English

به گزارش موج در مراسم افتتاح نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی مطرح شد؛

ادعای سمی بودن محصولات کشاورزی ایران هجمه است / مصرف سم در کشاورزی ایران کمتر از میانگین جهانی

از آنجایی که در هفته های اخیر موضوع سمی بودن برخی محصولات کشاورزی ایران مطرح شده بود این نمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار بود، زیرا بسیاری از صاحب نظران این حوزه داشتند و با تاکید بر اینکه مصرف سموم در محصولات کشاورزی ایران یک‌چهارم میانگین جهانی است خبرهای مربوط به این موضوع را هجمه سازی عنوان کردند.

ادعای سمی بودن محصولات کشاورزی ایران هجمه است / مصرف سم در کشاورزی ایران کمتر از میانگین جهانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، روز سه شنبه نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی باحضور مدیران وزارت جهاد کشاورزی و برخی نمایندگان مجلس افتتاح شد و از آنجایی که در هفته های اخیر موضوع سمی بودن برخی محصولات کشاورزی ایران مطرح شده بود این نمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار بود، زیرا بسیاری از صاحب نظران این حوزه داشتند و با تاکید بر اینکه مصرف سموم در محصولات کشاورزی ایران یک‌چهارم میانگین جهانی است خبرهای مربوط به این موضوع را هجمه سازی عنوان کردند.

 در آیین افتتاح این نمایشگاه رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور با اشاره به اینکه ترسی در مردم ایجاد کردند که مصرف محصولات کشاورزی برای آنها ضرر دارد. گفت: هجمه‌هایی درباره سه محصول سیب زمینی، فلفل دلمه‌ای و کیوی وجود دارد اما طی گزارش‌های اخیری که به دست ما رسیده مشخص شد که در هیچ‌یک از این محصولات به دلیل باقی مانده سموم مرجوع نشدند. در واقع شپشک توت در محصول کیوی نشان می‌دهد که اساساً در محصول، آفت‌کش استفاده نشده است،

مسعود گیل‌آبادی با بیان اینکه اعمال تحریم‌ها، فشارهای زیادی بر تولیدکننده وارد کرده است، افزود: با وجود تحریم‌های صورت گرفته علیه ما هیچکدام از کشاورزان برای دسترسی به سموم با مشکل مواجه نشدند. در حال حاضر توانایی تولید 250 هزار تن سهم وجود دارد این در حالی است که میزان سم مورد نیاز کشاورزان 40 هزار تن است.

وی با اشاره به راهکارها برای کاهش سموم باقی مانده محصولات کشاورزی بیان کرد: سازمان ترویج وزارت جهاد باید در این زمینه ورود کند و به کشاورزان دوره ماندگاری سموم را آموزش بدهد. باید انگیزه وارد کردن سموم تکنیکال و آماده به مصرف پرخطر را کاهش بدهیم.

بیش از 5700 برند کود در کشور تولید می‌شود

همچنین رئیس انجمن تولیدکنندگان کود کشور  با اشاره به اینکه بیش از 5700 برند کود در کشور تولید می‌شود اظهار کرد: این میزان کود 100درصد نیاز کشور را تامین می‌کند و ما نیازی به واردات نداریم. بسیاری از تولیدکنندگان با وجود شرایط سخت تولید، پای کشور خود ایستاده‌اند و با مشکلات تحریم‌های داخلی و خارجی مبارزه می‌کنند.

صیاد فرهادی، با بیان اینکه تحریم‌های داخلی، هزینه‌های زیادی را به ما تحمیل کرده است افزود: منظور از تحریم‌های داخلی، همین هزینه‌های گمرک، تامین اجتماعی و دارایی هستند. تولیدات ما قابلیت رقابت با کشورهای خارجی را دارند و حتی می‌توانیم به صادرات آنها نیز فکر کنیم.

میانگین جهانی مصرف آب کشاورزی 70 درصد 

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 150 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت مصرف کشاورزی است اظهار کرد: حدود 18 میلیون هکتار آن به صورت مستقیم کشاورزی در آن صورت می‌گیرد. حال با توجه به تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین، نیاز به تامین غذا باید از امکانات خود استفاده بهینه انجام بدهیم

شاپور اعلایی‌مقدم،  با بیان اینکه امنیت نظامی در گروه امنیت غذایی است گفت: هر کشوری بتواند مواد غذایی مورد نیاز کشور خود را تامین کند، قدرتمند است. در دنیا 8 میلیارد نفر انسان زندگی می‌کنند، 2.5 میلیارد از این افراد احتیاج به غذا دارند یا دچار سوء تغذیه شده‌اند. د

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه میانگین بارش در کشور سالانه 250 میلی‌لیتر بارش است، تصریح کرد: به دلیل گرم شدن زمین، مسئله آب اهمیت ویژه‌ای دارد. ما باید به این نکته توجه کنیم که با صادرات یک کیلو محصول، چه میزان آب از کشور خارج می‌کنیم و با واردات یک کیلو محصول، چقدر آب مجازی وارد کشور می‌شود. به نظر می‌رسد رویکردها در بخش تولید برای ارتقاء امنیتی غذایی باید تغییر کند.

اعلایی‌مقدم با بیان اینکه الگوی کشت به این معنی است که چه بکاریم، کجا بکاریم و چه میزان کاشته شود افزود: وزیر کشاورزی بر کشت قراردادی تاکید زیادی دارد. اگر ما بتوانیم کشت قراردادی را دنبال کنیم هیچ بذری به خاک نمی‌رود مگر اینکه از قبل مشتری آن مشخص باشد.

اعلایی‌مقدم اضافه کرد: سازمان حفظ نباتات یکی از سازمان‌های پرقدرت در کنترل سلامت محصولات کشاورزی است اما این سازمان همچنان با قوانین سال 1346 کارهای خود را دنبال می‌کند و اینگونه است که نمی‌تواند نقش نظارتی قوی‌ اعمال کند.

وی با اشاره به اینکه میانگین جهانی مصرف آب کشاورزی 70 درصد اما در ایران 92 درصد است، گفت: در ایران به ازای هر لیتر آب 900 گرم محصول تولید می کند در حالی که دنیا 2.5 کیلو محصول تولید می شود و اینها نشان دهنده این الست که هنوز کشاورزی ایران نمی داند استفاده درستی از کود، سم و سایر نهاده ها استفاده بکند

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه