English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز طرح مسکن

دولت باید طی یکسال، 450 هزار واحد مسکن حمایتی بسازد که 200 هزار واحد در قالب تسهیلات و نوسازی در بافت های فرسوده، 250 هزار واحد هم در شهرهای جدید و 250 هزار واحد هم در بخش روستایی ساخته شوند.

250 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز طرح مسکن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، وزیر جدید راه و شهرسازی وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده است که می تواند در کاهش التهاب بازار مسکن موثر باشد، اما درباره چگونگی اجرای آن هنوز راهبردی ارائه نشده است، البته سال گذشته مجلس طرحی را برای ساخت مسکن ارائه کرده که بر مبنای آن باید یک میلیون مسکن ساخته شود که بر مبنای آن طرح ساخت یک میلیون مسکن در کشور در چهار سال آینده اجرا خواهد شد به طوری که هر سال دولت باید یک میلیون واحد بسازد و در روستاها بنیاد مستضعفان متولی ساخت مسکن خواهد بود. جزئیات به این شکل است که سازمان ها و نهادهای دولتی که املاک مازادی دارند باید بعد از اجرایی شدن مصوبه مجلس، زمین را به صورت رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی  قرار دهند به این شکل که از طریق سازمان ثبت به وزارتخانه راه و شهرسازی منتقل شود تا برای ساخت املاک ملی بکار گرفته شود. البته در این طرح زمین های کشاورزی و عشایری در شهرهای کوچک که برای چراگاه استفاده می شوند مستثنی شده اند.

همکاری دستگاه های مختلف با وزارت راه و شهرسازی

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره چگونگی اجرای طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور با تاکید بر اینکه طرح این طرح ملی نیازمند همکاری دستگاه های مختلف است که بر مبنای آن باید آزادسازی  زمین دستگاه های دولتی اتفاق بیفتد تا در قابل پروژه های مسکن ملی بکار گرفته شود و از طرف دیگر باعث کاهش هزینه تمام شده ای مسکن در کشور می شود، چراکه هم اکنون یخش عمد ای از هزینه مسکن مربوط به قیمت زمین است.

اقبال شاکری درباره راهکار در تسهیل ساخت مسکن در کشور اظهار کرد: در شرایط کنونی که منابع در اختیار مردم کم است تخصیص تسهیلات می تواند در خانه دار شدن مردم کمک کند، بر همین مبنا دولت می تواند از مجموع قیمت مسکن ملی حدود ۷۰ درصد آن را تسهیلات با سود پایین اختصاص دهد و همچنین با حذف هزینه های جانبی و تخفیف در هزینه مجوها که شامل 30 درصد از هزینه های تمام شده است می تواند بستر لازم برای تحقق ساخت 30 میلیون مسکن را فراهم کند.

او با تاکید بر اهمیت اجرای طرح سامانه املاک برای کاهش اجاره ها در کشور گفت: این طرح در حال حاضر کلید خورده و ثبت نام و گرفتن کد رهگیری برای همه اجباری است. به طور قطع اجرای این طرح می تواند میزان عرضه واحدهای مسکونی را افزایش دهد که به صورت مستقیم در کاهش اجاره ها تاثیرگذار خواهد بود.

یکی از مشکلات بخش مسکن مربوط به قیمت مصالح ساختمانی است، از این رو قرار است وزارت اقتصاد شرایطی را فراهم کند که مصالح ساختمانی با قیمت تمام شده خارج از بورس در اختیار سازندگان این طرح قرار دهد.

ارائه تسهیلات به بخش مسکن

در خصوص قیمت مصالح ساختمانی تصمیم هایی اتخاذ شده که بر مبنای آن قیمت سیمان، میلگرد و ... با قیمت تمام شده خارج از بورس عرضه شود، زیرا شرکت های تولیدکننده انرژی یارانه ای استفاده می کنند، به همین دلیل باید محصولات با قیمت ارزانتر در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

مشاور مسکن وزیر مسکن دولت احمدی نژاد با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مشکلی برای ساخت مسکن وجود ندارد، گفت: دو مصالح اصلی ساختمان فولاد و سیمان موثر هستند و به اندازه نیاز کشور ظرفیت تولید داریم، از طرف دیگر مشکلی برای نیروی انسانی وجود ندارد و در بخش کلان هم می توان این طرح را با همکاری دولت و بخش خضوضی ساخت.

همتی با بیان اینکه 250 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تحقق این هدف نیاز است، افزود: در سال دولت باید 450 هزار واحد مسکن حمایتی بسازد که 200 هزار واحد در قالب تسهیلات و نوسازی در بافت های فرسوده، 250 هزار واحد هم در شهرهای جدید و 250 هزار واحد هم در بخش روستایی ساخته شوند.

او با تاکید بر اینکه سال 86 حدود 800 هزار واحد مسکونی توسط مردم ساخته می شد که با سوء مدیریت دولت روحانی به 350 هزار واحد رسیده است، اظهار کرد: در شرایط کنونی 350 هزار واحد مسکن مردم بدون حمایت دولت ساخته می شود و مابقی هم با حمایت دولت و دستگاه های مختلف دولتی ساخته شود.

او با تاکید بر اینکه سهم تسهیلات مسکن باید توسط بانک ها پرداخت شود، اظهار کرد: 360 هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای بخش مسکن در نظر گرفته شده است و اگر این میزان اعتبار اختصاص یابد به سرعت طرح اجرایی می شود.

همتی افزود: یکی از مشکلات بخش مسکن  در سال های گذشته سومدیریت بوده است که با حضور وزیر جدید راه و شهرسازی امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه