English

نماینده مردم قزوین در مجلس در گفتگو با خبرگزاری موج:

دولت باید مستقیم به مردم کمک کند / شرط حذف ارز دولتی فروش کالای اساسی با قیمت شهریور ۱۴۰۰ بود

لطف الله سیاهکلی گفت: کمک به مردم باید مستقیما به خود مردم پرداخت شود؛ روش های با واسطه برای پرداخت یارانه به مردم هیچ وقت جواب نداده و هیچ دولتی نتوانسته آن را کنترل کند.

دولت باید مستقیم به مردم کمک کند / شرط حذف ارز دولتی فروش کالای اساسی با قیمت شهریور 1400 بود

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، درباره میزان درست بودن تصمیم حذف ارز ترجیحی گفت: ارز ترجیحی را مجلس مشروط به دولت داده است. به دولت گفتیم اگر می‌خواهید ارز ترجیحی را حذف کنید، باید قیمت‌ کالاهای اساسی، دقیقا مشابه قیمت‌های شهریور ماه 1400 باشد، اما تاثیر روانی حذف ارز این مسئله را امکان پذیر نکرد.

لطف الله سیاهکلی،  ادامه داد: ارز ترجیحی برخی محسنات و برخی معایب داشت. محسنات آن این بود که کالاهای اساسی با قیمت مناسب تری به دست مردم می رسید اما به نسبت بودجه ای که دولت برای ارز ترجیحی تخصیص می داد و سوبسیدی که باید مشمول کالاهای  اساسی می شد، چیزی به مردم تعلق نمی گرفت. 

این نماینده مجلس دلیل این موضوع را فساد و رانت ارز ترجیحی می داند و معتقد است که خیلی ها این ارز را می گرفتند و اصلا مشخص نبود که آن را صرف چه چیزی می کردند. اگر این ارز حذف نمی شد، باز گروه‌های خاصی سود می‌برند. سودی که یک نفر در رانت ارز می‌برد از همه مردم ایران بیشتر بود به نحوی که یک نفر یک تا 500 میلیارد ارز ترجیحی می گرفت.

به گفته این مقم مسئول، از ابتدای انقلاب تاکنون هر سال رانت و فساد این ارز بیشتر شده و سو استفاده ها هم بیشتر شده و دولت ها نتوانسته اند آن را کنترل کنند؛ فساد ارز ترجیحی خیلی بالا است.

سیاهکلی توضیح داد: نکته بعد اینکه وقتی ارز در کشور دو نرخی می شود فساد و رانت هم در آن شکل می گیرد و کسانی که دستشان می رسد و اطلاعات دارند از آن رانت بیشتر بهره می برند و کسانی که نمی تواند  از این ارز بی بهره می شوند. 

دو نرخی بودن یا چند نرخی بودن ارز فساد است

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه همه اقتصاد دانان در دنیا اعتقاد دارند که دو نرخی بودن یا چند نرخی بودن فساد را با خودش به همراه دارد و در نتیجه آن بیشترین خسارت هم به مردم وارد می شود، ادامه داد: حذف ارز ترجیحی با نگاه به اینکه قیمت ها تغییر نکند و به مردم به این وسیله کمک شود در دستور کار دولت قرار گرفت و مهمتر از آن از راه ارز 4200 تومانی بسیاری به درآمدهای کلان رسیدند و دولت‌ قبل هم نتوانست جلوی این قاچاق و فساد را بگیرد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: دولت در حال تلاش است و امیدواریم بتواند این مسئله را حل کند، زیرا اصل این اقدام درست بود اما باید به مردم هم توجه کرد تا مردم در این اصلاح امور زندگیشان دچار التهاب نشود. فساد و رانت ارز ترجیحی به حدی بالا بود که از میزان آن آمار دقیقی در دسترس نیست. وقتی مبلغی حدود ۱۳ میلیارد دلار به این موضوع اختصاص می دهیم به گونه ای که تقریبا چیزی حدود ۳۰ درصد ارز مورد نیاز کشور به این موضوع اختصاص پیدا می کند؛ به عدد درشتی می رسیم که نشان می دهد در کنار  آن اتفاقات زیادی می افتد. 

سیاهکلی با تاکید بر اینکه یک روزی باید این اتفاق می افتاد زیرا این موضوع جمع می شد و نمی شد به طور ابدی این ارز ادامه داشته باشد خاطر نشان کرد:  البته در حال حاضر که در عصر ارتباطات و تکنولوژی هستیم با وجود فناوری اطلاعات می‌شود رانت و فساد را به صفر نزدیک کرد. بسیاری از کشورها این مسیر را رفته‌اند. اما مشکل ما این است که هنوز از تکنولوژی برای مدیریت‌های خود بهره نمی‌گیریم.

نماینده مردم قزوین درباره اینکه این یارانه بهتر است نقدی باشد یا به صورت کالا برگ به مردم داده شود؟ توضیح داد: کمک به مردم  باید مستقیما به خود مردم پرداخت شود؛ روش های با واسطه و سوبسید برای پرداخت یارانه به مردم  هیچ وقت جواب نداده و هیچ دولتی نتوانسته آن را کنترل کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی