English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ورود مجلس به تامین خودرو برای خودرو اولی ها

به گفته یکی از نمایندگان مجلس دولت باید تدابیری برای خودرو اولی ها بیاندیشد و در کمیته صنایع مجلس هم به این موضوع پرداخته شده و طرحی در حال بررسی است تا مردمی که توان خرید خودرو ندارد بتوانند در آینده صاحب خودرو شوند.

ورود مجلس به تامین خودرو برای خودرو اولی ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی است و امسال هم همچون سال گذشته موضوع واردات خودرو در صدر خبرهای بودجه بود، چراکه در لایحه امسال دولت درآمدهایی از محل واردات خودرو پیش بینی کرده بود که بعد معلوم شد این اعتبار برای ترخیص خودروهایی است که هم اکنون در گمرک دپو هستند و هنوز تعیین تکلیف نشده اند.

حال با توجه به اینکه مسئولان بانک مرکزی وعده آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران را داده اند و از طرف دیگر خودروسازها نتوانسته اند تولید خود را با میزان تقاضای بازار تطبیق دهند، سیاست گذاری در زمینه تامین خودروهای مورد نیاز بازار از طریق واردات می تواند راهبردی چند سویه برای رفع مشکل گرانی خودرو و حتی درآمدزایی برای دولت از طریق عوارض واردات باشد.

تدابیری برای خودرو اولی ها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره مشکلات ناشی از گرانی و تورم خودرو و ناتوانی دهک های پایین جامعه در خرید خودرو، گفت: در شرایط کنونی تورم بالا منجر به گرانی بیش از حد خودرو شده و با وجود اینکه دلار روندی نزولی به خود گرفته به دلیل سواستفاده برخی از این بازار اجازه کاهش قیمت ها را نمی دهند. از این رو دولت باید تدابیری برای خودرو اولی ها بیاندیشد و در کمیته صنایع مجلس هم به این موضوع پرداخته شده و در حال بررسی است تا مردمی که توان خرید خودرو ندارد بتوانند در آینده صاحب خودرو شوند.

الله وردی دهقانی با بیان اینکه گفت: در حال حاضر میزان تولید خودرو کمتر از تقاضا است و از طرف دیگر بازار سواگری حاکم است و از آنجایی که برخی از مردم در دهک های بالا توان خودروی خارجی هم دارند برای تامین نیاز مردم باید اجازه بدهیم خودروهای خارجی هم به کشور وارد شود و از طریق هم رقابت پذیری در بازار خودرو ایجاد می شود و هم تا حدودی کسری عرضه خودرو جبران می شود.

در سال های گذشته میزان نیاز بازار به خودرو حدود یک میلیون و دویست هزار دستگاه بوده که حدود ۷۰ هزار دستگاه آن از طریق واردات تامین می شده است که با توجه به اینکه در دو سال گذشته واردات خودرو ممنوع بوده و از طرف دیگر تولید هم کاهش یافته بازار از حالت تعادل خارج شده است.

بیشتر بخوانید:

طرحی برای خودرو اولی ها در حال بررسی است

مشارکت در واردات خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر این امکان وجود دارد که واردات خودرو بدون انتقال ارز انجام شود، گفت: پیش از این چندین بار بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات خودرو بدون انتقال ارز، نامه نگاری شد، اما تمایلی برای واردات خودرو وجود ندارد، در حالی که می توان خودروهای اقتصادی و متناسب با نیاز بازار واردات کرد.

مهدی دادفر با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت های برای استفاده از سرمایه های ارزی خارجی از کشور وجود دارد، افزود: در شرایط کنونی برخی از ایرانیان خارج از کشور تمایل دارند در زمینه واردات خودرو مشارکت کنند و این ظرفیتی برای تامین نیاز بازار است، از طرف دیگر می توان از پول های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر برای واردات خودرو استفاده کرد.

او با تاکید بر اینکه خودرو در ایران به قدری گران شده است که دیگر محصولی برای دهک های پایین جامعه نیست، افزود: قبلا خودرویی مانند پراید برای چند دهک پایین جامعه بود که با تورم های اخیر و گرانی های به وجود آمده عملا قیمت این خودرو به قدری گران شده است که دیگر دهک های پایین جامعه توان خرید آن را ندارند و حتی اگر قیمت خودرو هم کاهش یابد به دلیل اینکه رشد چند صد درصدی داشته بازهم گران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر سیگنال های به بازار داده شده که بر مبنای آن قیمت خودرو کاهش خواهد یافت، اما از آنجایی که خودروسازها مدعی هستند که همچنان در زیان هستند قیمت خودرو در کارخانه کاهشی نداشته است؛ حال با توجه به اینکه میزان عرضه خودرو در بازار بسیار کمتر از تقاضا است.

 برخی کارشناسان مدعی هستند که ممکن است در آینده قیمت خودرو در بازار به کمتر از قیمت خودروی کارخانه برسد و این روند می تواند آسیبی برای بازار خودروی کشور باشد، زیرا از یک سو واردات ممنوع است و مردم نمی توانند به خودروهای خارجی و رقابتی دسترسی پیدا کنند و از طرف دیگر خودروسازها همچنان محصولات خودرو را گران به بازار عرضه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی