English

رئیس بانک مرکزی خبر داد؛

پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی توسط صندوق‌های بزرگ

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار که در هفته قبل به تصویب نهایی رسید صندوق‌های بزرگ تا 100 میلیون تومان تسهیلات به هر فرد می‌توانند اعطا کند.

پرداخت وام 100 میلیون تومانی توسط صندوق‌های بزرگ

به گزارش خبرگزاری موج، علی صالح‌آبادی امروز در مراسم رونمایی از سامانه شبکه فراگیر قرض‌الحسنه (شفق)‌ در محل بانک مرکزی اعلام کرد: وام‌های خرد در قالب قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و وام‌های تولیدی به عنوان موتور ایجاد اشتغال نیز مهم است که عمده تسهیلات بانکی به میزان 66 درصد تسهیلات سرمایه در گردش برای تولید پرداخت می‌شود و 15 درصد از تسهیلات کل بانکی هم به عنوان تسهیلات خرد و قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه باعث محدودیت فعالیت صندوق‌های موجود نمی‌شود، گفت: سامانه شفق به هیچ وجه محدودکننده نیست بلکه می‌خواهیم فعالیت صندوق‌ها نظام‌مند شود و از مواردی مانند پول‌شویی و یا فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.

وی در مورد سامانه اعتبارسنجی مشتریان هم گفت:‌ در حال حاضر بر اساس سوابق قبلی مشتریان افراد ارزیابی شده و رتبه اعتباری مشتریان از نظر چک برگشتی و تسهیلات معوق شناسایی شده و علاوه بر شبکه بانکی از سایر دستگاه‌ها استعلام گرفته می‌شود و در سامانه شفق نیز در تلاش هستیم که اطلاعات حاکمیتی مشتریان از نظر شناخت مشتری، اعتبار مشتری و همچنین میزان وام‌های در جریان و وام‌های معوق مشتریان را به صندوق‌های قرض‌الحسنه اعلام کنیم.

صالح‌آبادی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی در سال جاری گفت:‌در سال گذشته 3400 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی پرداخت شد و امسال با رشد 41 درصدی نسبت به مشابه سال قبل در نیمه اول 1900 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت:‌سیاست دولت سیزدهم و بانک مرکزی در زمینه قرض‌الحسنه فراهم کردن دسترسی عموم مردم به تسهیلات خرد و قرض‌الحسنه است و ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه در این راستا انجام می‌شود و نمی‌خواهیم فعالیت آنها را محدود کنیم.

وی گفت:‌با سامانه شفق امکان نظارت بانک مرکزی بر صندوق‌های قرض‌الحسنه فراهم می‌شود و مردم هم می‌توانند به صندوق‌های تحت نظارت بانک مرکزی مراجعه کرده و در قالب مقررات بانک مرکزی افتتاح حساب کنند و یا تسهیلات دریافت کنند.

صالح‌آبادی همچنین گفت:‌بر اساس دستورالعملی که اوایل امسال به بانک‌ها اعلام کردیم وثایق برای تسهیلات بانکی آسان می‌شود و قرار شد تسهیلات تا 200 میلیون تومان که در طبقه‌بندی تسهیلات خرد قرار می‌گیرند با وثایق آسان‌تری به مشتریان پرداخت شود در مورد صندوق‌های قرض‌الحسنه از دستورالعمل بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار استفاده می‌کنیم از جمله سامانه شفق در احراز هویت مشتری و گرفتن وثایق کمک می‌کنیم.

وی این را هم گفت:‌بانک مرکزی می‌خواهد نظارت‌های خود را به صورت سامانه‌ای و سیستمی انجام دهد یکی از این موارد ساماندهی پایانه‌های فروشگاهی بود که البته این الزام قانونی مربوط  به سه سال قبل بود اما در ماه‌های گذشته اجرا شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین گفت: بر اساس اصلاح قانون چک که هفته گذشته انجام شد سامانه مربوط به چک راه‌اندازی شده و در نظر داریم ظرف یکی دو هفته آینده اولین رونمایی از اولین چک الکترونیکی را انجام دهیم.

وی این را هم گفت:‌سیاست دولت و بانک مرکزی برخورداری مردم از تسهیلات شبکه بانکی و شمول مالی است.

به گفته وی، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار که در هفته قبل به تصویب نهایی رسید شاخص‌های شناسایی صندوق‌های قرض‌الحسنه در سه طبقه صندوق‌های کوچک با سرمایه 350 میلیون تومان، صندوق‌های متوسط با سرمایه یک میلیارد تومان و صندوق‌های بزرگ 3 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که صندوق‌های کوچک تا سقف 30 میلیون تومان، تسهیلات صندوق‌های متوسط تا 50 میلیون تومان و صندوق‌های بزرگ تا 100 میلیون تومان تسهیلات به هر فرد می‌توانند اعطا کند دوره بازپرداخت تسهیلات هم حداکثر 60 ماهه در نظر گرفته می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی از اعلام آمادگی برای اعطای مجوز به صندوق‌های قرض‌الحسنه جدید خبر داد و گفت: در چارچوب مصوبه شورای پول و اعتبار اعطای مجوز به صندوق‌های کاملا الکترونیکی انجام می‌شود.

وی این را هم گفت:‌صندوق‌های قرض‌الحسنه موجود یکسال مهلت دارند خودشان را با دستورالعمل شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی تطبیق دهند البته در مورد سرمایه‌های آنها صندوق‌های کوچک تا 100 میلیون صندوق‌های متوسط 400 میلیون تومان و صندوق‌‌های بزرگ تا یک میلیارد تومان می‌توانند سرمایه داشته باشند.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: صندوق‌های جدید هم مجوز فعالیت پیدا می‌کنند.

به گفته صالح‌آبادی سامانه شفق شبکه فراگیر قرض‌الحسنه ابتدا در 12 صندوق قرض‌الحسنه آزمایش شد که موفقیت‌آمیز بود و اکنون این نرم‌افزار برای کل صندوق‌های قرض‌الحسنه در کشور اجرا می شود از جمله اینکه این صندوق‌ها می‌‌توانند از خدمات بانک مرکزی مانند استعلام‌های حاکمیتی افراد از نظر داشتن چک برگشتی یا تسهیلات معوق و یا جاری اطلاعات کسب کنند و حتی در زمان افتتاح حساب می‌توانند مشتریان خود را شناسایی کنند.

در این مراسم مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت:‌ یکی از دغدغه‌های ما در مراجعات مردمی فراگیر شدن شبکه قرض‌الحسنه است و بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار امروز سامانه شبکه فراگیر قرض‌الحسنه برای نظارت بر این صندوق‌ها راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین گفت: عمده صندوق‌های قرض‌الحسنه فعالیت درست انجام می‌دهند اما در برخی از صندوق‌ها مشکلاتی از نظر وجوه مشکوک به پولشویی و یا با هدف فرار مالیاتی جذب شده بود که با سامانه فراگیر شبکه قرض‌الحسنه می‌توان عدالت مالیاتی را در کشور اجرا کرد.

در این مراسم سروش از مدیران بانک مرکزی اعلام کرد:‌سامانه شفق ابتدا در مورد 12 صندوق اجرا شد و اکنون برای کل صندوق‌های قرض‌الحسنه رونمایی می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه