English

رئیس انجمن نوردکاران در پاسخ به خبرگزاری موج؛

قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا یکسان نیست / عرضه میلگرد در بورس کالا مهندسی می شود

احمد رضوی گفت: در حال حاضر قیمت شمش با احتساب هزینه حمل به تولیدکننده پایین دستی فروخته می شود که گرانتر از قیمت شمش صادراتی است. همچنین قیمت گذاری را از وسط زنجیره فولاد انجام می دهد که منطقی نیست و باید قیمت بر مبنای نرخ جهانی برای همه محصولات یکسان باشد نه اینکه قیمت گذاری متفاوت انجام شود.

قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا یکسان نیست / عرضه میلگرد در بورس کالا مهندسی می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، رئیس انجمن نوردکاران با اشاره به اینکه 60 نوردکار عضو انجمن 90 درصد محصولات این بخش را تولید می کنند، گفت: در سال های گذشته قیمت مواد اولیه همچون شمشتا تیر ماه 99 حدود 3800 تومان بود و بعد در پایان سال به 12 هزار تومان رسید 

احمد رضوی با بیان اینکه 18 میلیون تن شمش، بیان و بلوم سال گذشته تولید شده 6  میلیون و 690 هزار تن تن صادرات شد، اظهار کرد: 30 میلیون تن فولاد خام سال 99 تولید شد که 9 میلیون تن آن صادرات شده است. همچنین 12 میلیون مقاطع تولید شده که 2 میلیون و 400 هزار تن صادرات شده است.

 رضوی با بیان اینکه در مجموع 3.7 هزار تن شمش، بیلت و بلوم سال گذشته در بورس کالا عرضه شده است، افزود: سال گذشته 12 معامله معادل 800 هزار تن فروش محصول هم در بورس کالا باطل شده است و این به معنی فروش مواد اولیه خارج از بازار بورس است.

او با تاکید بر اینکه یک و نیم میلیون تن مواد اولیه مصرف نوردکاران در سال 99 بوده است، تصریح کرد: 7 میلیون تن محصولات فولادی در بازار آزاد معامله شده یا اینکه در انبارها دپو شده اند.

او با بیان اینکه فولادسازان و نوردکاران رفیق هستند و باید معاملات برد_برد داشته باشند،اظهار کرد: در فروردین 99 فاصله قیمت جهانی شمش و میلگرد 11 درصد بود و در آبان ماه 99 پس از دستور معاون اقتصادی ریاست جمهوری فاصله قیمت این دو محصول در بازار ایران به 4 درصد رسیده و الان هم فاصله قیمتی شمش و میلگرد  همان 4 درصد باقی مانده است، در حالی که وزارت صنعت اختلاف قیمتی این دو محصول را 11 درصد تعیین کرده است.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت دستوری در بورس کالا انجام می شود، اظهار کرد: فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش در حال حاضر وقتی 5 درصد است با در نظر گرفتن هزینه تولید و مواد اولیه این به معنی زیان 12 درصد تولید محصولات نوردی است و از طرف دیگر قیمت دستوری در بورس منجر به ورود کالای ایرانی به کشور همسایه شود و یارانه انرژی و...که ایران به تولیدکننده ها می دهند به نفع کشورهای همسایه شود.

او با بیان اینکه برای تعیین قیمت شمش با نرخ فوب بعلاوه هزینه حمل در نظر می گیرند، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت شمش با احتساب هزینه حمل به تولیدکننده پایین دستی فروخته می شود که گرانتر از قیمت شمش صادراتی است. همچنین قیمت گذاری را از وسط زنجیره فولاد انجام می دهد که منطقی نیست و باید قیمت بر مبنای نرخ جهانی برای همه محصولات یکسان باشد نه اینکه قیمت گذاری متفاوت انجام شود

او با بیان اینکه شمش در حال حاضر توجیه صادراتی ندارد، تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی کشور با کشورهای همسایه برای کاهش تعرفه واردات میلگرد ایران رایزنی نکرده، به همین دلیل تولید این محصول با مشکلاتی روبرو است.

رضوی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره مهندسی عرضه میلگرد در بازار، اظهار کرد: در زمانی که قرار بود 300 هزار تن میلگرد در بازار عرضه شود تا قیمت مواد اولیه هم کاهش پیدا کند بورس کالا از این اقدام جلوگیری کرد و بعد از آن دوباره قیمت مواد اولیه محصولات نورد گرانتر شد.  

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه