English

شاهکارهای ثبت‌جهانی شده ساسانیان را بهتر بشناسید!

در سال ۱۳۹۵، محور ساسانی استان فارس در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

شاهکارهای ثبت‌جهانی شده ساسانیان را بهتر بشناسید!

به گزارش خبرگزاری موج، در سال ۱۳۹۵، محور ساسانی استان فارس در یونسکو به ثبت جهانی رسید. این محور تاریخی مهم شامل آثار باستانی به جا مانده از دوران ساسانی در سه شهر فیروزآباد، سروستان و بیشاپور است.

جاذبه‌های دیدنی منظر باستانی ساسانی فارس

منظر باستانی ساسانی فارس شامل کاخ‌ها، شهرهای باستانی، غار و قلعه، همچنین نقش‌ برجسته‌های زیبایی است. اولین بناهایی که در ساختن آنها از خشت، لاشه سنگ و ساروج استفاده شد در این محور باستانی بعد از ۱۸۰۰ سال همچنان پا بر جا هستند. نخستین گنبدهایی که روی بناهای چهارگوش ساخته شدند نیز در میان این آثار به چشم می‌خورند. اولین شهر دایره‌ای ایران و از نخستین شهرهای دایره‌ای جهان در همین محور باستانی واقع شده و قابل بازدید است. شیوه‌های ایوان سازی در این منطقه از نقاط برجسته هنری دنیا محسوب می‌شود. همچنین بعضی سازه‌ها و الگوهای دوران هخامنشی، اشکانی و سبک رومی نیز در این منظر باستانی مشاهده می‌شود. در ادامه این مطلب جاذبه‌های ثبت شده در منظر باستانی ساسانی ایران معرفی می‌شوند. دیدن از این آثار اصیل و کهن، حس و حال متفاوتی دارد. قدم زدن در یک شهر باستانی کهن، به منزله سفر در زمان است. پیشنهاد ما این است که حتما از آثار ثبت شده ایران دیدن کنید. همیشه موضوع اقامت یکی از مهم‌ترین نکاتی است که قبل ار سفر باید به آن توجه کرد. در صورتی که دوست دارید یک اقامت راحت و مجهز داشته باشید رزرو هتل بهترین گزینه برای شما به حساب می‌آید. برای این کار می‌توانید از سایت یا اپلیکیشن جاباما استفاده کند و به بهترین هتل‌های ایران دسترسی داشته باشید.

 

منطقه باستانی سروستان

کاخ ساسانی سروستان

این کاخ که طراحی پیچیده و کاملی دارد در ۱۳ کیلومتری جنوب سروستان واقع شده است. کاخ ساسانی سروستان که در کلام مردم محلی قصر ساسان و یا چهارتاق نامیده می‌شود شامل ورودی اصلی، اتاق گنبد دار مرکزی، حیاط داخلی، تالار ستون دار خاوری، اتاق گنبد دار شمال خاوری و تالار ستون دار باختری است. این کاخ در دوره حکومت بهرام گور ساسانی با سنگ و گچ ساخته شده است.

شاهکارهای ثبت‌جهانی شده ساسانیان

 

منطقه باستانی بیشاپور

شهر باستانی بیشاپور در بخش مرکزی شهر کازرون واقع شده است. این شهر باستانی دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است که در دو بخش بیشاپور و تنگ چوگان قابل بازدید هستند. طبیعت این منطقه نیز به واسطه رود شاپور و تنگ چوگان خاص و دیدنی است. قلعه دختر، قلعه پسر، غار شاپور، نقش‌ برجسته‌ها، معبد آناهیتا، حمام تاریخی و آتشکده از جاذبه‌های دیگر منطقه باستانی بیشاپور هستند. شهر باستانی بیشاپور و غار شاپور از آثار مهم محور باستانی ساسانی محسوب می‌شوند.

 

شهر باستانی بیشاپور

این شهر توسط دومین پادشاه ساسانی یعنی شاپور یکم در بخش خاوری دشت بیشاپور بنا شده است. رود شاپور از دره چوگان گذشته و به دشت بیشاپور سرازیر می‌شود. شهر بیشاپور در دوره ساسانی یکی از بخش‌های اداری فارس بود. طراحی و مهندسی ساخت این شهر باستانی، قابل توجه است. طوری که تا اوایل قرن هفتم هجری قمری این شهر، مسکونی باقی ماند.

 

غار شاپور

غار شاپور در انتهای دره چوگان و در چهار کیلومتری شهر بیشاپور قرار دارد. داخل غار مجسمه‌ای به طول هفت متر از شاپور ساسانی در حالت ایستاده، دیده می‌شود. این مجسمه غول پیکر تنها مجسمه باقی مانده از دوران باستان ایران است.

 

محور باستانی فیروزآباد

منطقه باستانی فیروزآباد شامل آثار ثبت شده زیادی است که مهم‌ترین آنها در محور باستانی ساسانی، شهر گور، قلعه دختر، کاخ اردشیر بابکان و دو نقش برجسته هستند. دشت فیروزآباد و شهر باستانی گور که در سه کیلومتری شهر امروزی فیروزآباد قرار دارد، طبیعت منحصر به فردی دارد که دیدنش خالی از لطف نیست. اردیبهشت بهترین زمان برای بازدید از این مناطق کهن و زیبای استان فارس است. دشت‌های فارس در بهار پر از گل و رایحه خوش هستند.

 

شهر باستانی گور یا اردشیرخوره

در اوایل قرن سوم میلادی به دستور اردشیر بابکان، شهر گور که همان فیروزآباد قدیم است، بر فراز کوه تنگ چوگان بنا نهاده شد. قبل از تاسیس این شهر، منطقه فیروزآباد یک باتلاق و آبگیر بوده است. به منظور تاسیس شهر، کل منطقه زهکشی و خشک شد. اردشیرخوره اولین شهر دایره‌ای ایران و از نخستین شهرهای دایره‌ای جهان محسوب می‌شود. بناهای حکومتی و محل اقامت درباریان در همین شهر قرار داشت.  در مرکز این دایره، برجی به ارتفاع سی متر قرار داشت که بقایای آن همچنان بر جای مانده است.

 

قلعه دختر

قلعه دختر یکی از دژهای دفاعی و مهم دوره ساسانی بوده که یک مانع مهم برای عبور دشمن در دره تنگاب محسوب می‌شد. این قلعه نیز توسط بنیان‌گذار دولت ساسانی اردشیر بابکان ساخته شده است. کاخ قلعه دختر نیز در داخل این قلعه بنا نهاده شده که معماری جالبی دارد. این کاخ شامل بخش مسکونی و سلطنتی است. در بالاترین سطح کاخ نیز ایوان و تالار گنبد داری ساخته شده بود که به شکوه این قلعه می‌افزود.

 

کاخ اردشیر بابکان

این کاخ نیز به دستور اردشیر بابکان و در قسمت شمالی دشت فیروزآباد بنا شد. کاخ اردشیر در ۲ کیلومتری اردشیرخوره قرار داشته و محل رسمی اقامت پادشاه محسوب می‌شد. مردم محلی آن را آتشکده نیز می‌نامند. در اطراف کاخ، آبگیرها و چشمه‌هایی دیده می‌شوند که به زیبایی این دشت افزوده‌اند. مساحت محوطه کاخ به اضافه آبگیر روبروی آن حدود ۸۵۰۰ متر مربع است.

 

نقش برجسته دیهیم گذاری (پادشاهی اردشیر بابکان)

این نقش برجسته صحنه اعطای حلقه پادشاهی از سمت اهورامزدا به اردشیر را تصویر کرده است که بر محراب آتش رخ می‌دهد. سنگ تراشی این اثر بیشتر به سبک هنری دوران هخامنشی شباهت دارد.

 

نقش برجسته پیروزی اردشیر بر اردوان

این اثر بزرگترین سنگ نگاره ایران است که طولی حدود ۱۸ متر و ارتفاعی به اندازه ۴ متر دارد. در اطراف رودخانه فیروزآباد این سنگ نگاره بر صخره‌ای نقش بسته است. این نقش برجسته پیروزی اردشیر را بر اردوان پنجم یعنی آخرین شاه اشکانی تصویر کرده است.

سفر به استان فارس و بازدید از آثار کهن، سفری جذاب است که گردشگرها را با ایرانی کاملا متفاوت رو در رو می‌کند. شهر شیراز و شهرهای واقع در منظر باستانی ساسانی فارس دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی هستند که شاید در یک سفر فرصت دیدن همه آنها را نداشته باشید. در اطراف شهرهای مهم استان فارس چندین اقامتگاه بوم گردی ساخته شده که به گرمی میزبان مسافرانی هستند که به بازدید از آثار باستانی علاقه دارند. در کنار لذت بردن از بناهای تاریخی استان فارسی،‌ تجربه ماندن در اقامتگاه‌های بوم‌گردی که معماری سنتی و دلنشینی دارند هم زیبا خواهد بود.

شاهکارهای ثبت‌جهانی شده ساسانیان

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه