English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ایرانول کم فروشی می کند؟ / تعزیرات حکومتی و سازمان استاندارد در خواب زمستانی!؟

شرکت نفت ایرانول با کم فروشی و با تغییر اطلاعات قوطی روغن موتور ٤ لیتری ١٦٠٠٠به گالن ۳.۷ لیتری از جیب مصرف کننده سود ۵۰۰ درصدی برای ایرانول در سال های اخیر حاصل کرده و آن را در بازار روانکار برای عملکرد خود توجیه می کند!

ایرانول کم فروشی می کند؟ / تعزیرات حکومتی و سازمان استاندارد در خواب زمستانی!؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در سال های اخیر که تورم عمومی در کشور به صورت افسار گسیخته بالا رفته است بسیاری از شرکت های تولیدی قیمت محصولات خود را به شدت بالا برده اند و توجیه آنها هم این بوده که قیمت مواد اولیه بالا رفته است. اما واقعیت این است که در برخی محصولات مانند روغن موتور در یک مقطع زمانی به دلیل سقوط قیمت نفت که ناشی از کرونا و... بوده، عملا قیمت مواد اولیه آنها به شدت کاهش یافته بود و هر گونه افزایش قیمتی برای محصولات آنها به معنی دو برابر شدن حاشیه سود بود.

اما این تمام ماجرا نیست، به تازگی خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه ایرانول نه تنها قیمت محصولات خود را به شدت بالا برده بلکه به سبک فروشندگان زیر زمینی عمل کرده و قوطی عرضه روغن را تغییر داده و بدلیل عدم اطلاع مشتری از کم بودن میزان روغن عملا کم فروشی می کند. به عبارت دیگر این شرکت قوطی های ۴ لیتری ١٦٠٠٠ را با قوطی گالن ۳.۷ لیتری جایگزین کرده و روی قوطی تنها نوشته شده « یک گالن » و از آنجایی که واحد استاندارد گالن ۳.۷ لیتر است در نتیجه قاعدتا ۳۰۰ سی سی کمتر می فروشد در حالی که مبلغ ۴ لیتر روغن را از مصرف کننده می گیرد، [البته گویا این روند در خصوص کل محصولات قوطی فلزی صدق می‌کند] و از آنجایی که بسیاری از مصرف کننده ها به این واحد گالن آشنا نیستند یا تصور می کنند که ۴ لیتر است عملا به اشتباه افتاده و اعتراضی هم نسبت به موضوع ندارند و البته کسی هم انتظاری از مصرف کننده ندارد که به تخلفات تولیدکننده و فروشنده پی ببرد، بلکه این دستگاه های نظارتی مانند سازمان استاندارد، سازمان حمایت و تعزیرات هستند که باید به این تخلفات ورود کنند.

گالن ایرانول

سودسازی عجیب ایرانول!

یک آمار ساده ای که می تواند عملکرد شرکت ها را در این وضعیت رکودی اقتصاد نشان دهد، میزان سودسازی و صورت های مالی این شرکت هاست. برای نمونه شرکتی مانند ایرانول در صورت مالی سال ۹۸ به ازای هر سهم ۱۵۰ تومان سود ساخته بود و بعد در سال ۹۹ آن را به ۵۰۰ تومان ارتقا داده یعنی سه برابر! آنهم در سالی که شیوع کرونا به اوج رسیده بود و تردد خودروها کم شده بود که نتیجه آن کاهش مصرف روغن موتور و سایر مشتقات بود. حالا سوال این است که این شرکت چطور توانسته اینقدر درآمد خود را افزایش بدهد؟ آیا این شرکت با استفاده از همین شگردها توانسته در وضعیت بحرانی اقتصاد اینقدر درآمدزایی داشته باشد؟

آیا افزایش ۵ برابری سود برای یک شرکت در دو سال منطقی است؟

نکته عجیب تر اینجاست که در ۶ ماهه سال جاری این شرکت به ازای هر سهم ۴۰۵ تومان سود ساخته، در حالی که در شش ماهه ۹۹ میزان سود هر سهم شرکت ۱۳۳ تومان و در ۶ ماهه سال ۹۸ سود هر سهم حدود ۸۲ تومان بوده که رشدی ۵ برابری داشته است. حالا سوال این است که آیا افزایش ۵ برابری سود برای یک شرکت در دو سال منطقی است؟ آنهم در شرایطی که اقتصاد ایران گرفتار تحریم و رکود است و از طرف دیگر سود متعارف سرمایه گذاری در بهترین حالت ۲۰ درصد تعیین شده است! به طور قطع دستگاه های نظارتی باید به عملکرد این شرکت ورود کنند، البته خبرهایی هم درباره اتفاقات درونی این شرکت و فروش مویرگی آن هم وجود دارد که در ادامه و در گزارش های بعدی پس از تکمیل شدن اطلاعات به جزئیات آن پرداخت خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • رضا

    اینکه کم فروشی نیست. گالن اعلام کردن گالن هم دارن میفروشن.
    اگر لیتر اعلام می کردن و گالن می‌فروختند میشد کم فروشی.

    • ناشناس

      قشنگ پیداست از خودشونی!!! روی قوطی زده لیتر ولی به گالن میفروشن. همین چند روز پیش بود که سیستم مویرگی شون رو گرفتن و بردن آگاهی و کلی دستگیر شدن. قوطی قوطی روغن رو بدون حواله از کارخونه خارج میکردن و میفروختن و با هم میزدن بر بدن که خدا رو شکر حراست خفت‌شون کرد. درود به شرف خبرگزاری موج

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه