English

خبرگزاری موج از اعتراضات مشتریان خودروی ام جی گزارش می‌دهد؛

سکوت مسئولان در مقابل سوءاستفاده آذویکو!

در هفته جاری بار دیگر تجمع مشتریان خودروسازی آذویکو جلوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاشیه ساز شد و البته مدیران آذویکو نیز کماکان به دنبال متقاعد کردن سایر مشتریانی که پرونده های آنها در تعزیرات است، هستند تا به بند فورس ماژور تن بدهند و بعد از سه سال بدون دریافت خسارت به گرفتن همان اصل پولشان رضایت بدهند.

سکوت مسئولان در مقابل سوءاستفاده آذویکو!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در هفته جاری بار دیگر تجمع مشتریان خودروسازی آذویکو جلوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاشیه ساز شد؛ هرچند در دو سال اخیر بارها مشتریان این خودروسازی به نشانه اعتراض به عدم برخورد با متخلفان این خودروسازی تجمع کردند، اما مسئولان و دستگاه های مربوطه اقدامی انجام ندادند. مدیران آذویکو نیز فرصت را مغتنم شمرده به دنبال متقاعد کردن سایر مشتریانی که پرونده های آنها در تعزیرات است، هستند تا به بند فورس ماژور تن بدهند و بعد از سه سال بدون دریافت خسارت به گرفتن همان اصل پولشان رضایت بدهند.

سازمان حمایت، مهر امسال تنها در اطلاعیه ای اعلام کرد که پیرامون پیگیری مطالبات مشتریان از شرکت آذویکو که نسبت به عدم تحویل خودور خود از سوی این شرکت معترض هستند، این سازمان به اطلاع می رساند؛  مطابق رای شعبه ۶۴ بدوی سازمان تعزیرات حکومتی بدنبال اعتراض سازمان حمایت براساس دادنامه شعبه پنجم تجدیدنظر تعزیرات حکومتی استان تهران رای بر ایفای تعهد وفق قراردادهای منضم پرونده صادر شده و سازمان حمایت به منظور تسریع در احقاق حقوق مشتریان این شرکت، ضمن پی گیری موضوع  ایفای تعهدات، طی مکاتبه ای از سازمان تعزیرات حکومتی درخواست کرده که نسبت به اجرای رای صادره اقدام مقتضی صورت پذیرد؛ با این حال هنوز مشتریان این خودروسازی بلاتکلیف هستند.

بلاتکلیفی مشتریانMG 360

گروه آذربایجان خودرو سه سال پیش قرار بود خودروی MG 360 که مونتاژ محصولی از کشور چین است را بعد از یکسال به مشتریان تحویل بدهد، به همین دلیل از اواخر فروردین تا ۱۵ تیر ۹۷ اقدام به پیش فروش ۶۴۰۰ خودرو کرده است، اما با افزایش تحریم ها علیه ایران و گرانی دلار و ... مسیر تولید بسته شد، این در حالی است که طبق ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان ( تصویب ۹۵/۰۱/۲۸ – شماره ۷۴۱۵/۵۱۶۸۱ در هیات وزیران ) شرکت باید از ورود قطعات CKD (حداکثر به تعداد ۵۰ درصد از میزان ثبت سفارشات و قطعات) اطمینان حاصل کند و سپس اقدام به پیش فروش کند.

از این رو بعد از اینکه مشتریان تکمیل وجه کردند، این شرکت اعلام کرد، نمی تواند محصول را تحویل دهد و مدیران این شرکت با استفاده از بند « فورس ماژور» به دنبال این بودند که تعهدات خود را زیر پا بگذارند؛ از آنجایی که تعدادی از مشتریان قید خودرو را زدند همان زمان توانستند پول خود را پس بگیرند و البته آن دسته از مشتریان که موافق با پس گرفتن پول خود نبودند و خودرو خود را مطالبه می‌نمودند، تنها با وعده های شرکت آذویکو مبنی بر تولید خودروهای جدید مواجه گشتند.

شرکت آذویکو وعده داد قرارداد قبلی را با قرارداد خودروهای جدید جایگزین می‌کند؛ که البته راه اندازی سایت و عرضه محصول جدید هم روندی چند ساله داشت، آنهم با شرایط جدید که قیمت خودروی جدید چند برابر بیشتر از خودرو ثبت نامی مشتریان تمام می شد. این در حالی است که طبق احکام قضایی صادره برای پرونده شرکت های خودروسازی در تعزیرات، هیچ الزامی برای فسخ و تبدیل خودرو برای خریداران وجود ندارد.

بند فورس ماژور قرارداد شرکت آذویکو

نگاهی به اقدامات گذشته این شرکت نشان می دهد که در همان ابتدا با مشتریان صادق نبوده است، چراکه مدیران آذویکو در تاریخ ۹ بهمن ۹۷ در نامه‌ای به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با بیان مسأله تحریم، اعلام می کنند که شرکت چینی (سایک موتور) از تحویل دادن قطعات به صورت مستقیم خودداری کرده و شرکت آذویکو با تلاش فراوان موفق شده از طریق کشور ثالث، مسیر ارسال قطعات را به صورت غیر مستقیم باز کند و بر این اساس خواسته که سازمان حمایت با درخواست شرکت برای اعلام برنامه زمان بندی جدید موافقت کند. البته در آن زمان مدیران شرکت در مصاحبه های مختلف اعلام کردند تحریم ها هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و فقط زمان تحویل به تاخیر می افتد، اما حال هدف آنها برای مردم روشن شده است.

از طرف دیگر در بند فورس ماژور قرارداد شرکت آذویکو آمده است «در صورت بروز شرایط فورس ماژور مانند زلزله، سیل، جنگ، آتش سوزی، شورش‌های فراگیر و همچنین تحریم های اقتصادی بین المللی که موجب عدم تحویل خودرو به خریدار شود، شرکت موظف است مراتب را به صورت کتبی به خریدار اطلاع دهد تا پس از اینکه رفع شرایط فورس ماژور به وجود آمده، کلیه تعهدات طرفین به حالت تعلیق درخواهد آمد و در صورت تداوم وضعیت فورس ماژور بیش از یک ماه هر یک از طرفین مجاز خواهد بود تا نسبت به فسخ این قرارداد اقدام کنند. در صورت فسخ قرارداد فروشنده صرفا موظف به استرداد اصل وجوه دریافتی به خریدار ظرف مدت یک ماه است.»

طبق آمار گمرک شرکت آذویکو تمامی واردات خود را تا دی ماه ۹۸ از مبدا چین انجام داده و بعد از آن هم روند تولید این شرکت در هاله ای از ابهام بوده؛ حال با توجه به بند فورس ماژور، شرکت آذویکو باید وضعیت این شرکت را به صورت کتبی به اطلاع خریدار می رسانده است، تا در صورتی که نتواند تعهدات خود را اجرا کند مشتری بتواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند، اما با وعده وعید همچنان مشتریان را بلاتکیف نگهداشته است.

حالا بعد از سه سال بسیاری از مردمی که متقاضی خودرو خود بودند، هنوز به اصل پول خود هم نرسیده اند، و از این رو در هفته گذشته جمعی از مالباختگان برای اعتراض به ضعف رسیدگی به اقدامات شرکت آذویکو جلوی وزارت صنعت تجمع کرده بودند.

تحویل خودرو با مشکلات سند مواجه است!

نکته جالب اینجاست که در زمان ثبت نام، خودروی این شرکت ۸۸ میلیون تومان قیمت داشت و پس از تحریم ها و بالا رفتن قیمت دلار در بازار آزاد به بالای ۵۰۰ میلیون تومان رسید، به همین دلیل مدیران شرکت دیگر تمایلی به تحویل خودرو نداشتند؛ البته در یک مرحله با وعده تحویل خودرو نزدیک به ۴۴ میلیون تومان دیگر هزینه جدید از مشتریان دریافت کردند، اما بازهم خبری از خودرو نبود و عده کمی هم که خودرو دریافت کرده بودند مدعی بودند که خودرو مشکل سند داشته است و برای رفع آن مشکل مشتریان دوندگی های زیادی کرده‌اند.

مدیران شرکت آذویکو از همان ابتدای ممنوعیت واردات به دنبال فشار به مشتریان بودند تا قراردادها را کنسل کنند، البته شنیده ها حاکی از این است که در ابتدای گرانی خودرو، آذویکو، ۷۰۰ خودرو در پارکینگ خود دپو کرده بوده است، حالا بعد از ۳ سال دَوندگی برخی مشتریان هنوز نتوانسته اند خودرو خود را از این شرکت تحویل بگیرند و با وجود اینکه این شرکت به تعهدات خود پایبند نبوده، مسئولان نیز متاسفانه هیچ اقدامی برای احقاق حقوق مردم انجام نداده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه