English

زنگنه در پاسخ به سوال نماینده مسجد سلیمان:

بهینه‌سازی مصرف انرژی تنها راه افزایش صادرات گاز است

وزیر نفت گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد طرح‌ها اجرا خواهد شد.

بهینه‌سازی مصرف انرژی تنها راه افزایش صادرات گاز است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، بیژن زنگنه وزیر نفت وزیر در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده مسجد سلیمان درباره طرح ساماندهی گاز فلر-مصرف بهینه سوخت، استراتژی انتقال گاز به عنوان اهرم سیاسی-عوارض آلایندگی شهرداری، عدم اجرای جامعِ طرح طبقه بندی مشاغل، طرح اصلاح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران و سپردن مدیریت منابع گازی به شرکت گاز، وضعیت تجارت گاز در خاورمیانه گفت: سوالات مهمی از سوی نماینده مردم مسجد سلیمان عنوان شد اما موضوع گاز ژوراسیک مسجد سلیمان جزو سوالات مطرح نبود اما به عنوان یکی از مسائل منطقه عنوان شد.

وزیر نفت در پاسخ به سوالات مذکور اظهار کرد: گازهای فلر یا گازهایی که به مشعل می‌رود موضوعی است که بیش از 60 سال مطرح است و این مسئله پیچیده، دشوار و پرهزینه‌ای است، مجلس نیز به این مسئله توجه داشته و آخرین بار در ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه تصویب کرد که گازهای مشعل به قیمت عادلانه واگذار شود.

وی یادآور شد: ما در راستای اجرای این قانون مزایده‌ای را برگزار کردیم و قیمت پایه مزایده برای هر مترمکعب نیم تا دو سنت در نظر گرفتیم که تقریباً رایگان بود اما تعداد مراجعین کم بود و بر این اساس قراردادهایی منعقد شد و برای گازهای همراه کلاستر پارسی و مارون نیم میلیون مترمکعب قرارداد امضا و راه‌اندازی شد. تأسیسات جمع‌آوری چند مورد دیگر نیز به میزان 1.7 میلیون مترمکعب راه‌اندازی شد ولی در مجموع مقادیر بسیار کم بود.

عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: در راستای استفاده از گازهای مشعل باید واحدها و کارخانه‌هایی به نام NGL یا نوعی پالایشگاه گازی احداث شود، در این NGLها گازی که از چاه‌های مختلف جمع‌آوری می‌شود شیرین‌سازی، تفکیک، جداسازی گاز طبیعی، اتان و ... جدا و هر کدام به یک مصرف می‌رسد که سرمایه‌گذاری سنگینی را شامل می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه در طول مدت گذشته تغییر اساسی در سیاست ایجاد کردیم، گفت: تا سال 93 NGLها توسط دولت فقط اجرا می‌شود اما با تغییر سیاست‌ها اجازه دادیم که بخش خصوصی هم نسبت به اجرای آن اقدام کند. بر این اساس برای تمام گازهای مشعل خوزستان، فلات قاره و نفت مرکزی تعیین تکلیف کردیم و طرح‌هایی در دست اجرا است و تا پایان سال 1401 بیش از 90 درصد آنچه در برنامه ششم توسعه آمده، اجرایی خواهد شد و تنها گازهای مشعل مسجدسلیمان باقی می‌ماند که به پتروپالایش بختیاری واگذار کردیم تا خیری از مردم این منطقه گرفته نشود.

 وزیر نفت تصریح کرد: مهمترین کاری که در زمینه گازهای مشعل انجام گرفته احداث پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس است که 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آن شده، 56 میلیون مترمکعب ورودی این مجموعه است و 3.4 میلیون تن خوراک برای پتروشیمی‌ها تأمین می‌کند، این کار سال گذشته افتتاح شد. طرح دیگر جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون است که بخشی از آن به پتروشیمی بیدبلند خلیج فارس و بخشی به پالایشگاه گاز مارون می‌رود و هر دو در دست اجرا است و قراردادهای آن سال 1397 منعقد شده است. در این مجموعه 17.5 میلیون مترمکعب گاز جمع‌آوری می‌شود و ما غیر از این در شرق کارون گازهای مشعل دیگری نخواهیم داشت که در نهایت تا پایان سال 1401 به نتیجه می رسد. برای این بخش دو میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: طرح دیگر 1200 NGL در غرب کارون است که نزدیک 1.4 میلیارد دلار هزینه دارد و فاز اول آن در سال جاری باید به بهره‌برداری برسد و این مجموعه 1.8 میلیون تن خوراک را برای واحدهای پتروشیمی بندر امام و 9.6 میلیون مترمکعب برای واحدهای شبکه تأمین می‌کند. طرح دیگر 3100 NGL در منطقه دهلران است که 890 میلیون دلار سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی شده و پیشرفت 50 درصدی دارد و در پایان سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسد.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: طرح‌های دیگر مربوط به جمع‌آوری گازهای مشعل در پارس جنوبی است و طرح دیگر مربوط به NGL خارک است که در دست بهره‌برداری است و گازهای مشعل قشم را جمع‌آوری می‌کند.

زنگنه خاطر نشان کرد: دولت در این زمینه قدم بزرگی را برداشته، همه قراردادها مشخص و در دست اجرا است که امیدواریم تا پایان سال 1401 به اتمام برسد.

وزیر نفت در خصوص گازهای ژوراسیک مسجد سلیمان که از سوی نماینده عنوان شد، گفت: نماینده سوال کننده مطرح کرد که هر چاه 13 میلیون مترمکعب گاز دارد که به نظر سهو لسان بود زیرا این چاه ها 13 میلیون فوت مکعب گاز دارد. در ارتباط با صادرات گاز باید بگویم که در این دولت صادرات گاز دو برابر شده است و برای صادرات اضافه راهی جز بهینه‌سازی مصرف نداریم. ما برای تولیدات در پارس جنوبی به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم و این میزان برای نگه‌‌داشت است و برای صادرات اضافی به سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز داریم البته صادرات گاز هم نوعی خام‌فروشی است و ترجیح ما در مصرف گاز تخصیص گاز به پتروشیمی است که ارزش افزوده برای ما دارد. این فقط مسئله وزارت نفت نیست و ابعاد مختلف سیاسی دارد که همه را با هم باید در نظر گرفت.

وی با تأکید بر بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: مجلس قانون مترقی به نام ماده 12 رفع موانع تولید تصویب کرد که برای بهینه‌سازی یک انقلاب بود اما در قالب تبصره 14 بودجه‌های سنواتی این قانون بی‌خاصیت و بی‌اثر شد در حالی که این قانون می‌توانست تحول ایجاد کند. مهمترین قسمت برای بهینه‌سازی نیروگاه‌ها هستند.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: با سوختی که به نیروگاه‌ها می‌دهیم به راحتی نیروگاه‌ها اگر راندمان حرارتی را بالا ببرند 1.5 برابر تولید انرژی می‌توان از همین گاز استفاده کرد و ما به گاز جدید احتیاجی نخواهیم داشت اما وقتی قیمت گاز برای نیروگاه‌ها صفر است و قیمت برق نامناسب است سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود. 35 میلیون دلار در سال یارانه گاز به مردم می‌دهیم و فعلا هم نمی‌توانیم تغییری در آن ایجاد کنیم.

زنگنه از تهیه دو سند دیگر خبر داد و گفت: سند تراز مصرف و تولید گاز که اساس آن برای افق 1420 جهت بهینه‌سازی تهیه شده و سند دیگر تراز سوخت حمل و نقل که اساس آن هم بر بهینه‌سازی است، در ارتباط با پرداخت عوارض آلاینده که از سوی نماینده سوال کننده مطرح شد، بدهی نداریم. دستگاه‌های مالیاتی اختلافی داشتند مبنی بر اینکه معتقد بودند بر اساس ارزش نفت باید ما مبلغی را پرداخت کنیم. با توجه به اینکه این مبلغ از بودجه شرکت بالاتر می‌رفت در دولت تصویب شد که این مبلغ بر مبنای ارزش خدمات شرکت‌ها پرداخت شود. شورای عالی مالیاتی نیز این موضوع را پذیرفت و ما بدهی از این جهت نداریم.

وزیر نفت در پایان گفت: طرح طبقه‌بندی مشاغل نیز با همکاری وزارت تعاون به تصویب رساندیم و در حال اجرا است، در مورد طرح اساسنامه گاز در کمیسیون انرژی موضوع مطرح است و هر طور مصلحت می‌دانند، به تصویب برسانند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی