English

میرعبدالله حسینی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

نسخه اقتصادی برای حذف ارز ترجیحی باید مبتنی بر پژوهش باشد

کارشناس اقتصادی گفت: وقتی که ارز ترجیحی به یک کالا اختصاص پیدا می کند این کالا بازهم با همان نرخ آزاد به دست مصرف کننده می رسد و عملا نمی تواند روی قیمت تمام شده تاثیر داشته باشد، اما نباید نادیده گرفت که این نسخه برای هر محصول می تواند شرایط خاص خود را داشته باشد.

نسخه اقتصادی برای حذف ارز ترجیحی باید مبتنی بر پژوهش باشد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری موج، با اشاره به اینکه در حال حاضر طیف های مختلف اقتصاددان‌ها می توانند نسخه های مختلفی برای مساله اقتصاد و حذف ارز ترجیحی بپیچند، گفت: برای نمونه برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که بازار نگاه عدالتی دارد، زیرا در بازار رقابتی حداکثر سود برای یک محصول با در نظر گرفتن حداقل های نیروی انسانی تعیین می شود و به عبارتی نرخ سود برای کالا صفر است، اما این مساله در واقعیت وجود ندارد؛ به همین دلیل راحت نمی توان نسخه ای درباره اقتصاد پیچید و حتما باید پژوهش های اقتصادی انجام شود تا بتوان بهترین نتیجه را از آن حاصل کرد.

میرعبدالله حسینی با بیان اینکه برخی معتقدند طبق الزامات بازار باید ارز ترجیحی برداشته شود، افزود: وقتی ارز ترجیحی به یک کالا اختصاص پیدا می کند، این کالا بازهم با همان نرخ آزاد به دست مصرف کننده می رسد و عملا نمی تواند روی قیمت تمام شده تاثیر داشته باشد، اما نباید نادیده گرفت که این نسخه برای هر محصول می تواند شرایط خاص خود را داشته باشد. برای نمونه قبلا گفته می شد که اگر آرد رایگان به نانوایی ها داده شود باز هم بازار قیمت نان را تعیین می کند و این به معنای کم اثر بودن فاکتور قیمت نهاده ها در برخی کالاهاست.

او افزود: البته باید توجه داشت که هیچ پژوهشی روی این مساله انجام نشده که در حال حاضر قیمت تمام شده نان با آردهای متفاوت چقدر تمام می شود و تا زمانی که اطلاعات دقیقی درباره این مسائل نداشته باشیم نمی تواند برای مسئله حذف ارز ترجیحی از کالاها تصمیم گیری درستی نماییم.در شرایط کنونی قیمت آرد یارانه ای از کل قیمت تمام شده نان چه درصدی است؟ به طور قطع حداقل قیمت را دارد و اگر قیمت آرد را در قیمت نهایی به صفر برسانیم، قیمت نان چقدر تغییر می کند؟ هرچند طبق تحلیل بازار به نظر می رسد که بازهم قیمت نان تغییری نمی کند.

 تورم در کالاهای اساسی در ایران تکرار می شود

این کارشناس اقتصاد با اشاره به اینکه باید ارزیابی کرد ریشه فاجعه ای تورم در کجاست؟ تصریح کرد: تورم در کالاهای اساسی در ایران با وقفه های چند ساله تکرار می شود، با توجه به اینکه در مقیاس جهانی از ۱۹۲ کشوری که عضو سازمان ملل هستند ۱۸۰ کشور این مشکل را حل کرده اند و تنها ۱۲ کشور همچون ایران همچنان با این مشکل مواجه شده اند و تا زمانی که نتیجه آن ۱۸۰ کشور نرسیم این مشکل همچنان باقی می ماند.

حسینی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی ریشه تورم در ایران به فساد، رانت و... بر می گردد اظهار کرد: در حال حاضر اگر قرار باشد اقتصاد کشور به حالت تعادل برگردد، باید این مشکلات ریشه ای برطرف شوند. البته به طور قطع آسان نیست و به یک جراحی بزرگ نیاز داریم.

این کارشناس اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کنونی می توان حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی را مقدمه ای برای جراحی اقتصادی دانست، گفت: بعضی مواقع اینقدر شرایط اقتصادی پیچیده است که نمی توان به سادگی اظهار نظر کرد و گاهی نمی توان کاری بکنیم و باید تنها دعا کنیم زیرا ممکن است وضعیت اقتصادی کشور که هم اکنون بسیار بد است، بازهم بدتر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج در حال حاضر دولت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی کرده است، هرچند هنوز نهایی نشده اما بسیاری از کارشناسان درباره این سیاست دغدغه هایی دارند، زیرا دولت سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز بابت واردات کالاهای اساسی اختصاص می دهد که معادل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می شود و از آنجایی که دولت اعلام کرده که به ۶۰ میلیون نفر یارانه ۱۵۰ هزار تومانی پرداخت کند، این به معنای تخصیص ۹۰ هزار میلیارد تومان در ماه است و مابقی را می تواند برای کنترل تورم عمومی هزینه کند. اما مشکل اینجاست حذف همین ارز می تواند علاوه بر تورم مستقیم، تورم غیر مستقیم هم ایجاد کند که کنترل آن دیگر از دست دولت خارج است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه