English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

بیسکویت ها باید از سبوس فرآوری شده مطابق با استاندارها تولید شوند

بر مبنای استاندارد گندم که در هزار و دویست و نودچهارمین اجلاس کمیته ملی استاندارد خوراک و فرآوری کشاورزی در دی 92 تصویب شده محصولات بیسکویت باید از سبوس فرآوری شده گندم استفاده کنند و در استانداردها به رنگ، بو، مواد خارجی، آفات و شکل ظاهری، رطوبت، چربی، پروتئین، خاکستر، قلیایی و اندازه ذرات و فیبر توجه شود.

بیسکویت ها باید از سبوس فرآوری شده مطابق با استاندارها تولید شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، سلامت محصولات غذایی از دیرباز مورد توجه بوده از این رو سازمان استاندرد و دستگاه های نظارتی هم برای ارتقای سطح استاندارد محصولات این بخش قوانینی را تدوین کرده اند. برای نمونه استاندارد گندم در هزار و دویست و نود و چهارمین اجلاس کمیته ملی استاندارد خوراک و فرآوری کشاورزی در دی 92 تصویب شده و بر مبنای آن برای سبوس گندم رنگ، بو، مواد خارجی، آفات و شکل ظاهری، رطوبت، چربی، پروتئین، خاکستر، قلیایی و اندازه ذرات و فیبر دارای استانداردهای ویژه ای در نظر گرفته شده است

استاندارد سبوس خام فرآوری شده با دو روش هیدراتاسیون گرم و روش تخمیر انجام می شود و برای صنایع غذایی مختلف قابل کاربرد است و گندم خام هم باید در محصولاتی استفاده شود که بعد از افزودن سبوس به محصول تخمیر کامل انجام می شود، در این قانون استاندارد ملاحظاتی هم در نظر گرفته شده برای نمونه اضافه کردن سبوس خام به فرآوری غیرتخمیری ممنوع است، اما در زیر خمیر نان بربری برای جلوگیری از چسبندگی بلامانع است و از طرف دیگر بسته بندی سبوس خام برای مصرف مستقیم انسان هم ممنوع شده است، به عبارت دیگر قانونگذار در این استاندارد استفاده از سبوس خام را در صنایع غذایی همچون بیسکویت و نان و ... مشروط به تخمیر و طی کردن پروسه خاص کرده است. در واقع تنها محصولاتی مثل نان که در پروسه تولیدشان مرحله تخمیر دارد درصورت عدم استفاده از جوش شیرین و طی کردن زمان تخمیر می توانند از سبوس خام استفاده کنند، در غیر اینصورت مصرف سبوس گندم فرآوری نشده به دلیل وجود ماده ای به نام اسید فیتیک که باعث دفع آهن و کلسیم از بدن می شود و منجر به ایجاد کم خونی و پوکی استخوان می شود طبق استاندارد ملی به شماره ۱۷۰۲۸ برای انسان ممنوع به همین دلیل خلاف استاندارد هست.

312de4fb-bcc9-4e3f-9568-41ebc8b4be24

سبوس فراوری شده به طور مستقیم قابل استفاده است و اسید فیتیک موجود در آن در زمان فراوری تجزیه می شود و قابلیت جذب ریزمغذی های ضروری موجود در محصول نهایی را بالا می برد به همین دلیل برای استفاده کنندگان توصیه می شود، به همین دلیل است بسیاری از افرادی که به دنبال تغذیه سالم هستند از محصولات شرکتی مانند ساقه طلایی استفاده می کنند که از سبوس فراوری شده در تولیدات خود استفاد می کند.

محصولاتی مانند ماکارونی و بیسکویت ساقه طلایی باید از سبوس فراوری شده استفاده کنند تا کاهش پی اچ سبوس تخمیر شده اثر منفی بر کیفیت محصول نداشته باشد. همچنین باید توجه داشت که سبوس گندم از نظر رنگ، بو، مواد خارجی، آفات و شکل ظاهری دارای استانداردهای ویژه ای است و سبوس خام هم از نظر رطوبت، چربی، پروتئین، خاکستر، قلیایی و اندازه ذرات و فیبر دارای استاندارد است.

یکی دیگر از مسائلی که در سبوس خام و فرآوری شده از نظر استاندارد اهمیت دارد نداشتن فلزات سنگین، کبک و ... است و به نوعی باید محصول عاری از هرگونه فلز خارجی و قهوه ای رنگ و به صورت پودری باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه