English

دلایل اصلی ریزش شاخص کل بورس در روزهای اخیر

مدیر عامل شرکت بورس تهران در خصوص دلایل اصلی ریزش شاخص کل بورس در روزهای اخیر توضیحاتی ارائه کرد.

دلایل اصلی ریزش شاخص کل بورس در روزهای اخیر

به گزارش خبرگزاری موج، علی صحرایی مدیر عامل شرکت بورس تهران در پاسخ به این سوال که دلایل اصلی ریزش بازار سرمایه در روزهای اخیر چیست؟ و آیا راهکاری برای بهبود این اوضاع در نظر گرفته شده یا خیر؟ گفت: بازار به طور دائم تحت تاثیر متغییرهای اقتصادی و غیر اقتصادی قرار دارد و اشخاصی هم که در بازار سرمایه هستند، نباید نگاه‌کوتاه مدت داشته باشند.

این مقام مسئول اظهار کرد: عوامل بنیادی موثر بر بازار سرمایه که ما در نظر گرفته بودیم از شاخص‌های منفی این روز ها نه تنها تاثیر نپذیرفتند بلکه مثبت هم بودند اما مناسباتی که سهام داران انجام می دهند انتظاراتشان بر این است که بازار همیشه باید مثبت باشد درحالی که این دیدگاه کاملا اشتباه است.

او افزود: برخی از سهام داران تازه ما در قیمت های اوج این سهام ها را خریده بودند و توقع داشتند که بازار همچنان رشد کند اما ناگهان که رویه بازار تغییر کرد و روند نزولی شد همین سهامداران به جای آنکه صبر داشته باشند شروع به فروش سهام هایشان کردند.

مدیر عامل بورس تهران افزود: ما در مصاحبه های مختلف به سرمایه گذاران گفته بودیم اگر دانشی در خصوص این بازار ندارید از طریق شرکت های سرمایه گذاری وارد این بازار شوید اما متاسفانه به صحبت های گوش نسپردند و زیان دیدند.

صحرایی بیان کرد: حقوقی ها در حال حاضر بازار شده اند و از هفته آینده نیز ابزار های جدیدی وارد این بازار خواهد شد که شامل سهام خزانه، فروش اوراق تبعی است.

او افزود: اوراق تبعی بدین معنا است که مبلغ کمی را سهامدار حقیقی پرداخت می کند و حداقل به میزان سپرده بانکی بازده خواهد داشت به گونه ای که امر قیمت سهم بالا رفت سهام دار خودش اختیار دار این است که سهامش را بفروشد یا خیر این اوراق به طور کامل یک ابزار دوگانه است.

مدیر عامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران تصریح کرد : ما سعی بر این داریم که طی هفته های آتی میزان نقد شوندگی را از طریق بازار گردانان بزرگ ارتقا دهیم در ادامه باید اشاره کرد با وجود اینکه امروز آخرین روز معاملاتی در هفته است از مجموع معاملات ۱۰ میلیارد تومانی بورس تهران ۸۰ درصدش توسط اشخاص حقیقی خریداری شده است.

او افزود: اوراق تبعی بدین معنا است که مبلغ کمی را سهامدار حقیقی پرداخت می‌کندو حداقل به میزان سپرده بانکی بازده خواهد داشت به گونه‌ای که امر قیمت سهم بالا رفت سهام دار خودش اختیار دار این است که سهامش را بفروشد یا خیر این اوراق به طور کامل یک ابزار دوگانه است.

صحرایی در ادامه در خصوص صحبت‌هایی که در فضای مجازی مبنی بر نامه ۲۵ اقتصاددان به رئیس جمهور در خصوص مسئله بازار‌های موازی که از بورس تاثیر می‌پذیرند، بیان کرد: در چند هفته گذشته همانطور که شاهد بودیم علی‌رغم اُفت بازار سرمایه بازار‌های موازی از رشد پایینی برخوردار بودند، تنها بازاری که می‌تواند نقدینگی را کمک کند و با تورم مواجه کند همین بازار سرمایه است.

او در پاسخ به این سوال که میزان پذیره نویسی در پالایش یکم تا به امروز به چه میزان بوده است، بیان کرد: میزان پذیره نویسی پالایش یکم در بازار سرمایه کمتر از ۴ میلیارد تومان بوده، اما این موضوع بستگی به بازگشایی پالایشگاه‌ها دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • رضا

    تمام دنیا بورسش پایین امده اما توی ایران که تحریم هم هستیم ۱۰۰۰برابر شد. شماها کجا بودید مگر ریس بورس نیستی جواب درست حسابی بدهید.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی