English

رییس انجمن نورد کاران فولادی ایران در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

تخلف در قیمت گذاری شمش در بورس کالا

سید احمد رضوی گفت: در حال حاضر انتظار می رود که وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اجرای شیوه نامه تاکید کند و به موضوع تخلف در قیمت گذاری شمش در بورس کالا ورود کند و مانع از گران فروشی شود.

تخلف در قیمت گذاری شمش در بورس کالا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک ماه اخیر تثبیت قیمت شمش فولاد بوده است و در این راستا شیوه نامه ای را با حضور همه فعلان زنجیره فولاد تهیه کرده است، با این حال هنوز در بورس کالا طبق شیوه نامه عمل نمی شود، از این رو ذی نفعان معتقدند که وزارت صنعت ، معدن و تجارت نسبت به اجرای شیوه نامه تاکید کند و باید به موضوع تخلف در قیمت گذاری شمش در بورس کالا ورود کند و مانع از گران فروشی شود.

رییس انجمن نورد کاران فولادی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در جلسات توجیهی برای اجرای شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد تاکید شده است، گفت: با وجود همه توافقات باز هم شاهد تخلفاتی در بورس کالا هستیم.

سید احمد رضوی با بیان اینکه قیمت پایه عرضه شمش فولادی در معاملات بورس کالا رشد داشته است، افزود: برای نمونه قیمت شمش فولاد در معاملات روز ۱۱ آذر ماه  نسبت به هفته گذشته افزایشی بوده و این قیمت حتی از نرخ معاملات میلگرد در بازار بالاتر است با وجود اینکه قیمت شمش پایه است.

قیمت شمش فولادی درب کارخانه

 او با تاکید بر اینکه قیمت شمش فولادی درب کارخانه از سوی بورس کالا با لحاظ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت شمش فولاد در بورس کالا کیلویی ۵۰۰ تومان گران تر از قیمت میلگرد در بازار آزاد است.

رییس انجمن نورد کاران فولادی ایران با تاکید بر اینکه گران فروشی شمش با هدف افزایش عرضه در بورس کالا و دریافت مجوز صادرات است، اظهار کرد: در حال حاضر انتظار می رود که وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اجرای شیوه نامه تاکید و باید به موضوع تخلف در قیمت گذاری شمش در بورس کالا ورود کند و مانع از گران فروشی شود.

نرخ های شیوه نامه 

رضوی با بیان اینکه قیمت پایه شمش فولاد باید بر اساس نرخ های شیوه نامه تعیین شود، گفت: دستگاه های نظارتی باید با متخلفان بورس کالا برخورد قانونی داشته باشند و اگر قرار باشد در بدو اجرای شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد شاهد تخلف باشیم این شیوه نامه در ادامه هم به درستی اجرایی نخواهد شد.

او با اشاره به اینکه رشد قیمت پایه شمش فولاد طبق شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد در صورت عدم دریافت تقاضا برای محصولی باید درهفته بعدی با ۵ درصد کاهش قیمت عرضه شود، گفت: در حال حاضر قیمت شمش فولاد در بورس کالا نسبت به هفته قبل رشد داشته و اگر با نرخ های سی آی اس نیز قیمت گذاری صورت می گرفت باید در هفته جاری قیمت پایه رقم ۸ هزار و ۸۷۰ تومان تعیین می شد که نسبت به هفته گذشته کمتر بود.

رشد قیمت شمش فولاد در بورس کالا

رییس انجمن نورد کاران فولادی ایران با تاکید بر اینکه برخلاف توقع بازار برای کاهش نرخ پایه فولاد در بورس کالا بدون دلیل، قیمت پایه نسبت به هفته گذشته ۹ درصد افزایش داشته است، گفت: رشد قیمت شمش فولاد در بورس کالا در حالی اتفاق افتاده که واحد های القایی تولیدکننده شمش هزینه تمام شده بسیار بالاتری نسبت به واحد های ذوبی دارند و در بازار شمش را با قیمت ۹ هزار و ۲۰۰ تومان می فروشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر علاوه بر صنایع پایین دستی زنجیره فولاد، تولیدات لوازم خانگی، خودرو و ... هم از  تغییرات قیمت شمشم فولاد تاثیر می پذیرند و از آنجایی که در ماه های گذشته قیمت این محصولات رشد زیادی داشته اند و تولیدکننده ها عامل این گرانی را قیمت مواد اولیه و محصولات پایه عنوان کرده اند، دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تثبیت قیمت این محصولات وعده داده بود که نه تنها عرضه ورق ها در بورس کالا افزایش یابد بلکه تاکید کرده بود که بر روند قیمت گذاری هم نظارت می شود و الگوی خاصی برای تعیین قیمت رعایت خواهد شد اما در عمل سیاست هایی که در شیوه نامه تعیین کرده بودند در هفته نخست اجرایی نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • امیر

    تمام مشکلات قیمت ها در بورس کالا شکل میگیرد .به واسطه اینکه خود هیت مدیره بورس کالا شمشی ها هستند .این گونه رانت را ایجاد میکنند تا جایی که پول های با دآوردهای که طی ماهای گذشته به جیب زدند .هر قانونی را تا امروز دور زدند .حتی به وزیر صمت جدید هم اهمیتی نمی دهند. چرا چون رانت میلیاردی ماهای گذشته حریصسشون کرده . به نظر من یک گروه از مخلین اقتصاد کشور در حال حاضر همین شمشی ها هستند.که در نظام اقتصادی فساد ایجاد نموده اند .برای جلوگیری از رانت این گروه فقط تنها را حذف مدیران از بورس کالا می باشد.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه