English

یک نماینده مجلس در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

یارانه به بخش مصرف یعنی انتهای زنجیزه باید پرداخت شود / یارانه ارزی در ابتدای زنجیره عامل رانت و فساد

عبدالعلی رحیمی مظفری، گفت: در هر زمان و تحت هر شرایطی باید یارانه به بخش مصرف یعنی انتهای زنجیزه عرضه و تقاضا پرداخت شود. بدترین تاثیر یارانه زمانی مشاهده می شود که به ابتدای زنجیره یعنی وارد کننده پرداخت شود و ما این تاثیر منفی را در ارز ترجیحی دیدیم.

یارانه به بخش مصرف یعنی انتهای زنجیزه باید پرداخت شود / یارانه ارزی در ابتدای زنجیره عامل رانت و فساد

یک نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، درباره چرایی حذف ارز4200 تومانی، گفت: با افزایش قیمت ارز و تفاوت قیمت ارز ترجیحی و بازار آزاد  و ادامه این سیاست، رانت و فساد در پرداخت این ارز به جایی رسید که امکان ادامه این روند وجود نداشت. رانت و دلالی ایجاد شده در کنار این ارز سبب شده بود که تاثیر چندانی در زندگی مردم نداشته باشد. در واقع خاصیت خودش را بعد از مدتی از دست داده بود.

عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعا ارز ترجیحی بی تاثیر در معیشت مردم نبود، افزود: با افزایش قیمت ارز و تفاوت قیمت ارز ترجیحی و بازار آزاد  و ادامه  این سیاست، رانت و فساد در پرداخت این ارز به جایی رسید که امکان ادامه این روند وجود نداشت. رانت و دلالی ایجاد شده در کنار این ارز سبب شده بود که تاثیر چندانی در زندگی مردم نداشته باشد. در واقع خاصیت خودش را بعد از مدتی از دست داده بود. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه بیان کرد: ارز ترجیحی موجب خروج ارز از کشور و ناباوری به توان تولید داخلی کالا شد، یعنی در زمان پرداخت این ارز تولید داخلی خیلی از کالاها کاهش محسوس یافت. ظاهر ارز ترجیحی با سایر ارزها متفاوت بود ولی در واقع از نظر قیمتی تفاوتی نداشت. این روکش دروغین باعث شد که بسیاری  از کالاهای تولیدی داخل به حاشیه رانده شوند. 

فساد و رانت ارز ترجیحی 

رحیمی مظفری در ادامه با بیان اینکه فساد و رانت ارز ترجیحی نیز در اختیار عده ای خاص بود توضیح داد: هر تفاوت قیمتی که بین کالای داخلی و کالایی که قیمت جهانی دارد سبب تاثیر بر چرخه عرضه می شود و اثرات خود را به سمت فساد و رانت می برد.

به گفته این نماینده مجلس، در هر زمان و تحت هر شرایطی باید یارانه به بخش مصرف یعنی انتهای زنجیزه عرضه و تقاضا پرداخت شود. بدترین تاثیر یارانه زمانی مشاهده می شود که به ابتدای زنجیره یعنی وارد کننده پرداخت شود و ما این تاثیر منفی را در ارز ترجیحی دیدیم.

وی خاطر نشان کرد:  از دولتی‌ها خواستیم گزارش بدهند که ارز 4 هزار و 200 تومانی برای تأمین کالاهای اساسی مردم کجا رفته است؟ در کشور برنج را با ارز 4 هزار و 200 تومانی وارد کردند اما به چه قیمتی در بازار عرضه شد؟ قیمت آزاد. افرادی رانت خوار این ارز را گرفتند و باید مشخص شود این ارز را صرف چه مسائلی کرده و کجا برده اند. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: ارز چند نرخی همیشه فساد زا بوده است، یعنی با پرداخت یارانه  نمی توان همه چرخه ها را در اقتصاد کنترل کرد. ما وقتی یارانه به مردم می دهیم صرفا یارانه مستقیم مردم را پرداخت می کنیم ولی نمی توانیم افزایش قیمت سایر کالاها را برای مردم جبران کنیم و به  همین دلیل مردم باز هم با سختی مواجه می شوند. این حرکت دولت یعنی حذف ارز ترجیحی و جایگزینی آن با یارانه نقدی اقدامی بود که دولت های قبل هیچ کدام این کار را نکرده بودند.

این نماینده مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: از رییس جمهور می خواهیم تا تمام توان خود را برای کنترل بازار به کار گیرد تا سوداگران به بهانه حذف ارز ترجیحی از این اقدام سخت و صحیح دولت و مجلس سوء استفاده نکنند و راهکارهای حمایتی از اقشار آسیب پذیر را در اسرع وقت تدوین و اجرایی کنند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح  داد: دهک بندی برای پرداخت یارانه اشتباه است، زیرا یارانه مختص همه مردم و دهک بندی باعث می شود حق عده ای پایمال و نارضایتی ایجاد شود. 

رحیمی مظفری گفت: اگر کالا برگ بتواند اجرایی شود و زیر ساخت هایش فراهم شود قطعا موثر تر خواهد بود اما با توجه به گستردگی شبکه توزیع ما مشکلات زیادی برای اجرای آن داریم و نمی توانیم به راحتی از این مشکلات بگذریم. باید اقدامی شود که شیوه کوپنی سه دهه قبل دوباره روی کار نیاید. اگر بتوانیم این مشکلات را حل کنیم کالا برگ بر یارانه نقدی تقدم دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی