English

در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح شد؛

جوسازی در مهاجرت پزشکان برای حفظ انحصار / پزشکی همچنان پر درآمد ترین شغل در ایران است

به تازگی خبرهایی از سوی مسئولان نظام پزشکی منتشر شده مبنی بر اینکه بسیاری از پزشکان ایرانی در حال مهاجرت از کشور هستند و با همین توجیه عده ای به دنبال حفظ شرایط خاص و انحصار برای حوزه پزشکی هستند، در حالی که مشکل کنونی تنها در صورت انحصارزادیی در جذب دانشجوی پزشکی برطرف می شود.

جوسازی در مهاجرت پزشکان برای حفظ انحصار / پزشکی همچنان پر درآمد ترین شغل در ایران است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، به تازگی خبرهایی از سوی مسئولان نظام پزشکی منتشر شده مبنی بر اینکه بسیاری از پزشکان ایرانی در حال مهاجرت از کشور هستند و این مساله در نتیجه درآمد بالاتر پزشکان در کشور دیگر است، این موضوع کاملا درست بوده و تقریبا حقوق و دستمزد در  تمام مشاغل ایران پایین تر از کشورهای همسایه است، به همین دلیل با همین توجیه عده ای به دنبال حفظ شرایط خاص و انحصار برای حوزه پزشکی هستند، در حالی که مشکل کنونی تنها در صورت انحصارزادیی در جذب دانشجوی پزشکی برطرف می شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج گفت: باید ابتدا موضوع آسیب‌شناسی شود و بر اساس آن آسیب شناسی راهکار ارائه گردد. اگر در این آسیب شناسی به این نتیجه برسیم که حتماً باید ظرفیت پزشکی افزایش پیدا کند، ابتدا زیرساخت‌های تربیت دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید فراهم شود و سپس ظرفیت افزایش پیدا خواهد کرد.

زهرا شیخی، درباره علت عدم اجرایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت رشته های پزشکی و دندان پزشکی گفت: نکته ای که درباره افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی وجود دارد این است که ابتدا باید با آسیب شناسی لازم صورت بگیرد که چرا ما با کمبود پزشک در مناطق محروم هستیم.

شیخی در ادامه افزود: اصل کمبود پزشک شاید ناشی از کمبود پزشک نباشد، بلکه ممکن است ناشی از نحوه توزیع پزشک باشد. علاوه بر این باید بررسی و آسیب‌شناسی شود که چرا پزشکان علاقه ندارند در مناطق محروم فعالیت کنند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت افزود: تمامی این موارد باید به گونه‌ای دقیق از سوی وزارت بهداشت و گروه‌های تحقیقاتی آسیب شناسی شود تا علت این موضوع مشخص و بعداً برای آن تصمیم‌گیری شود.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که زمان زیادی لازم است تا یک دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی تربیت شود. طی این مدت دولت هزینه زیادی را برای آنها صرف می‌کند اما خیلی از این پزشکان زمانی که فارغ التحصیل می شوند علاقه‌ای به طبابت در داخل کشور ندارند و میل به مهاجرت در بین کادر پزشکان بسیار زیاد است.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: اگر قرار باشد ظرفیت‌ها را افزایش دهید و این دانشجویان بعد از طی تحصیل همچنان تمایل به مهاجرت داشته باشند، خیلی کار درستی به نظر نمی رسد. 

شیخی خاطر نشان کرد: باید ابتدا موضوع آسیب‌شناسی شود و بر اساس آن آسیب شناسی راهکار ارائه گردد. اگر در این آسیب شناسی به این نتیجه برسیم که حتماً باید ظرفیت پزشکی افزایش پیدا کند، ابتدا زیرساخت‌های تربیت دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید فراهم شود و سپس ظرفیت افزایش پیدا خواهد کرد.

شیخی ادامه داد؛ نکته‌ای که وجود دارد تربیت دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی مثل سایر رشته ها نیست و نیازمند امکانات خاص در دوران علوم پایه و بالینی است. این دانشجویان باید دوره‌های کارآموزی خود را در بیمارستانها بگذرانند و نیاز است که زیرساخت‌های لازم فراهم شود اینکه صرفاً ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی را افزایش دهیم به تنهایی کافی نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه