English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

بحران در نهضت مسکن ملی!/ آیا مشکل مسکن با آمارسازی حل می شود؟

برخی خبرها از وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد که تاکنون ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط در تهران ثبت نام کرده اند و طبق اطلاعات رسیده تاکنون زیر ۵ هزار نفر واجد شرایط شناحته شده اند و این مساله در کنار حضور مدیرکل وزارتی به جای وزیر راه در شورای عالی مسکن نشان از نبود برنامه ریزی و بحران در اجرای نهضت مسکن ملی دارد.

بحران در نهضت مسکن ملی!/ آیا مشکل مسکن با آمارسازی حل می شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بازار مسکن همچنان در التهاب است و طرح نهضت مسکن ملی هم هنوز در حاشیه است و به تازگی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که افرادی که در تهران ثبت نام کرده اند باید محل درخواست خود را تا پایان اسفند ماه برای شهرهای دماوند، رودهن، بومهن و فیروزکوه به پرند، رباط کریم، هشتگرد و... تغییر دهند، این خبر در شرایط کنونی منتشر می شود که ۶ ماه از ثبت نام برای نهضت مسکن ملی می گذرد و قرار بود زمان ثبت نام تا پایان آذر ماه ادامه داشته باشد و ماه به ماه تمدید کردند و حالا به پایان سال رسیده است.

برخی خبرها از وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد که تاکنون ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط در تهران ثبت نام کرده اند و طبق اطلاعات رسیده تاکنون زیر ۵ هزار نفر از این ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط شناحته شده اند و پیامک دریافت کرده اند و این مساله نشان دهنده عدم برنامه ریزی دقیق وزرات صنعت، معدن و تجارت برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن است، زیرا در شرایط کنونی برای شهروندان تهرانی هیچگونه زمینی برای احداث نهضت مسکن ملی در تهران تعیین نشده و متقاضیان را به شهرهای اطراف و حتی استان البرز فرستاده اند.

افزایش تقاضا برای اجاره مسکن در تهران

این عدم برنامه ریزی دقیق باعث شده همچنان تقاضا برای اجاره مسکن در تهران زیاد باشد، به طوری که در یک سال گذشته قیمت اجاره در برخی مناطق تهران تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و اگر این تاخیر در مسکن ملی همچنان ادامه داشته باشد، شاهد رشد قیمت اجاره مسکن هم خواهیم بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفتگو با خبرنگار حبرگزاری موج با اشاره به اینکه قیمت اجاره مسکن ارتباط مستقیمی با قیمت مسکن دارد، گفت: هرچقدر قیمت مسکن بالا برود به همان نسبت هم اجاره خانه بالا می رود و از آنجایی که در سال های گذشته قیمت مسکن را به شدت بالا برده اند در شرایط کنونی این تورم به اجاره خانه هم منتقل می شود.

قلی خسروی با تاکید بر اینکه دولت باید به سرعت اجرای نهضت مسکن ملی را تسریع کند، افزود: با توجه به اینکه در شرایط کنونی تقاضا برای مسکن بیش از نیاز جامعه است بازار همچنان ملتهب بوده هرچند پیش بیینی می شود در زمان رکود بخشی از این حباب از بازار خارج شود اما از آنجایی که تقاضا بدون پاسخ همچنان باقی نمانده در ادامه و در صورتی که دولت میزان عرضه مسکن را افزایش ندهد می تواند مشکلاتی را برای بازار به وجود بیاورد.

وعده های وزارت راه و شهرسازی

در چند وقت اخیر با وجود وعده های وزارت راه و شهرسازی که اعلام کرده بود که در طول ۴ سال حداقل سه میلیون مسکن عرضه می شود و از طرف دیگر بعد از حدود ۸ ماه معاون امور مسکن این وزارتخانه اعلام کرده که برای ساخت ۸۰۰ هزار واحد تامین مسکن شده به نظر می رسد فعلا این وزارتحانه با ارائه ای آمار مردم را سرگرم کرده است آنهم در شرایطی که مردم بسیار گرفتار تورم شده اند و دیگر توان پرداخت هزینه بالاتر برای خرید یا اجاره ای مسکن ندارد. از طرف دیگر خبرها حاکی از این است که جلسات شورای عالی مسکن بدون حضور وزیر مسکن برگزار می شود و مدیر حوزه وزارتی که چند وقتی است در این وزارتحانه قدرت را به دست گرفته در این جلسات شرکت می کند و از آنجایی که هیچگونه سابقه ای هم در بخش مسکن و حتی وزارت راه و شهرسازی ندارد عملا نمی تواند نقشی در پیش برد برنامه های وزارتخانه داشته باشد.

از این رو به نظر می رسد که مهمترین چالشی که طرح دولت به نام نهضت مسکن ملی با آن مواجهه است عدم برنامه و نبود مدیری کارآمد برای اجرای سیاست های مسکنی دولت است. حالا باید دید که رئیس دولت با وعده هایی که در انتخابات به مردم داده چه سیاستی را پیش خواهد گرفت؟ در شرایط کنونی بسیاری از فعالان حوزه ای مسکن معتقدند که در چند وقت اخیر وزیر راه و شهرسازی هم اقدام موثری برای اجرای این برنامه نداشته، زیرا او بیشتر در حوزه ای نفت تخصص دارد و شاید در زمان انتخاب وزرا هم باید او را به همان سمتی که تخصص داشت معرفی می کردند. بنابراین در مقطع کنونی که خبرها حکایت از این دارد که او چندان حال مساعدی هم ندارد و در این وزارتخانه هم نتوانسته سکانداری در راستای اجرای شعارهای انتخاباتی رئیس دولت باشد، شاید بهتر باشد جای خودش را به فردی موثر در بخش مسکن دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه