English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

راهکار فروکش کردن التهاب بازار فولاد / فولاد مبارکه توزیع فولاد را به عهده بگیرد

در شرایط کنونی شمش، ورق های فولادی، میلگرد در صنعت لوازم خانگی، قطعات خودرو و ساخت و ساز مسکن نقش مهمی دارد و قیمت این محصولات در چند ماه گذشته رشد فزاینده ای داشته اند و دولت برای کنترل قیمت این محصولات به دنبال کنترل قیمت فولاد است.

راهکار فروکش کردن التهاب بازار فولاد / فولاد مبارکه توزیع فولاد را به عهده بگیرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند ماه اخیر با افزایش تورم، قیمت برخی محصولات همچون شمش فولادی و ... حاشیه ساز شده است، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه هم به تازگی در نشست با انجمن تولیدکننده گان لوله های فولادی و پوشش خطوط انتقال اعلام کرده که براساس قانون جاری، مدیریت توزیع  و قیمت گذاری بر عهده فولاد مبارکه نیست و ما فقط تولید می کنیم، اما در شرایط کنونی به دلیل دخالت نهادها و دستگاه های دیگر در بازار فولاد شرایط بسیار نامناسب شده است. از این رو به دولت و مجلس پیشنهاد کرده ایم که مدیریت واحد بر توزیع بازار توسط شرکت فولاد مبارکه انجام شود تا نیاز همه شرکت ها تامین و بازار به ثبات برسد.

تامین مستقیم مواد اولیه فولادی از فولاد مبارکه

در شرایط کنونی شمش، ورق های فولادی، میلگرد در صنعت لوازم خانگی، قطعات خودرو و ساخت و ساز مسکن نقش مهمی دارد و قیمت این محصولات در چند ماه گذشته رشد فزاینده ای داشته اند و دولت برای کنترل قیمت این محصولات به دنبال کنترل قیمت فولاد است.

عباس هاشمی دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر مافیای در فروش محصولات فولادی به وجود آمده است، گفت: در چند وقت گذشته برخی افراد با استفاده از عنوان شرکت های غیرفعال محصولات فولاد را از بورس کالا می خرند و همان محصول را با چند برابر قیمت به بازار عرضه می کنند، این در حالی است که متقاضیان محصولات خاص فولادی در کشور مشخص هستند و از طرف دیگر شرکت فولاد مبارکه بخش عمده ای از تولید این محصول را در بازار داخل در اختیار دارد، به همین دلیل دولت می تواند با توزیع مواد اولیه از طریق شرکت فولاد مبارکه اصفهان مانع از ایجاد بازار سیاه در معاملات خارج از بورس شود.

 وزارت صنعت، معدن و تجارت چند سالی است که برای تامین مواد اولیه شرکت ها سایت بهین یاب را راه اندازی کرده است، اما فعالیت این سایت هم نتوانسته است مشکلات ناشی از کمبود مواد اولیه شرکت ها و بروز بازار سیاه در خارج از بورس جلوگیری کند. در جلسه اخیر مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اعضای انجمن تولیدکننده گان لوله های فولادی و پوشش خطوط انتقال نیز به این موضوع پرداخته شده و حمیدرضا عظیمیان در این رابطه تاکید کرده است که برخی افراد در این سامانه بیش از سهمیه محصول دریافت می کنند و آن را در بازار آزاد با قیمت بالاتر می فروشند و همین عوامل به اتهاب بازار افزوده است.

تولید فولاد در کشور بیش از تقاضاست

در حال حاضر نیاز کشور به محصولات فولادی حدود ۱۶ میلیون تن است که تقریبا نیمی از فولاد تولیدی کشور است، البته در حال حاضر همه شرکت ها با تمام ظرفیت تولید نمی کنند و شرکت های پایین دستمی هم براساس پروانه تولید مواد اولیه سفارش نمی دهند، به همین دلیل می توان گفت در حال حاضر نباید مشکلی در تامین مواد اولیه شرکت های پایین دستی فولاد در کشور وجود داشته باشد. در شرایط کنونی تنها شرکت فولاد مبارکه توانایی تامین ۶۰ درصد از تقاضای شرکت های داخلی را داد.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان تولید فولاد در کشور بیش از تقاضای بازار است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از طریق افزایش عرضه بازار فولاد در بورس را کنترل کند و از طرف دیگر سیاست ها باید به سمت ارائه مشوق به حلقه های پایانی زنجیره فولاد باشد تا صادرات محصولات این بخش هم افزایش یابد.

علی جدی با بیان اینکه می توان مازاد محصولات فولادی عرضه شده در بورس را صادر کرد، تصریح کرد: در حال حاضر جهش قیمت برخی کالاها همچون لوازم خانگی، خودرو و مسکن به گرانی مواد اولیه مربوط است، به همین دلیل دولت باید سیاست های را برای جلوگیری از افزایش قیمت این محصولات در بازار سیاه بی اندیشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند وقت اخیر مشکلات بازار فولاد در کشور افزایش یافته که ناشی از وجود دست های دلالی در کنترل این بازار است. در این رابطه طهمورث جوانبخت معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفته قیمت محصولات فولادی مبارکه در بازار آزاد ۷۰ دصد گرانتر از بورس است و این ناشی از عدم مدیریت درست تقاضاست، به همین دلیل پیشنهاد شده که از ظرفیت کارشناسی شرکت فولاد مبارکه برای مدیریت تقاضا در بازار استفاده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه