English

وزیر اقتصاد در پاسخ به خبرگزاری موج؛

جبران ضرر صندوق پالایشی در حال طی کردن فرآیند قانونی است

دژپسند درباره اینکه چرا جبران خسارت صندوق پالایشی تاکنون اجرا نشده است، گفت: به طور قطع اجرای این مصوبه نیازمند طی کردن روند قانونی است و هم اکنون در حال گذراندن فرآیند قانونی است.

جبران ضرر صندوق پالایشی در حال طی کردن فرآیند قانونی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، وزیر اقتصاد در نشست خبری اصحاب رسانه با اشاره به اینکه از نیمه دوم خرداد 99 برای ورود اولیه مردم به بورس هشدار داده بودم، گفت: بارها گفتم که سرمایه خود را برای خرید نفروشید، زیرا بورس نوسان دارد اما در عین حال مراقب بودم که بورس مسیر خود را برود.

دژپسند با بیان اینکه برخی از شورای بورس مخالف تنبیه شرکت های بورس برای اجرا نکردن شناوری بودند، تصریح کرد: متاسفانه مانع اجرای این سیاست در روند صعودی بورس بودند و از طرف دیگر در آن زمان سازمان بورس اختیار تغییر دامنه را نداشت و بعد شورای عالی بورس این اختیار را به هیات مدیره دادند.

او با تاکید بر اینکه من مخالف کاهش دامنه بورس بودم و الان ثابت شده است، اظهار کرد: در آن زمان به جمع بندی شورای عالی بورس اکتفا کردم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه شیب نزولی بورس از خرداد بود، اظهار کرد: انفجار بورس در واقع ناشی از انفجار نقدینگی بود و از طرف دیگر اثر نرخ سود بانکی و شاخص بورس معکوس عمل کردند.

دژپسند با اشاره به اینکه بورس راه نجات اقتصاد است اما نباید انتظارات کاذب ایجاد شود، گفت: بورس مجرای تامین مالی برای بخش تولید است و خیلی از بنگاه ها از طریق افزایش سرمایه و بازار بدهی تامین مالی کردند و مصوبه برای افزایش شناوری را اخذ کردیم و عرضه های دولت در 4 ماه اول سال 99 برای تامین تقاضای بازار انجام شد.

وزیر اقتصاد با انتقاد به اینکه افزایش بی رویه نرخ بهره بانکی تاثیر منفی بر بورس گذاشت، تصریح کرد: زمانی که شاخص بورس نزولی شد نقدینگی وارد بازار ارز شد و منجر شد قیمت ارز بالا برود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تغییر نرخ بهره به بازار بدهی هم تاثیر منفی گذاشت، گفت: قبل از اینکه نرخ بهره بالا برود در یک هفته 8 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده اما برخی دوستان معتقد بود که وزارت اقتصاد نقدینگی را هم جمع کند اما اوراق نقدینگی باید حبس بشود و متفاوت از اوراق بودجه است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه برخی در بورس مردم را ترساندند، گفت: بنگاه های بورسی منتخب هستند و بعد انتشار سوددهی بانک ها برخی اعلام کردند شاخص بورس تا یک میلیون و 800 هزار واحد جای رشد دارد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره انتقاد از عملکرد وزارت اقتصاد در بورس، گفت: در سال 99 تقاضا برای عرضه اولیه ها به 5.5 میلیون نفر هم رسید اما بعد از اینکه مردم را نرساندند و روند بورس نزولی شد تقاضا کاهش یافت از طرف دیگر ما شرکت ها را موظف کردیم بازار گردان داشته باشند یا اوراق منتشر کنند. اما واقعیت این است که بازار سرمایه ایده آل نداریم و تنها ظرفیت ورود کد بورسی افزایش یافته است 

او با اشاره به اینکه در سال 99 حدود 90 درصد کارمزد به صندوق تثبیت واریز شد، اظهار کرد: زمانی که شاخص از یک میلیون و صد هزار واحد به یک میلیون و 500 هزار واحد رسید نامه نگاری ها شروع شدند و گفتند وای اسلام به خطر افتاد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه چرا جبران خسارت صندوق پالایشی تاکنون اجرا نشده است، گفت: به طور قطع اجرای این مصوبه نیازمند طی کردن روند قانونی است و هم اکنون در حال گذراندن فرآیند قانونی است.

او با بیان اینکه تعجب می کنم چرا درباره تامین مالی دولت از بورس بزرگنمایی شده است، گفت: ما 125 هزار میلیارد تومان اوراق در بازار سرمایه حراج شده که نیمی از آن از طریق بازار پول خرج شده است که 61 هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه بوده و در بازار سهام 31 هزار میلیارد تومان دولت سهام درآمد داشته است و جمع آن کمتر از 95 هزار میلیارد تومان بوده و تامین مالی برای اقتصاد 681 هزار میلیارد تومان بوده است که در سال 98 حدود 264 هزار میلیارد تومان بوده است .

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه