.

حوزه اصلی صادرات به عراق

حسینی با تاکید بر اینکه بازار عراق در حال حاضر توسط چین و ترکیه تصاحب شده است، اظهار کرد: ایران سه حوزه اصلی صادرات به عراق دارد که یکی مصالحه ساختمانی، فرآورده های نفتی و مواد غذایی است که صادرات مصالحه ساختمانی ایران به عراق تغییری نداشته اما با دو بخش فراورده نفتی و مواد غذایی افت داشته است.

 او با تاکید بر اینکه صادرات ایران به عراق در سال گذشته 9 میلیارد دلار بوده و در 6 ماهه به 3 میلیارد دلار رسیده است، تصریح: کشوری مانند ترکیه هرچند فراورده های نفتی ندارد اما در مقطع کنونی فراورده های نفتی روسیه از مسیر ترکیه واردات عراق می شود و به نوعی جایگزین محصولات ایرانی در عراق شده اند به همین دلیل است که در شش ماهه نخست امسال صادرات این محصولات از ایران به بازار عراق کاهش داشته است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه بازار عراق در ایران بسیار مهم‌تر از بازار کشورهای مانند تاجیکستان است، اظهار کرد: هرچند ممکن است در آمارها گفته شود که صادرات ایران به تاجیکستان 100 درصد افزایش داشته اما به توجه به اینکه از قبل صادرات ایران به این کشور عدد بسیار ناچیزی بوده رشد 100 درصدی آن هم نمی تواند قابل توجه باشد برای نمونه صادرات 50 میلیون دلار اگر به 100 میلیون دلار هم برسد خیلی عدد بزرگی نیست اما وقتی صادرات 9 میلیارد دلاری ایران به عراق افت 20 درصدی داشته باشد عددی میلیاردی است به همین دلیل در استراتژی توسعه صادرات حتما باید کشورهای که در صدر تجارت با ایران قرار دارند همچنان مورد توجه باشند و دیپلماسی اقتصادی در راستای حفظ صادرات به این کشورها باید اقدام کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه