English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

گرانی امروز لبنیات در آینده درمانگاه ها را شلوغ می‌کند!

در حالی که کشورهای توسعه یافته 120 ساله توزیع شیر رایگان در مدارس را به دلیل اهمیت آن در رشد و سلامت کودکان اجرایی کرده اند در ایران مصرف لبنیات به کمتر از نصف حداقل استانداردها رسیده و همین مساله موجب نگرانی جامعه پزشکی و خانواده ها شده است.

گرانی امروز لبنیات در آینده درمانگاه ها را شلوغ می‌کند!

به گزارش خبرنگار خبرگزای موج؛ اهمیت مصرف شیر بر هیچ کس پوشیده نیست به دلیل اینکه کاملا با سلامت انسان ارتباط دارد به همین دلیل است که مصرف سرانه شیر یکی از معیارهای توسعه و پیشرفت جوامع مختلف محسوب می شود، زیرا این ماده غذایی دارای ارزش غذایی بالایی و حاوی ماکرو نوترینت ها و میکرونوترینت های مورد نیاز بدن است. اما تورم های یکی دو سال اخیر مصرف شیر و لبنیات در ایران وضعیت نگران کننده ای پیدا کرده و در سال جاری هم که قیمت شیر رشدی 50 درصدی پیدا کرده به این نگرانی ها افزوده است، زیرا میزان مصرف شیر از حدود ۹۰ تا ۱۰۰ کیلو در سال به حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلو در سال رسیده، در حالی که سرانه مصرف شیر در کشور های توسعه یافته حدود ۳۰۰ کیلوگرم است.

در همین رابطه جلال الدین میرزای رزاز رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: راه کارهای عملی برای اصلاح مصرف شیر در ایران، سیاستگذاران حوزه غذا و تغذیه را جهت جلوگیری از آسیب های جدی به سلامت جامعه وادار به ارائه نظریات مختلف کرده است. از این رو در سبدهای حمایتی غذایی، شیر برای اقشار آسیب پذیر در سبد حمایتی گنجانده شده است. در حال حاضر برای حمایت از مصرف کنندگان، نظارت بر تولید مرغوب و قیمت باید اجرایی شود و هدفگذاری ایران برای سال ۱۴۰۴ باید رسیدن به سرانه مصرف  ۱۷۰ کیلوگرم شیر برای هر ایرانی باشد و این برنامه از سوی وزارتخانه های بهداشت و جهاد کشاورزی باید اجرایی شود.

همچنین سخنگوی انجمن صنایع لنبی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه به دلیل افزایش 50 درصدی قیمت شیر خام قیمت محصولات لبنیات هم افزایش داشته است، گفت: به دلیل اینکه قیمت شیرخام 65 درصد بر قیمت لبنیات تاثیر می دارد و ضریب قیمت تمام شده کره از قیمت چربی هم حدود 85درصد است و از آنجایی که قیمت هر کیلو چربی هم از 60 هزار تومان به 80 هزار تومان رسیده قیمت کره هم گران شده است، همچنین هزینه های بسته بندی با افزایش 80 درصدی قیمت پتروشیمی ها روبرو شده و منجر به بالا رفتن قیمت محصولات صنایع لبنی شده است، به همین دلیل نمی توان گرانی اخیر صنایع لبنی را کتمان کرد.

حاشیه سود صنایع لبنی بسیار پایین است

بنی طبا با بیان اینکه حاشیه سود صنایع لبنی بسیار پایین است، افزود: در درآمد حاصل از فروش لبنیات 50 درصد به دامداری ها و 9 درصد مالیات ارزش افزوده به دولت و در نهایت 4 درصد درآمد حاصل از ارزش افزوده به تولیدکننده می رسد، زیرا هزینه هایی همچون حمل و نقل، توزیع و پخش از کارخانه و مغازه دارها هرکدام بین 10 تا 15 درصد از درآمد حاصل از فروش لبنیات را به خود اختصاص می دهند به همین دلیل تولیدکننده هم خیلی نفعی نمی برد.

او درباره تاثیر گرانی های اخیر بر مصرف لبنیات در کشور گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از میزان کاهش مصرف هر یک از اقلام لبنی در کشور در دسترس نیست، اما به طور کلی سرانه مصرف لبنیات تحت تاثیر کاهش قدرت خرید مردم کاهش داشته، به طوری که به صورت میانگین مصرف سالانه برای هر فرد 70 کیلو است و به صورت استاندارد باید بالای 120 کیلو گرم باشد و در کشورهای توسعه یافته حتی سرانه مصرف شیر بالای 200 کیلو گرم است.

او افزود: به نظر می رسد مصرف پنیر یو اف چندان کاهش نیافته اما محصولات دیگر مانند شیر استریل و ماست با کاهش مصرف روبرو بوده است.

مسئولیت های نظام سیاست گذاری کشور

سخنگوی انجمن صنایع لنبی ایران با تاکید بر اینکه بسترسازی برای افزایش مصرف جزو مسئولیت های نظام سیاست گذاری کشور است، تصریح کرد: در 16 سال گذشته سیاست گذاری ها به جای اینکه به کاهش هزینه تولید و افزایش قدرت خرید مصرف کننده ختم شود منجر به افزایش هزینه تولید و کاهش قدرت خرید مردم شده است.

او افزود: به طور قطع در شرایط کنونی  دولت باید حمایت از دهک های پایین جامعه را در دستور کار قرار دهد و شیر به صورت رایگان به مدارس داده شود در ایران توزیع رایگان شیر در مدارس ده ساله متوقف شده، در حالی که توزیع شیر در مدارس کشورهای توسعه یافته سابقه 120 ساله دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در شرایط کنونی که قدرت خرید دهک های پایین جامعه به شدت کاهش یافته است، در صورتی که دولت برنامه ای برای سلامت جامعه نداشته باشد، به طور قطعات تبعات ان در نسل های بعدی نمایان می شود و ممکن است هزینه های درمانی بالایی هم به خانواده ها تحمیل شود و چه بسا اگر دولت یارانه ای برای مصرف لبنیات پرداخت کند کمتر از هزینه های درمانی احتمالی باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه