English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دولت برای جلوگیری از بحران سوخت اقدام کند / بهینه سازی مصرف سوخت موثر تر از گران کردن سوخت

در زمستانه روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز خواهیم داشت و باید در پیک مصرف واردکننده گاز از ترکمنستان و ... باشیم، این در حالی است که دولت می توانست روی بهینه سازی مصرف کار کند و از سوخت گاز به عنوان یک ماده اولیه برای فرآورده های پتروشیمی استفاده کنیم.

دولت برای جلوگیری از بحران سوخت اقدام کند / بهینه سازی مصرف سوخت موثر تر از گران کردن سوخت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، به تازگی هیات دولت با حضور رئیس جمهور جلسه ای در راستای تامین پایدار انرژی برگزار کردند و بر تامین سوخت صنایع در زمستان تاکید شده، در همین راستا خبرنگار خبرگزاری موج با آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفتگویی داشته و او معتقد است دولت قبلی در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت کم کاری کرده و حالا دولت سیزدهم باید با همکاری بخش خصوصی اول مصرف سخت را با نوسازی بخاری و موتورخانه ها و ... را بهینه سازی کند و بعد موضوع افزایش قیمت را مطرح کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج،  با اشاره به اینکه در زمستان روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز خواهیم داشت، گفت: به دلیل سو مدیریت در سال های گذشته ما باید در پیک مصرف، واردکننده گاز از ترکمنستان و ... باشیم، این در حالی است که دولت می توانست روی بهینه سازی مصرف کار کند و از سوخت گاز به عنوان یک ماده اولیه برای فرآورده های پتروشیمی استفاده کنیم.

آرش نجفی با بیان اینکه اگر از سال ۸۹ تاکنون به جای پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی روی عایق کاری و بهینه سازی سرمایه گذاری می شد بعد از ۷ سال مصرف سوخت کاهش می یافت، افزود: به طور قطع سرمایه گذاری در بهینه سازی مصرف سوخت در آن زمان کمک می کرد که همان درآمد از محل صرفه جویی دوباره به خزانه دولت برگردد.

وی با تاکید بر اینکه دولت در زمینه انرژی باید تضامین لازم را به سرمایه گذاران بدهد، تصریح کرد: دولت با همکاری بخش خصوصی در زمینه بهینه سازی می تواند اقدامات مثبتی انجام دهد، برای نمونه هم اکنون ۵ هزار بخاری غیر استاندارد در مدارس و ... استفاده می شود که می توان با بهینه سازی آنها در کاهش مصرف سوخت اثر گذار بود، همچنین این موضوع درباره موتورخانه های منازل و ... صادق است.

نجفی با تاکید بر اینکه استفاده از سوخت فسیلی در زمستان احتمال استفاده از سوخت مازوت و گازوئیل را بیشتر می کند که نگرانی آلایندگی را به وجود می آورد، اظهار کد: دولت با همکاری بخش خصوصی باید راهکارهای اصلاحی در این شرایط بحرانی را اجرایی کند.

وی افزود: در شرایط کنونی ۲۰ میلیون بخاری گازی با گرید دی در کشور فعالیت می کنند که اگر با بخاری گرید آ جایگزین شوند مصرف سوخت را تا ۴۰ درصد کاهش می دهند.

وی با بیان اینکه جایگزینی پنجره های دوجداره در خانه های قدیمی هم می تواند به بهینه سازی مصرف سوخت کمک کننده باشد، گفت: در شرایط کنونی مباحث تصمیم گیری در دولت کند است و متاسفانه بعد از اینکه بحران رخ دهد رئیس جمهور یا معاون رئیس جمهور با دستورات ویژه وارد مساله می شوند و این مساله خودش هزینه بالاتری برای کشور دارد تا اینکه در حال حاضر راهکارها را با همکاری با بخش خصوصی پیگیری کند.

به گزارش خبرگزای موج، در سال های گذشته ایران با مشکل تامین گاز برای نیروگاه ها مواجه بوده و بخشی از سوخت مورد نیاز آنها از مازوت و ...تامین می شد و همین مساله باعث وارونگی دما در کلانشهرهایی همچون تهران شد، در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند که دولت هزینه هایی که در نتیجه آلایندگی هوا بر مردم و دولت تحمیل می شود را صرف بهینه سازی مصرف سوخت یا حتی تولید بیشتر کند مشکل کنونی پیش نخواهد آمد. 

در حال حاضر دولت با کسری بودجه مواجه است و بخشی از طرح های توسعه ای و عمرانی همچنان بلاتکلیف مانده اند، به همین دلیل دولت برای عبور از این مشکلات باید در زمینه جذب سرمایه گذار موفق تر عمل کند تا پروژه هایی که سالاست بر زمین مانده اجرایی شود و ایران از بحران انرژی در امان بماند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه