English

پژمان تراکمه در گفتگو با خبرگزاری موج؛

درخواست دانش‌بنیان شدن شرکت ها به دلایل نامعلومی رد می‌شود

عضو هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان گفت: برخی مواقع درخواست دانش‌بنیان شدن شرکت ها به دلایل نامعلومی رد می‌شود، به همین دلیل برخی از شرکت‌ها برای دریافت مجوز دانش‌بنیان شدن اقدام نمی کنند، زیرا باید یافته های خود را ارائه دهند.

درخواست دانش‌بنیان شدن شرکت ها به دلایل نامعلومی رد می‌شود

عضو هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان و صاحب ایده به دلیل تغییرات بالای نرخ ارز در کشور در ابتدای یا میانه کار با دلزدگی مواجه می شوند، به همین دلیل این شرکت ها نیاز به حمایت بیشتر دارند زیرا در شرایط کنونی مشکلات اقتصادی بیشتر شده و با وجود اینکه برخی اگر شرکت ها ممکن است ۸۰ درصد مسیر را طی کرده باشند باز هم احتمال انحلال در آن ها وجود دارد، در شرایط کنونی بهترین رویکرد این است که روند تسهیل شود و دریافت‌کننده تسهیلات موظف شود به اندازه ارزش حمایت در سیستم تولید یا تحقیق و ارزش ایجاد کند.

پژمان تراکمه با اشاره به اینکه شرکت‌ها قبل از دانش بنیان شدن به تسهیلات احتیاج دارند، گفت: مراحل ارزیابی شرکت ها برای دانش بنیان شدن سخت است و مانع برخی شرکت‌ها برای ادامه فعالیت است، هرچند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش زیادی در ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان می کنند اما شرکت‌ها نمی توانند از این خدمات چندان بهره مند شوند.

او با بیان اینکه دانش‌بنیان ها برای تولید محصول «های تک» ابتدا باید هزینه‌های زیادی متحمل شوند، گفت: در گام نخست شرکت باید مجوزها بگیرند و بعد از تولید در صورتی که شرایطی همچون نوآوری، دانش فنی و ... داشتند تسهیلات دریافت می کنند. از این رو می توان گفت شرکت هایی که توان مالی و تاب‌آوری برای گذراندن تمام مراحل دانش بنیانی را داشته باشند دیگر نیاز به تسهیلات و دانش بنیان شدن ندارد.

او با انتقاد به اینکه در محرمانه ماندن یافته های شرکت‌ها در ارزیابی دانش بنیانی مقررات اجرا نمی شوند، تاکید کرد: نتیجه سال‌ها تحقیق و هزینه‌های مالی شرکت‌ها در اختیار تیم ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار می‌گیرد و در برخی مواقع درخواست دانش بنیان شدن شرکت ها به دلایل نامعلومی رد می‌شود و این مساله نگرانی‌هایی برباد رفتن تحقیق و توسعه را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند و باعث شده برخی از شرکت‌ها  برای دریافت مجوز دانش بنیان شدن اقدام نکنند، این در حالی است که برخی از صنایع ذاتا دانش بنیان هستند و محصول در مسیر دانش فنی تولید می شود، از این رو دیگر نیازی به ارزیابی بیشتر نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه