English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

عدم شفافیت سیستم های مالیاتی مانع وصول دقیق مالیات / سامانه جامع عامل برقرای عدالت مالیاتی شود

عدم شفافیت سیستم مالیاتی برخی از افراد به راحتی می توانند سیستم مالیاتی کشور را دور بزنند و از دادن سر باز کنند، از این رو هوشمند شدن سامانه های مالیاتی و‌ثبت اطلاعات مودیان در یک سیستم جامع سبب برقرای عدالت در پرداخت می شود.

عدم شفافیت سیستم های مالیاتی مانع وصول دقیق مالیات / سامانه جامع عامل برقرای عدالت مالیاتی شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، دولت در حال حاضر برای جبران کسری بودجه تمرکز زیادی روی درآمدهای مالیای گذاشته، اما خبرها حکایت از این دارد که هنوز فرار مالیاتی توسط بسیاری از سرمایه داران و شرکت هایی که مستحق پرداخت مالیات هستند عیان بوده و تنها این فشار مالیاتی بر روی کسب و کارهای خرد و کارمندان تشدید شده است، از این رو بسیاری از نمایندگان مجلس بر تقویت سامانه جامع مالیاتی و سیستمی شدن مالیاتی برای حذف رانت ها و زدو بندها تاکید دارند. 

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج گفت: با هوشمند شدن سامانه مالیات کشور بحث ممیزی که مشکلات و چالش های زیادی برای مودیان ایجاد کرده بود حذف خواهد شد و به جای آن مالیات بر اساس آمار و اطلاعات دقیق و شفاف  سامانه اخذ می شود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سامانه ی که برای مدعیان مالیاتی طراحی شده است می تواند تاثیر به سزایی برای جلوگیری از فرار مالیاتی داشته باشد، افزود: وصول مالیات از طریق دولت صرف امورات مهم کشور از جمله اجرایی، اجتماعی، مباحث مدیریت شهری و غیره می شود.

محمد صالح جوکار گفت: به دلیل نبود یک سامانه جامع اطلاعاتی و از طرفی عدم شفافیت سیستم مالیاتی برخی از افراد به راحتی می توانند سیستم مالیاتی کشور را دور بزنند و از دادن سر باز کنند.

وی با بیان هوشمند شدن سامانه های مالیاتی و‌ ثبت اطلاعات مودیان در یک سیستم جامع سبب برقرای عدالت در پرداخت می شود،یادآور شد: تاکنون متاسفانه به دلیل فراهم نبود زیر ساخت ها عدالت مالیاتی  در کشور اجرا نمی شد چرا که عده ای مالیات پرداخت می کردند اما گروهی بدون پرداخت مالیات به فعالیت خود ادامه می دادند.

 این مقام مسئول اظهار کرد: با هوشمند شدن سامانه مالیات کشور  بحث ممیزی که مشکلات و چالش های زیادی برای مودیان ایجاد کرده بود حذف خواهد شد و به جای آن مالیات بر اساس آمار و اطلاعات دقیق و شفاف  سامانه اخذ می شود. در این روش هیچ فردی نمی تواند بر اساس اصول گذشته که شامل علی راس یا علی حساب مالیات را محاسبه یا اخذ کند.

وی با بیان اینکه راه اندازی صندوق های فروشگاهی تکمیل کننده سامانه مودیان مالیاتی خواهد بود، اظهار کرد: در حال حاضر باید زیر ساخت های این طرح برای اجرای با کیفیت سامانه فراهم شود.

نماینده مردم یزد در خانه ملت با بیان اینکه هوشمند شدن مالیات تاثیر به سزایی بر تحقق بودجه خواهد داشت ،عنوان کرد: در واقع بودجه براساس درآمد ها براساس منابعی که دولت تعیین کرده بسته می شود. در واقع بودجه واقعی تر می شود و دیگر با کسری بودجه در کشور مواجه نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه هوشمند شدن سیستم مالیات بر کاهش تورم جامعه تأثیر گذار خواهد بود،عنوان کرد:از طرفی بخش مهمی از مالیات در اختیار دهیاران ، شهرداران قرار می گیرد و این امر باعث افزایش ارائه خدمات به شهروندان و درنهایت رفاه اجتماعی می شود .

این مقام مسئول در خاتمه بیان کرد:هوشمند شدن سیستم مالیاتی کشور جلوی غارت ،سفته بازی و تجارت های سیاه که توسط برخی انجام می شود را می گیرد

کاهش معافیت‌های مالیاتی غیرهدفمند

استقرار کامل سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی ضمن کاهش هزینه وصول مالیات، رضایت مودیان و درآمدهای مالیاتی افزایش می‌یابد. در این رابطه مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر ناکارآمدی نظام مالیاتی کشور به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج گفت: کارآمدی یا ناکارآمدی هر سیستمی باید بر اساس شاخص‌های دقیق، شفاف و قابل اندازه‌گیری ارزیابی شود.

 احمد غفارزاده، میزان شکاف مالیاتی( تفاوت مالیات بالقوه قانونی با مالیات وصول شده)، سطح رضایت مودیان، هزینه اداری و صول مالیات و سطح تمکین مودیان مالیاتی را از جمله شاخصه‌های ارزیابی نظام مالیاتی برشمرد و اضافه کرد: اصلاحات در نظام مالیاتی ایران، بدنبال مطالعات آسیب شناسی در دهه هفتاد شروع شد و مهمترین نقیصه در سیستم مالیاتی، فقدان اطلاعات مربوط به فعالیت اقتصادی مودیان بود که منجر به پیشنهاد بند(ب)ماده(59)قانون برنامه سوم توسعه(طرح جامع اطلاعات مالیاتی)شد.

او با بیان‌اینکه اقدامات مربوط به ایجاد جایگاه‌های اطلاعاتی و یکپارچه‌سازی سیستم با هدف گردآوری اطلاعات مرتبط با فعالیت اقتصادی مودیان مالیاتی و تشخیص مالیات بر مبنای اطلاعات انجام شده است، گفت: به موازات اصلاحات انجام شده در مولفه مدیریت مالیات‌ها، لازم است در بخش سیاست‌های مالیاتی نیز از طریق گسترش پایه‌های مالیات (مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه)، حذف و کاهش معافیت‌های مالیاتی غیرهدفمند و کاهش نرخ‌های مالیاتی، جامعه مودیان مالیاتی را توسعه و گسترش داد.

غفارزاده دربخش دیگری از صحبت‌هایش به راهکارهای اخذ مالیات عادلانه پرداخت و توضیح داد: زمانی مالیات‌ها واقعی و عادلانه خواهد شد که سازمان امورمالیاتی کشور تشخیص مالیات را بر مبنای اطلاعات جمع‌آوری شده از فعالیت‌های اقتصادی مودیان تعیین و به تبع آن روش‌های برآوردی و سلیقه‌ای را حذف کند.

او با تاکید براینکه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان ابزار جمع‌آوری وپردازش اطلاعات است و موجب کاهش اعمال سلیقه و هوشمندسازی فرایندها می‌شود، گفت:‌ قطعا با استقرار کامل سامانه مودیان و رعایت اصل صحت و اعتماد به مودیان و اعمال خوداظهاری از طریق تقویت سامانه‌های اطلاعاتی و افزایش هزینه تخلف،شاهد کاهش هزینه وصول مالیات، افزایش سطح تمکین و رضایت مودیان و افزایش درآمدهای مالیاتی خواهیم بود.

مشاور مرکزپژوهش‌های مجلس، افزایش سطح اعتماد مودیان به دولت‌ها را یکی از مهمترین اصول مالیات ستانی عادلانه اعلام کرد و اذعان کرد: با توجه به این اصل مهم، دولت‌ها باید ضمن افزایش سطح پاسخگویی به مردم و تخصیص مناسب منابع درآمدی دولت، سطح رفاه مردم را ارتقاء دهند تا مردم نیز در عمل آثار مالیات را از طریق برخورداری از خدمات عمومی مناسب درک کنند.

او در پایان این اقدامات را در کنار سایر اصلاحات در بخش مدیریت مالیات‌ها و سیاست‌های مالیاتی،نوید بخش تحقق یک نظام مالیاتی عادلانه ذکر کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه