English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تک ماکارون؛ از احتکار تا تئوری فشار بر دولت / تولیدکننده ها قرار بود سربازان اقتصادی باشند!

تا زمانی که تولیدکننده ها از یارانه های دولتی و انرژی ارزان استفاده می کردند سربازانی در خط مقدم اقتصادی بودند، اما حالا مدیران تک ماکارون برای دولت هم خنجر از پشت کشیدند.

تک ماکارون؛ از احتکار تا تئوری فشار بر دولت / تولیدکننده ها قرار بود سربازان اقتصادی باشند!

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بحران در بازار ماکارونی در یک هفته اخیر باعث شده تا دلال ها هم دست بکار شوند و ماکارونی های موجود در بازار را احتکار کنند تا به محض اینکه تب گرانی ماکارونی به اوج رسید، این محصول را با قیمت بسیار بالا عرضه کنند. در واقع قیمت ماکارونی که قبلا برای ۵۰۰ گرمی، ۷۰۰ گرمی و ۱۰۰۰ گرمی به ترتیب ۶۳۰۰، ۸۶۰۰ و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود را احتکار کنند و با قیمت های جدید سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده، که برای ۵۰۰ گرمی به ۱۷ هزار تومان، برای ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و برای ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان تعیین کرده بفروشند، اما نکته عجیب این مساله جمع آوری و احتکار ماکارونی تک توسط خود تولیدکننده این محصول است و پلیس امنیت البرز اعلام کرده ۶۷۰ تن محصول این شرکت که احتکار شده بود، توقیف و در بازار توزیع شده است و حالا شنیده ها حاکی از این است که مدیران این شرکت برای فشار به دولت دو خط تولید خود را متوقف کرده اند!

تصور اینکه ۶۷۰ تن ماکارونی در کشور توسط شرکت تک ماکارون احتکار شود، بسیار خطرناک است؛ زیرا سرانه مصرف ماکارونی در ایران به ازای هر نفر ۸/۵ کیلو است و اگر همین مقدرا را برای ۸۰ میلیون نفر در سال در نظر بگیریم، ایران سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن ماکارونی نیاز دارد و این میزان احتکار برابر با ۱۰ درصد از تقاضای کشور یا به عبارتی مصرف یک ماه کل کشور بوده است.

در حال حاضر دولت نه تنها باید روی عرضه شرکت های تولیدکننده نظارت بیشتری داشته باشد بلکه باید جریمه های سنگینی را برای محتکران هم در نظر بگیرد، زیرا این تولیدکننده ها تا پیش از این از قیمت آرد یارانه ای استفاده می کردند و از طرف دیگر طبق قانون شرکت ها در صورتی می توانند صادرات داشته باشند که نیاز داخلی کشور را برطرف کنند. بنابراین پدیده احتکار موضوعی است که به زودی با آن مواجه خواهیم شد و اگر به درستی با آن برخورد نشود شرکت ها به بهانه درآمد ارزی، بسیاری از محصولات تولیدی را در انبارها نگه می دارند. 

عضو انجمن صنفی کارفرمایان و تولید کنندگان ماکارونی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اعلام کرد: در شرایط کنونی ایران تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ماکارونی دارد و در چند وقت اخیر موضوع تامین آرد و بحث قیمت گذاری چالش اساسی بوده است، زیرا دولت به آرد یارانه می داده و بخشی از این محصول به صورت قاچاق از کشور خارج می شده و حتی به دست تولیدکننده های ماکارونی هم نمی رسیده است.

سید یاسر میراحمدی افزود: در سال های اخیر با افزایش قیمت محصولات پروتئینی و... دهک های پایین جامعه به خرید ماکارونی روی آوردند به طوری که سرانه مصرف دهک های پایین جامعه به حدود ۱۰ کیلو به ازای هر نفر هم رسیده بود، اما به طور قطع با گرانی ماکارونی سرانه مصرف این محصول در دهک های پایین جامعه به شدت کاهش می یابد و شاید نان جایگزین آن شود.

او با بیان اینکه سال گذشته گندم با قیمت دولتی ۲۷۰۰ تومان به تولیدکننده ها داده می شد، تصریح کرد: میزان گندمی که به تولیدکننده ها با این نرخ داده می شده تمام نیاز آنها را تامین نمی کرده به همین دلیل بخشی از آن را با نرخ آزاد تامین می کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه