English

دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران در گفتگو با خبرگزاری موج خبر داد؛

احتمال حضور ایران در سه نمایشگاه بین المللی خارجی

علی ابراهیم زاده با بیان اینکه ایران در سه نمایشگاه بین المللی خارجی عراق، ارمنستان و سوریه شرکت خواهد کرد که با توجه به اختلافاتی که بین برخی کشورهای همسایه با رقبای اقتصادی ایران وجود دارد، حضور در نمایشگاه ها فرصتی طلایی برای تجار ایرانی خواهد بود.

احتمال حضور ایران در سه نمایشگاه بین المللی خارجی

دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران در گفتگو با خبرگزاری موج گفت: خرداد ماه ۱۴۰۰ نمایشگاه اختصاصی ایران در ایروان برگزار می شود و از آنجایی که اختلافات سیاسی بین ترکیه و ارمنستان باعث شده تا ورود کالاهای ترکیه ای به این کشور ممنوع شوده این نمایشگاه  فرصتی برای صادرات کالای ایرانی است و نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان هم برگزار می کند، در نمایشگاه بین المللی بازرگانی سوریه در پاییز هم پاویون خواهد داشت. همچنین نمایشگاه اختصاصی ایران در عراق تا شهریور امکان برگزاری می شود. البته در شرایط کنونی طرف عراقی به بهانه کرونا صدور ویزا را برای شرکت ها و افراد ایرانی سخت کرده که بیشتر ناشی از مسائل سیاسی است.

دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های ضمن تاکید بر اینکه شرکت ها نمایشگاه را فرصتی برای معرفی محصولات جدید خود می دانند، گفت: هرچند نمایشگاه ابزار برای معرفی کالا و خدمات و جذب تکنولوژی و فرصتی برای جذب سرمایه گذار خارجی و در نهایت توسعه صادرات است اما تحریم ها در سال های اخیر باعث شد نمایشگاه ها به فرصتی برای معرفی کالای بومی سازی شده توسط شرکت های ایرانی بدل شود. البته در سال ۱۴۰۰ با شرایط موجود تا تیرماه نمایشگاهی برگزار نمی شود، هرچند طبق برنامه نمایشگاهی باید از آخر اردیبهشت ماه نمایشگاه ها شروع به کار کنند.

تاثیر شیوع کرونا در تجارت بخش نمایشگاهی

علی ابراهیم  زاده با بیان اینکه شیوع کرونا تجارت بخش نمایشگاهی را به حالت نیمه تعطیل درآورده است، گفت: در روسیه، چین، سوریه، افغانستان، عراق و... نمایشگاه ها به صورت داخلی یا با حضور چند کشور محدود برگزار می شود و در حال حاضر نمایشگاه ها در ایران به صورت داخلی برگزار می شود، این مساله باعث  کاهش اثرگذاری نمایشگاه ها شده است.

او با بیان اینکه شرکت های نمایشگاهی در شرایط کرونا مجبور به تعدیل نیرو و کوچک کردن شرکت خود شده اند، تصریح کرد: با وجود اینکه تقویم نمایشگاهی سال ۱۴۰۰ تدوین شده اما با توجه به شرایط کنونی تا تیرماه نمایشگاهی در ایران برگزار نخواهد شد، البته برخی شرکت ها بازاریابی برای معرفی نمایشگاه را شروع کرده اند، اما معلوم نیست تا چه زمانی وضعیت کرونا و محدودیت ها در ایران شدید باشد که در این صورت برگزاری نمایشگاه ممکن نخواهد شد.

ابراهیم زاده با تاکید بر اینکه دولت باید از نمایشگاه های بخش خصوصی در کشور حمایت کند، گفت: در نهایت اگر قرار باشد که سطح برگزاری نمایشگاه های بین المللی ایران به پای کشورهای دیگر برسد نمایشگاه ها باید خصوصی شوند و دولت به عنوان سیاست گذار عمل کند. مشکلات ناشی از ضعف برگزاری نمایشگاه ها در ایران باعث شده در حالی که قیمت هر متر غرفه در نمایشگاه های خارجی بیش از ۲۰۰ دلار است در ایران متری ۵ دلار واگذار شود.

ابزار توسعه صادرات غیرنفتی

او با اشاره به اینکه در شهرهای پیشرفته اروپایی با برگزاری نمایشگاه اختصاصی درآمد بالایی کسب می کنند، گفت: در شهرهای نمایشگاهی ایرلاین ها و هتل های زیادی راه اندازی و گردشگری و همکاری تجاری در آنجا شکل گرفته اما در ایران نمایشگاه دولتی است و سایت های نمایشگاهی به دلیل ضعف زیرساختی و تشابه در برگزاری عنوان نمایشگاهی داخلی و ... قابلیت چندانی نداشته اند.

دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران افزود: نمایشگاه وقتی یک صنعت باشد به ابزاری برای توسعه صادرات غیرنفتی، اشتغال و ... تبدیل می شود و کارکنان شرکت ها پس از یادگیری دیپلماسی اقتصادی از این طریق افزایش صادرات درآمد ارزی کشور را بالا می برند.

او با بیان اینکه مدیران بخش نمایشگاهی ایران برنامه بلندمدتی ندارد، گفت: نمایشگاهی که در کشور برگزار می شود باید دبیرخانه داشته باشد تا بعد از پایان نمایشگاه توافق های که در حاشیه آن حاصل شده پیگیری شوند.

او درباره اینکه مشکلات این صنعت در صحن علنی مجلس باید مطرح و متولی خاصی برای آن تعیین شود، گفت: نبود امنیت سرمایه گذاری و به صرفه نبودن آن در ایران باعث ورود سرمایه به بخش های ارز، طلا و مسکن و ... شده است، این در حالی است که سرمایه گذاری در ظرفیت های نمایشگاهی زمینه توسعه اقتصادی کشور را فراهم می کند، اما باید در گام نخست پیگیر تبدیل شدن آن به صنعت نمایشگاهی و خصوصی سازی آن بود تا زمینه توسعه این بخش فراهم شود.

او با اشاره به اینکه صنعت نمایشگاهی باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا پیشرفت کند، گفت: صنعت نمایشگاهی وقتی به بخش خصوصی واگذار شود از محدودیت های دولت رها شده و با توجه به توانمندی بخش خصوصی متحول خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی