English

مدیرعامل آب منطقه ای استان تهران در پاسخ به خبرگزاری موج؛

کاهش ۴۲۰ میلیون متر مکعبی آب برای خارج شدن از بحران آب

یوسف رضاپور گفت: در فاز اول از برنامه کاهش 420 میلیون متر مکعبی آب که قرار است در 6 سال آینده اجرا شود باید حدود 315 میلیون متر مکعب مصرف آب در بخش کشاورزی و 25 میلیون متر مکعب آب در بخش صنعتی باید کاهش یابد.

کاهش 420 میلیون متر مکعبی آب برای خارج شدن از بحران آب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، مدیرعامل آب منطقه ای استان تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه ذخیره سدهای پنجگانه تهران تا روز گذشته 566 میلیون متر مکعب  بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 635 ذخیره سده های پنجگانه بوده کاهش داشته است، گفت: با توجه به کاهش ذخیره آب سدها در حال برنامه ریزی هستیم که به مشکل جیره بندی و قطعی آب نرسیم و بتوانیم آب بهداشتی در اختیار هموطنان قرار دهیم، از این رو انتظار داریم که مردم در مصرف آب صرفه جویی کنند.

یوسف رضاپور با بیان اینکه از ابتدای مهر تا الان 226 درصد بارندگی در تهران داشته ایم که نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش داشته است، گفت: در دو سال اخیر میزان بارش برف در تهران کاهش داشته به ویژه این کاهش ها در شرق تهران بوده است.

او با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در تهران 348 لیتر در شبانه روز است، گفت: در کشورهای دیگر سرانه مصرف آب در شبانه روز 170 لیتر تا 220 لیتر است که بسیار متفاوت از سرانه مصرف آب در تهران است و باید این فاصله اصلاح شود.

استاندارد جهانی مصرف آب

رضاپور تاکید کرد: در حال حاضر استاندارد جهانی مصرف آب  می گوید که 20 درصد از منابع آب زیر زمینی باید مصرف شود تا پایداری اکوسیستم به وجود بیاید و اگر مصرف منابع آبی تا 40 درصد برسد حالت سربه سر ایجاد می شود اما مصرف بیش از این اندازه منجر به تنش آبی می شود و در نهایت مصرف بیش از 60 درصد از منابع آبی باعث بروز بحران آب می شود که در شرایط کنونی مصرف منابع آبی در ایران 86 درصد است که بالاترین مصرف آب در دنیا است و بعد از ایران، کشور مصر دومین پرمصرف است که مصرف منابع آبی آن 53 درصد مصرف می شود که با آمار آب مصرفی ایران هم فاصله زیادی دارد.

او با تاکید بر اینکه اگر مصرف آبی ایران از منابع تا سطح 60 درصد کاهش یابد باید یک میلیارد و 288 متر مکعب مصرف آب کاهش یابد، گفت: در حال حاضر این سیاست باید در یک افق 20 ساله اجرایی شود و در فاز اول کاهش مصرف حدود 420 میلیون متر مکعبی پیش بینی شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان تهران در پاسخ به خبرگزاری موج درباره اینکه کاهش مصرف آب در فاز اول در چه بخش هایی خواهد بود، گفت: در برنامه سازگاری با کم آبی میزان کاهش مصرف آب با دستگاه های همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشاورزی تعیین شده است، به طوری که در فاز اول از برنامه کاهش 420 میلیون متر مکعبی آب حدود 315 میلیون متر مکعب مصرف آب در بخش کشاورزی و 25 میلیون متر مکعب در بخش صنعتی باید کاهش یابد.

رضاپور با اشاره به اینکه تا سال 1410 پیش بینی می شود جمعیت تهران به 20 میلیون نفر برسد، گفت: در حال حاضر نگرانی های درباره تامین اّب، اشتغال و ... برای جمعیت آینده تهران وجود دارد و اگر دولت سیاستی برای شهرک سازی ها در حومه ها و ... ایجاد نکند در آینده مشکلات جدی بروز خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه از 44 هزار حلقه چاهی که داریم 33 هزار چاه پروانه ندارند، گفت: چاه های که قبل از سال 85 بهره برداری شده اند ما مکلف هستیم به آنها پروانه بدهیم که 3600 حلقه مربوط به بخش کشاورزی و مابقی مربوط به بخش صنعت است.

او افزود: امسال 1400 حلقه چاه مسدود شده است که باعث شده از مصرف 20 میلیون متر مکعب جلوگیری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه