English

جوابیه مدیریت منابع آب ایران به گزارش خبرگزاری موج

شرکت مدیریت منابع آب ایران در پاسخ به گزارش خبرگزاری موج با عنوان (مقصــر بحــران آب در منطقــه کوهستانــی همــدان کیست ؟ ) توضیحاتی ارائه کرد.

جوابیه مدیریت منابع آب ایران به گزارش خبرگزاری موج

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، شرکت مدیریت منابع آب ایران در پاسخ به گزارش خبرگزاری موج با عنوان (مقصــر بحــران آب در منطقــه کوهستانــی همــدان کیست ؟ )  توضیحاتی ارائه کرد که به شرح زیر است؛

بر اساس بررسی های انجام شده و اطلاعات شرکت آب منطقه‌ای همدان با توجه به آمار ثبت شده در ایستگاههای باران سنجی استان همدان میزان بارش استان در سال جاری نسبت به آمار بلند مدت به میزان 33 درصد و نسبت به سال قبل 15 درصد کاهش داشته است. این موضوع منجر به کاهش 60 درصدی رواناب‌های سطحی استان همدان نسبت به آمار بلند مدت و کاهش 30 درصدی نسبت به سال قبل شده است. باتوجه به آمار و اطلاعات ثبت شده در ایستگاههای هیدرومتری یلفان (ورودی سد اکباتان) میزان رواناب ورودی در سال آبی جاری 19.78 میلیون متر مکعب و از ابتدای فروردین‌ سالجاری تاکنون 10.8 میلیون متر مکعب بوده که این موضوع منجر به کاهش شدید ذخیره آب در مخزن سد اکباتان گردیده است. در حالی که در سال آبی قبل میزان آورد رودخانه به سد به میزان 26.3 میلیون متر مکعب و آمار بلند مدت ورودی در سال آبی به میزان 47.6 میلیون متر مکعب می باشد. 

لازم به ذکر است در پایان شهریور ماه 1399 سد مذکور دارای ذخیره آبی به میزان 18.8 میلیون متر مکعب بوده است در حالی که به دلایل ذکر شده ، سال آبی 1401-1400 با ذخیره 6.27 میلیون متر مکعب در سد اکباتان آغاز گردیــد که عــدم ورودی مناسب و نیز عـدم ذخیره آبی مطلوب در سد منجر به بروز مشکلاتی در خصوص تامین آب شرب همدان از محل سد اکباتان گردیده است. در یکسال گذشته با توجه به پیش بینی شرایط حاکم بر سد اکباتان تلاشهای زیادی برای اجرای طرح بزرگ آبرسانی به همدان  به عمل آمد که پیشرفت فیزیکی طرح مذکور به میزان قابل توجهی افزایش یافت و در کنار آن حداکثر تلاش برای اجاره و خرید چاههای کشاورزی برای انتقال به تاسیسات توزیع آب همدان صورت گرفت که هر کدام از اقدامات مذکور نیازمند تامین مالی و اقدامات اجرایی فنی و مهندسی قابل توجهی بوده است که با تلاش زیادی در فرصت زمانی کم برای رسیدن به وضعیت مطلوب آب شرب همدان و رفع بی آبی شهر انجام پذیرفته است. و با لطف خداوند متعال و تلاش شبانه روزی همکاران صنعت آب کشور مرحله اول طرح بزرگ آبرسانی به همدان بعد از حدود 17 سال با برنامه ریزی صورت گرفته در دولت سیزدهم تا آخر شهریور به بهره برداری خواهد رسید و با آغاز این بهره برداری مشکل عمده آب شهر همدان به صورت اساسی رفع خواهد شد .

در این دو ماه همکاران صنعت آب دو کار عقب مانده از دو دهه قبل در چهار محال بختیاری و شهر همدان را با کاری جهادی و شبانه روزی به سرانجام رسانده اند که امید واریم باعث آسایش مردم و رفع مشکلات آنها شود .

بیشتر بخوانید؛ 

مقصر بحران آب در منطقه کوهستانی همدان کیست؟ / پاسخ وزیر نیرو: امسال قطعی برق نداشتیم

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه