English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تقلیل سیاست گذاری وزارت صنعت به نمایشگاه فروشی / صنعت نمایشگاهی متولی ندارد

به گفته برخی کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت وظایف خود را در سیاست گذاری صنعت نمایشگاه تا فروش غرفه نمایشگاه تقلیل داده در حالی که شرکت نمایشگاه ها باید در مسیر توسعه صادرات کشور گام بردارد نه اینکه درگیر حاشیه ها و مجوزها باشد.

تقلیل سیاست گذاری وزارت صنعت به نمایشگاه فروشی / صنعت نمایشگاهی متولی ندارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، برخی نمایشگاه ها در یک سال گذشته نتوانسته اند ۳۰ درصد برنامه های تقویم سایت های نمایشگاهی را اجرا کنند و همین برنامه ها هم با یک سوم ظرفیت انجام شده و سایت ها را با ورشکستگی کشانده است و مدیران سایت ها هم به دنبال مطالبه گری از دولت هستند و تاکید دارند که در یک سال گذشته محدودیت های زیادی برای فعالیت آنها ایجاد شده که بخشی از این مشکل در نتیجه نبود متولی خاص و دخالت سایر نهادها در بخش نمایشگاه ها عنوان شده است.

محمدرضا مودودی معاون سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه اختیار شرکت بین المللی نمایشگاه های کشور عملا از سازمان توسعه و تجارت گرفته شده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شده است گفت: این اقدام باعث شده وزارت صنعت وظایف خود را از سیاست گذاری تا فروش غرفه نمایشگاه تقلیل دهد و بیشتر هدف از این کار ورود به درآمدهای این بخش بوده است، در حالی که شرکت نمایشگاه ها باید در مسیر توسعه صادرات کشور گام بردارد و نباید محلی برای زد و بندها مجوزها، انتصابات و ... باشد.

نبود متولی در صنعت نمایشگاهی

عضو هیات مدیره انجمن نمایشگاه‌های ایران با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مهمترین دغدغه نمایشگاه داران نبود متولی در این صنعت است، گفت: همین مساله منجر به تعدد تصمیم گیری درباره مجوزهای نمایشگاهی شده و با شیوع ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشگی و بهداشت به سایر تصمیم گیران اضافه شده است

محمد مسعودی با بیان اینکه سقف سالن های استاندارد نمایشگاهی ۱۲ متر است و از نظر پروتکل های بهداشتی بهتر از فروشگاه های زنجیره ای از نظر کرونا هستند، افزود: دانشگاه علوم پزشگی و بهداشت بسیاری از رویدادهای نمایشگاهی را به خاطر کرونا تعطیل کرده اند، در حالی که همکاران نمایشگاهی پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند. حال اگر دولت بعدی متولی ویژه برای صنعت نمایشگاهی تعیین کند و معاونتی مجزا در وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شود مشکلات کنونی صنعت نمایشگاهی برطرف می شود.

او با بیان اینکه مسئولان استانی توجهی به دستورالعمل های سازمان توسعه تجارت ندارند، گفت: در حال حاضر دستگاه های دیگر مانند شهرداری ها، فرمانداری ها و سایر سازمان ها در صنعت نمایشگاهی دخالت می کنند و باید این مساله حل شود.

عضو هیات مدیره انجمن نمایشگاه‌های ایران  با اشاره به اینکه تعرفه های برق و گاز صنعت نمایشگاهی تجاری محاسبه می شود، گفت: در حال حاضر نمایشگاه یک صنعت است اما تعرفه های برق نمایشگاهی تجار محاسبه می شود، به همین دلیل برخی ماهها در شرایطی که نمایشگاهی برگزار نشود هزینه برق یک سایت ۴ تا ۵ میلیون تومان ارزیابی می شود و این مساله باعث بروز مشکلاتی در سایت های نمایشگاهی شده است. از این رو فعالان صنعت نمایشگاهی خواستار تغییر تعرفه ای سایت نمایشگاه ها هستند، البته به نظر می رسد تصمیم گیری درباره این درخواست به دولت بعدی منتقل می شود.

رکود در صنعت نمایشگاهی

همچنین عضو هیات مدیره انجمن نمایشگاه‌های ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه از صنعت نمایشگاهی زمان تحریم ها  با رکود در تولید و ایجاد ممنوعیت ورود کالاها، وارد رکود شد، گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا از بهمن ۹۸ هم بسیاری از نمایشگاه ها تعطیل شدند و بعد از آن برخی از نمایشگاه های که هنوز فعالیت داشتند درگیر قرنطینه و وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی شهرها شدند.

محمود موسوی با بیان اینکه در سال گذشته نمایشگاه های تخصصی تنها در وضعیت های زرد برگزار می شدند، افزود: نمایشگاه ها در سال ۹۹ با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت برگزار شدند و از آنجایی که برخی شرکت ها هم در برخی نمایشگاه های که قبلا تعطیل شده بودند شرکت کرده بودند دیگر حاضر به مشارکت در نمایشگاه های دیگر بودند.

او با بیان اینکه بسیاری از شرکت کننده ها از وضعیت موجود راضی نیستند به همین دلیل در نمایشگاه های شرکت نمی کنند، تصریح کرد: در شرایط کنونی هزینه اجرای پروتکل بهداشتی، تهیه ماسک و الکل و تست کرونا برای کرونا و ... برای سایت نمایشگاهی باعث شده این سایت ها درآمدکافی نداشته باشند. از طرف دیگر در سال ۱۴۰۰ هم برای برگزاری نمایشگاه های غیرتخصصی ستاد کرونا دلیل ایرادی می گیرد به همین دلیل پیش بینی می شود امسال هم اگر وضعیت قرمز وجود داشته باشد بیشتر از ۳۰ درصد نمایشگاه ها برگزار نشود.

موسوی با اشاره به اینکه تسهیلات دولت برای نمایشگاه ها در دوران گرونا مزیت اقتصادی نداشت، اظهار کرد: در کشور ۳۴ نمایشگاه فعال وجود دارد اما بسیاری از این سایت ها آسیب دیده اند و دیگر نمی توانند در اکسپو دبی که چند ماه دیگر است هم شرکت کنند و مشکل اینجاست که کسی نیست که از نمایشگاه ها حمایت کند و مجوزها نمایشگاه ها توسط سازمان توسعه تجارت، سازمان های صنعت و معدن و ... صادر می شود و این عدم هماهنگی ها مشکل ساز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، عدم همکاری کشورهای خارجی ایران به دلیل تحریم ها رکود نمایشگاه های بین المللی را رقم زده و این روند همچنان ادامه دارد و برخلاف ادعاهای مسئولان تولید داخلی هم خیلی جدی گرفته نشده و شرکت های تولیدکننده هم به تبع همین وضعیت کنونی اقتصاد کشور تمایلی برای همکاری با نمایشگاه ها ندارند. زیرا در حال حاضر مسئولان از بازار داخلی غافل شده و این مساله حل نمی شود مگر اینکه بازار داخلی ساماندهی و توانمندی های داخلی به نمایش گذاشته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی