English

فرشید سیم بر در گفتگو با خبرگزاری موج خبر داد؛

احتمال افزایش قیمت نفت تا ۹۰ دلار

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در شرایط کنونی پیش بینی می شود که قیمت ها در یکی دو سال آینده می تواند به شدت افزایش پیدا کند و حتی به بالای ۹۰ دلار هم برسد و بعد از آن ممکن است در این قیمت راکد بماند و یا کمی افت کند.

احتمال افزایش قیمت نفت تا 90 دلار

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر اگر اتفاق غیر مترقبه ای همچون شیوع نوع جدید ویروس کرونا یا رکود عمیق اقتصادی در کشورهای صنعتی رخ ندهد به مرور زمان تقاضا برای انرژی بیشتر خواهد شد و افزایش قیمت نفت ادامه دار می شود و این تقاضا برای خرید نفت در بازار جهانی هم بیشتر می شود.

فرشید سیم بر  با بیان اینکه در شرایط کنونی پیش بینی می شود که قیمت ها در یکی دو سال آینده به شدت افزایش پیدا کند، افزود: قیمت نفت حتی می تواند به بالای ۹۰ دلار هم برسد و بعد از آن ممکن است در این قیمت راکد بماند و یا کمی افت کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در واکنش به اینکه رسانه های غربی گزارش های را درباره دلایل افزایش قیمت نفت منتشر کرده اند که بر مبنای کاهش ذخایر نفت است، گفت: گزارش های که درباره کاهش ذخیره نفت جهان منتشر می شود از سوی موسسه ها و شرکت هایی بدست می آید که کمی مشکوک است و برای ایجاد فضای رقابتی در بازار و یا تحت تاثیر قرار دادن بازار کشوری منتشر می شود و اطلاعات این گزارش ها دستکاری می کنند همانطوری که وقتی اکتشاف نفت در شمال اروپا انجام شد بسیاری از کشورهای اروپا تبلیغاتی را آغاز کردند که دیگر به نفت اوپک نیاز نداریم و ... .

اتفاقات سیاسی که در بازار نفت رخ می دهد

او با نگاهی به اتفاقات سیاسی که در بازار نفت رخ می دهد، تصریح کرد:  در سال ۱۹۳۵ وقتی اروپایی ها نتوانستند با مکزیک به قرارداد نفتی برسند این کشور را بایکوت کردند و 40 سال از این کشور نفت نخریدیند و چاه های این کشور در حال از بین رفتن بودند و وقتی که قیمت نفت اوپک بالا رفت، این کشورها برای خرید نفت ارزانتر از مکزیک شروع به تبلیغات مثبت کردند و همین مساله هم درباره نفت ایران رخ داده و بارها دیده ایم که گزارش های منفی علیه ایران منتشر کرده اند بر این مبنا که نفت ایران گوگرد بالایی دارد و ... و هم اکنون هم پیش بینی کرده اند که نفت در ۲۰ سال آینده پایان خواهد یافت در شرایطی که این مساله واقعیت ندارد و همواره سیاست های پشت این گزارش ها وجود دارد.

اوپک مقدار تولید را متناسب با تقاضا تنظیم می کند در حال حاضر ۹۳ میلیون بشکه نفت در دنیا تقاضا برای نفت وجود دارد بر همین مبنا و با توجه به اینکه اوپک ۳۲ میلیون بشکه تولید می کند و از آنجایی که روسیه هم رقیب سختی برای اوپک شده تاحدودی این نهاد بین المللی را تضعیف کرده، از طرف دیگر ایران هم ملاحضاتی را برای روسیه در نظر می گیرد.

ضعف برنامه های ایران در صادرات گاز

سیم بر با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی تولید گاز هم رقیب سختی برای نفت است، گفت: بخشی از ضعف برنامه های ایران در صادرات گاز تحت تاثیر سیاست های روسیه بوده و بخشی هم به ضعف تصمیم گیری داخلی بر می گردد.

او تشریح کرد: در سال ۱۳۵۶ یعنی چند ماه قبل از انقلاب قراردادی را با شرکت های اروپایی و آمریکایی منعقد کردیم که گاز جنوب را به صورت مایع تولید و با کشتی های که متعلق به شرکت ملی گاز و شرکت های بین المللی است به اروپا منتقل شود و در بلژیک تخلیه و بعد با تغییر فرایند از طریق خط لوله به سراسر اروپا منتقل شود، اما بعد از انقلاب این قرارداد لغو شد و بعد از یک سال از لغو قرارداد، روسیه قرارداد گاز با اروپا را منعقد کرد که بر مبنای آن ۵ هزار متر خط لوله گاز نصب شود و گاز  روسیه به غرب اروپا برود حتی در آن زمان ریگان رئیس جمهور اروپا اعلام کرد این میزان وابستگی به گاز روشیه خطرناک است اما اروپا گوش نکرد و رسیه از لغو قرارداد ایران منتفع شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در شرایط کنونی روسیه تمایل زیادی ندارد که گاز ایران به بازار جهانی برسد، اظهار کرد: حتی معتقدم که ایران بزرگترین تولیدکتننده گاز است و روس ها همواره تبلیغات می کنند که ایران دومین تولیدکننده گاز است و همین فضا باعث شده که کشوری مانند قطر از میادین مشترک به شدت تولید کند و گاز مایع را حتی به کشورهای اروپایی صادر کند و هدف گذاری کرده در مدت ده سال ۱۳۰ میلیارد دلار گاز صادر کند و در این شرایط وضعیت صادرات گاز ایران به شدت تقلیل پیدا کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه