English

رضا نورانی در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

نقش ستاد تنظیم بازار در فساد هزاران تن میوه / میوه سرمایه ملی است باید پیگیری شود

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: موضوع فساد میوه ها ناشی از دخالت دولت در این بازار بوده است و در واقع عده ای به عنوان مباشر از سوی ستاد تنظیم بازار مسئول خرید و بسته بندی میوه برای شب عید بوده اند تا با قیمت مصوب به بازار عرضه کنند و فساد این میوه ها یعنی آسیب به سرمایه ملی چون برای پرورش آن از آب و خاک کشور استفاده شده است.

نقش ستاد تنظیم بازار در فساد هزاران تن میوه / میوه سرمایه ملی است باید پیگیری شود

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در چند ساله گذشته تصمیم گیری برای خرید و ذخیره میوه در شب عید و قیمت گذاری آن به صورت جداگانه  توسط ستاد تنظیم بازار انجام می شود، گفت: موضوع فساد میوه ها ناشی از دخالت دولت در این بازار بوده است و در واقع عده ای به عنوان مباشر از سوی ستاد تنظیم بازار مسئول خرید و بسته بندی میوه برای شب عید بوده اند تا با قیمت مصوب به بازار عرضه کنند اما مردم از این میوه های گران استقبال نکردند و میوه ها فاسد شده است، بنابراین مقصر فساد هزاران تن میوه در انبارها دولت است.

رضا نورانی با بیان اینکه برای جلوگیری از مشکلات اخیر استفاده از نظرات تشکل های بخش خصوصی است موثر است، افزود: زیرا این محصولات تولید ملی هستند و از آب و خاک این سرزمین استفاده شده است، نمی شود که میوه در انبارها فاسد شود و بعد مسئولان بگویند کی بود، کی بود؟ اگر قرار است تولید میوه در کشور انباشت شود، باید حتما در کنارش صادرات صورت بگیرد. در گذشته سازمانی به نام توسعه صادرات داشتیم و حالا تبدیل به توسعه تجارت شده و باید از طریق آن اجرا شود. آمارها در سال ۹۹ نشان می دهد که به دلیل اینکه شرایط صادرات سخت شده کفه ترازو به نفع واردات است.

دولت نباید برای میوه شب عید سرمایه گذاری کند

او با اعلام اینکه نیازی نیست که دولت هر سال برای میوه شب عید سرمایه گذاری کند، تصریح کرد: این دخالت مستقیم در خرید و فروش توسط دولت باعث بروز مشکلاتی مانند فساد میوه شده است، زیرا قیمت گذاری بالا بوده و مردم هم استقبال نکردند.

نورانی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی باید برای رفاه مردم باشد، اظهار کرد: اگر دولت پرتقال را ۱۲ هزار تومان قیمت گذاری می کند باید یارانه ای در این بخش بدهد، زیرا اگر قرار باشد دولت پرتقال را با قیمت ۱۲ هزار تومان عرضه کند با قیمت بخش خصوصی و بازار آزاد فرقی ندارد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با بیان اینکه دولت عده ای مباشر دارد که وارد خرید محصولات شب عید می شوند تا بعد از بسته بندی و نگهداری آن را گران به بازار عرضه کنند، تصریح کرد: رئیس بارفروشان تهران اعلام کرده که این میوه ها روی دست مباشران و باغداران مانده است و این نشان دهنده ناکارآمدی سیاست گذاری هاست یکی از دلایل این مشکل ایجاد محدودیت در صادرات میوه شب عید است.

نقش ستاد تنظیم بازار در فساد هزاران تن میوه

او با بیان اینکه بخش خصوصی نمی رود میوه انبار کند و این مباشران خریدها برای انبار کردن آن توسط ستاد تنظیم بازار انتخاب شده و بر مبنای تصمیم گیری ستاد عمل کرده اند گفت: نباید صورت مسئله به این زودی پاک شود و باید پیگیری شود، زیرا این میوه ها سرمایه ملی هستند و باید ارزیابی شود که برای تولید یک کیلو سیب و پرتقال چقدر هزینه شده و چقدر از آب و خاک کشور استفاده شده است.

نورانی با تاکید بر اینکه دولت در ایران باید کوچک شود گفت: اگر این اتفاق می افتد ناشی از ناکارآمدی سیاست هاست، به طور قطع تشکل های بخش خصوصی در شرایط سخت و کمبودها هم وارد بازار خواهد شد و نیازی نیست که در تمام مسائل دولت مداخله کند و زمانی که محصولی در بازار کاهش یابد باید از گرانی بی حد و حصر آن محصولات جلوگیری شود و این مساله توسط تشکل های بخش خصوصی هم پیگیری می شود به شرط آنکه دولت در بازار دخالتی نداشته باشد و وارد خرید و فروش نشود.

او با اشاره به اینکه وضع مقررات یک شبه درباره صادرات و ممنوعیت آن باعث کاهش سرمایه گذاری در این بخش می شود گفت: با وجود اینکه ظرفیت بالایی در بخش تولید محصولات کشاورزی داریم از امکانات برای توسعه صادرات چندان استفاده نشده است، سال ۱۴۰۰ با عنوان تولید پشتیبانی و رفع موانع تولید توسط رهبر معظم نامگذاری شده و همه نهادها باید طبق این سیاست عمل کنند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران تاکید کرد: در حال حاضر نیازمند کارگروه ویژه ای برای تولید و توسعه صادرات در کشور هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی