English

یک کارشناس بازار مالی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

تاثیر تسویه حساب های اسفند ماه بر بورس / سواستفاده کارگزاری های فارکس از معامله گران ایرانی

رضا روحی گفت: در اسفندماه کارگزاری ها تسویه می کنند و حقوقی ها هم برای پرداخت حقوق و عیدی کارکنانشان به نقدینگی نیاز دارند، به همین دلیل معمولا در این بازه زمانی بازار با عرضه بیشتر سهام ها مواجه می شود، اما به طور کلی تا بعد از عید روند بازار صعودی خواهد بود.

تاثیر تسویه حساب های اسفند ماه بر بورس / سواستفاده کارگزاری های فارکس از معامله گران ایرانی

یک کارشناس بازار مالی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در بورس ایران کشمکش های سیاسی، بازار را به حالت کما برده است، گفت: در حال حاضر با توجه به تغییر رئیس سازمان و نیز اصلاحی که در بازار انجام شده، روند بازار را تا سال آینده مثبت می بینم.

رضا روحی با اشاره به اینکه در اسفندماه کارگزاری ها تسویه می کنند و حقوقی ها هم برای پرداخت حقوق و عیدی کارکنانشان به نقدینگی نیاز دارند، افزود: معمولا در این بازه زمانی بازار با عرضه بیشتر سهام ها مواجه می شود.

روحی با تاکید بر اینکه در بورس برای جذب نقدینگی و تامین مالی فرصت خوبی ایجاد شده بود، تصریح کرد: اتفاقات اخیر باعث شد در بورس فرصت سوزی شود و به نظر نمی رسد بازار بار دیگر شرایط قبلی از نظر جذب نقدینگی را تجربه کند.

این کارشناس بورس با بیان اینکه تجربه چند ماه اخیر نشان داد که دید مسئولان به بورس کوتاه مدت بوده است، گفت: بازار مالی شاید با دستکاری ها در کوتاه مدت منحرف شود، اما در بلندمدت راه خود را پیدا می‌کند و از طرف دیگر نباید فکر کرد که شرایط رکودی موجود تنها برای بورس است، بلکه بازار طلا، خودرو و... هم با کاهش قیمت مواجه شده و بازار مانند مسکن هم به دلیل چسبندگی قیمت در بلندمدت اصلاح قیمت خواهد داشت.

ریسک فارکس برای معامله گران ایرانی

یک کارشناس بازار مالی درباره معاملات فارکس در ایران گفت: در حال حاضر معاملات اهرمی در دنیا انجام می شود که نوعی معاملات اعتباری است؛ برای نمونه فردی که هزار دلار موجودی دارد می تواند ده برابر آن اعتبار معامله کند و به نوعی استفاده از لاوریج ۱۰ در معاملات است.

رضا روحی با بیان اینکه طبق قانون از سال ۹۱ معاملات فارکس به دلیل خروج ارزی که داشت در ایران ممنوع شده است، افزود: در شرایط کنونی معاملات فارکس غیرقانونی در ایران انجام می شود و کارگزاری های که با ایران همکاری می کنند در کشورهای مانند ترکیه، روسیه و امارات فعال هستند و بخش فارسی این کارگزاری ها انتقال وجه با ایرانی ها را انجام می دهند و مطابق با نرخ ارز و ریال پول ایرانی ها را مبادله و در پنل معاملاتی پول را شارژ می کنند.

او افزود: در معاملات اهرمی فرد بیشتر از اعتبارش معامله می کند و از آنجایی که در ایران فارکس کارگزاری ندارد و کارگزاری های خارجی از معامله گران ایرانی سواستفاده می کنند، مورد داشته ایم که فرد پول به حساب کارگزاری واریز کرده، اما کارگزاری حساب فرد در پنل معاملاتی را شارژ نکرده است. همچنین کارگزاری ها دسترسی معامله گر را در یک ساعت خاصی قطع می کنند و فرد به دلیل نداشتن داده اصلی کال مارجینگ می شود و به عبارتی اعتبار خود را برای معامله از دست می دهد.

نقص سفارش گذاری برای معامله 

روحی افزود: برای نمونه وقتی فرد سفارش گذاری برای معامله انجام می دهد و بعد می خواهد سفارش را حذف کند، از آنجایی که کارگزار ارتباط فرد را با هسته معاملاتی قطع کرده است، فرد نمی تواند سفارشش را حذف کند و همین مساله باعث می شود فرد اعتبارش را از دست بدهد، چراکه به همان اندازه که معاملات اهرمی می تواند اعتبار فرد برای معامله را بالا ببرد به همان میزان هم می تواند زیان فرد در معامله را افزایش دهد.

این کارشناس مالی با تاکید بر اینکه فردی که با اهرمی ۱۰۰ درصدی معامله می کند در صورتی که یک درصد زیان ببیند اعتبارش را کامل از دست می دهد، توضیح داد: از آنجایی که اعتبار اهرم در معاملات مربوط به کارگزاری است از بین نمی رود و فقط این بالانس یا اعتبار مشتری است که از بین می رود.

روحی با تاکید بر اینکه فردی که کال مارجین می شود، یعنی دارایی فرد کفاف بدهیش را نمی دهد و صفحه معاملاتی آن بسته می شود، اظهار کرد: در معاملات فارکس اگر فرد از اعتبار اهرم سود ببرد باید به بالانس یا اعتبار اصلیش اضافه شود و در صورت تمایل با آن معامله کند یا از حسابش برداشت کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه