English

عضو کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرگزاری موج:

تحریم ها مانع توسعه صادرات ایران نمی شود / ایران باید تسهیلات برای واردات ماشین آلات تکنولوژیک را تقویت کند

بابک عابدین گفت: در حال حاضر گرچه تحرمی ها باعث بروز مشکلاتی در صادرات شده اما ایران می تواند با برگزاری نمایشگاه ها و حمایت از وادارت ماشین آلات تکنولوژیک به توسعه صادرات به بازارهای منطقه مبادرت بورزد.

تحریم ها مانع توسعه صادرات ایران نمی شود / ایران باید تسهیلات برای واردات ماشین آلات تکنولوژیک را تقویت کند

عضو کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه یکی از مهمترین روش های توسعه صادرات نمایشگاه هاست و باید در مقطع کنونی از این ابزار برای عرضه محصولات به کشورهای همسایه استفاده کنیم، گفت: هرچند محدودیت تحریم ها منجر به مشکلاتی در زمینه صادرات و حضور بیشتر خارجی ها در نمایشگاه های ایران شود، اما نباید ناامید شد و از همین ابزارها برای افزایش عرضه محصولات ایرانی به بازارهای منطقه اس استفاده کنند.

تحریم ها برای همیشه پایدار نخواهند بود

بابک عابدین با بیان اینکه تحریم ها برای همیشه پایدار نخواهند بود، به همین دلیل باید بستر توسعه صادرات را استفاده کرد، افزود: در شرایط کنونی باید در بخش های سرمایه گذاری کنیم که مزیت داریم، برای نمونه کشور آلمان 70 درصد ماشین آلات صنعت چاپ را تامین می کند به همین اگر کشور قرار باشد در تولید ماشین آلات صنعت پاپ سرمایه گذاری کند باید برای همان 30 درصد بازار باقی ماند بجنگد، به همین دلیل معتقدم که به جای ورود به تولید ای ماشین الات بهتر است از تکنولوژی آنها استفاده کرد و برای تولید با محصولات با ارزش افزود بیشتر اقدام کرد.

او با تاکید بر اینکه دولت باید تسهیلات را برای واردات تکنولوژی در نظر بگیرد تا از این طریق ارزش افزوده ای محصولات تولیدی کشور افزایش یابد، تصریح کرد: این مساله کمک می کند تا جی دی پی کشور افزایش یابد.

عابدین با تاکید بر اینکه بازار صنعت چاپ در خاورمیانه و شمال آفریقا حدود 70 میلیارد دلار است، گفت: سهم ایران از این بازار حدود 5 درصد است در حالی که سهم ترکیه 50 درصد و سهم امارات 5 درصد است و یکی از دلایل اینکه سهم امارات به اندازه ایران هست ارتباطات مالی و ... است که باعث شده سهم صادراتی و عرضه محصولات وابسته به این صنعت بالا باشد.

عضو کنفدراسیون صادرات ایران در حال حاضر بسته بندی در صادرات اهمیت بالایی دارد، گفت: امروز در بازارهای خارجی بخشی از ارزش افزوده مربوط به بسته بندی کالاهاست و صنعت چاپ ظرفیت بالقوه ای برای ایجاد ارزش افزوده برای کشور دارد.

فرصت های صادراتی را فراهم کنیم

رئیس اتحادیه صنعت چاپ کشور با تاکید بر اینکه ایران به دلیل داشتن پتروشیمی می تواند در بخش بسته بندی و محصولات پلیمری مزیت بالایی ایجاد کند، تصریح کرد: برای نمونه فیلم بسته بندی عرضه فیلم بسته بندی و انتی باکتریال شده آن بسیار متفاوت است و این تفاوت در کیفیت ها نقش ارزش افزوده را نشان می دهد.

عابدین با اشاره به اینکه برخی ماشین آلات پایین دستی که به تکنولوژی بالایی نیاز نیست قابلیت تولید و رقابت در کشور را دارند، اظهار کرد: دولت می تواند بستر حمایتی را برای تقویت صنایع پایین دستی اقدام کند تا از این طریق علاوه بر تامین نیاز کشور فرصت های صادراتی را هم فراهم کند. به عبارت دیگر در کشورهایی مانند اروپا کمتر روی محصولات با تکنولوژی پایین سرمایه گذاری می کنند به همین دلیل در داخل می تواند روی توسعه این ماشین آلات برنامه ریزی کرد زیرا به سرمایه چندان زیادی هم نیاز ندارند.

او با تاکید بر اینکه در بخش صادرات سال های گذشته ایران در بخش بسته بندی ضعیف بود اما در مقطع کنونی شرایط بهتری دارد، گفت: در مقطع کنونی 100 خط تولید لیبل بسته بندی در کشور وجود دارد و واردات لیبل صفر شده است و باعث توسعه استغال در این بخش شده است. بناربراین سرمایه گذاری در یک بخش پایین دستی و آگاهی تولیدکننده های سنتی نسبت به عره محصولات جدید و توسعه سرمایه تجهیزاتی و ... کمک می کند تا علاوه بر تقویت تولید و حذف واردات باعث می شود اشتغال در کشور هم بهبود پیدا کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه