English

حمید زادبوم:

حجم صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا ۲۳ میلیون دلار افزایش یافته است

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در ۹ ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تجارت ایران با اوراسیا ۲ درصد رشد پیدا کرده به طوری که حجم صادرات ایران به این اتحادیه ۲۳ میلیون دلار افزایش یافته است.

حجم صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا ۲۳ میلیون دلار افزایش یافته است

به گزارش خبرگزاری موج، حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه و تجارت در نوزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: چهار موافقت نامه چند جانبه و حدود ۱۰ موافقت نامه دو جانبه در کشور داریم که موفق آمیز‌ترین آن برای کشور، موافقت نامه چندجانبه اورآسیا است که همچنان نیز ادامه دارد.

وی افزود: یکی از دلایل موفقیت آمیز بودن تجارت با اتحادیه اقتصادی اورآسیا این است که حدود ۲۰ سال قبل از تشکیل نهایی آن، تحقیق‌ و مطالعه بر روی آن انجام شده است.

رئیس سازمان توسعه و تجارت بیان کرد:این اتحادیه با هدف ایجاد پنجره واحد اقتصادی، توسعه بازار‌های مشترک و بین المللی، ترویج رقابت سالم در بازار‌ها و ترویج سیاست‌های مشترک کشاورزی، انرژی، فناوری و حمل و نقل  تشکیل شد.

زادبوم ادامه داد:اتحادیه کشور های اوراسیا ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد که با درآمد سرانه ۲۷ هزار دلار و نرخ بیکاری ۵.۴ حدود ۱۴ و نیم درصد از جمعیت جهان را در بر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از دستاورد‌های این اتحادیه می توان به رتبه اول استخراج نفت و گازدر جهان، رتبه چهارم تولید انرژی برق، رتبه سوم طول خط آهن، رتبه چهارم تولید آهن و رتبه پنجم تولید فولاد در جهان اشاره کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ابراز کرد: در حال حاضر نباید اتحادیه اوراسیا را با اتحادیه اروپا مقایسه کرد چرا که هم اکنون فاصله زیادی با یک دیگر دارند و اتحادیه اروپا بسیار کامل‌تر و با تجربه‌تر است و اعضای اتحادیه اوراسیا نیز باید در جهت تکمیل و توسعه حرکت کنند.

زادبوم در خصوص تجارت اوراسیا با جهان عنوان کرد: ۸۵۰ میلیارد دلار حجم کل تجارت اوراسیا با جهان است که ۵۱۸ میلیارد دلار از آن مربوط به صادرات این اتحادیه و ۳۳۱ میلیارد دلار از آن مربوط به واردات اوراسیا از جهان می شود.

وی افزود: در سال ۲۰۱۹ بیش از ۸۲۰ میلیون دلار صادرات از ایران به کشور‌های عضو اوراسیا صورت گرفته همچنین بالغ بر ۱.۶ میلیارد دلار نیز واردات به ایران انجام انجام شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: در ۹ ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تجارت ایران با اوراسیا ۲ درصد رشد پیدا کرده به طوری که حجم صادرات ایران به این اتحادیه ۲۳ میلیون دلار افزایش یافته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی