English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش بینی روند آینده بورس مشخص است/ ادامه اصلاح دستوری برخی نمادها با وجود عبور شاخص از ۲ میلیون واحد

در هفته گذشته خبر پذیره نویسی دارا دوم در ابتدای شهریور ماه و واکنش سهام شرکت ها به سطح حمایتی کمک کرد تا شاخص کل از مقاومت ۲ میلیون واحدی بگذرد؛ اما این سیگنال مثبت کمک نکرد تا اصلاح دستوری برخی نمادها پایان بپذیرد.

پیش بینی روند آینده بورس مشخص است/ ادامه اصلاح دستوری برخی نمادها با وجود عبور شاخص از ۲ میلیون واحد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بورس در یک هفته گذشته به دلیل مقاومت ۲ میلیون واحدی که پیش رو داشت در نوسان بود و در همان ابتدای هفته شاخص کل ۲ میلیون واحدی را شکست، اما باز به یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد بازگشت تا با جذب سرمایه‌های حقیقی بیشتر، بتواند از سطح این مقاومت عبور کند و از آنجایی که اصلاح نسبی سهام کوچک و بزرگ رخ داده بود، در روزهای پایانی هفته بیشتر سهم ها به سطوح حمایتی واکنش نشان دادند و از طرف دیگر خبر عرضه ETF دوم دولتی در اوایل شهریور عبور از این مقاومت ۲ میلیون واحد را راحت تر کرد، هرچند عرضه احتمالا دستوری حقوقی ها در خیلی از نمادها اجازه برگشت به بعضی سهام ها را نداد و در روز چهارشنبه بورس دو رنگ سبز و قرمز داشت، در حالی که برخی کارشناسان تحلیل کرده بودند که عبور از مقاومت ۲ میلیون واحد برای بار دوم، بورس را کاملا سبز پوش می کند، اما این اتفاق نیفتاد.

البته باید توجه داشت که حجم معاملات بازار نشان می دهد که نگرانی خاصی در بازار نیست و تعداد زیادی از سهام مخصوصا آنهایی که از روند رشد بازار در دو سال اخیر عقب بودن هنوز حتی نصف راه رشدشان را هم نرفته اند، اما هنوز اقبال بازار به نمادهای بزرگتر است.

شاید مهمترین نکته ای که درباره بازار وجود دارد این است که دولت دوست ندارد این بازار ارزشمند را از دست بدهد، از این رو با پیشنهاد ورود سهام ۵۰ شرکت جدید به بورس و فرابورس، برنامه عمق بخشی به بازار و جذاب ماندن نسبی قیمت سهام برای سهامدارای جدید را دنبال می کند که متاسفانه این عمق بخشی خیلی ناشیانه انجام می شود و بعد ممکن است دردسر ساز شود، زیرا بسیاری از شرکت های که وارد بورس یا فرابورس شده اند از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

روند پرنوسان معاملات

در شرایط کنونی برخی نمادها اصلاح بیش از حد و دستوری دارند و احتمال ادامه این اصلاح مصنوعی همچنان هست و روند بازار شبیه بازار مهر ۹۷ است که آن زمان در برخی نمادها سهامداران در روزهای منفی فروختند و وارد نمادهای پر بازده تر شدند، اما بعد از مدت کوتاهی همان نمادها رشد زیادی کردند. بنابراین در حال حاضر نیز می توان گفت که راه رشد بازار ادامه دارد و تا آخر امسال هیچ بازاری جذابتر و سودسازتر از بورس نخواهد بود. سهامداری که مرتبا در اصلاح دچار استرس و ترس شدید شود و دست به اقدام های هیجانی بزند چه در سود باشد و چه در ضرر همیشه از رشدهای بزرگ جا خواهد ماند.

پیش بینی روند آینده بورس

درحالی که فعالان بازار منتظر عرضه دومین ETF دولت با حضور شرکت‌های پالایشی هستند، سازمان خصوصی‌سازی هم آگهی فروش بلوکی سه نماد شتران، شپنا و شبندر را منتشر کرده است.  در این فروش بلوکی قیمت کف هر سهم با این مبالغ منتشر شده که هر سهم شبندر ۶۰۰۷ تومان، هر سهم شتران ۵۹۸۲ تومان و هر سهم شپنا ۵۹۱۹/۶ تومان بفروش می رسد. این خارج از بحث ETF هست و حضور پالایشی ها در ETF طبق برنامه اعلام شده قبلی انجام خواهد شد. نکته اینجاست که قیمت های تعیین شده ۲۰ درصد بالاتر از قیمت کنونی است و این نمادها به شرطی که قیمتشان زیر ۶ هزار تومان نباشد عرضه می شوند.

نکته مهم دیگر اینکه این واگذاری ها توسط سازمان خصوصی سازی انجام می شود که خارج از بحث صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)  و با ماهیت کاملا متفاوت انجام می شود.

نکته مهم دیگر در این شرکت‌ها، تغییر ترکیب سهامداران آنها است؛ که برای بدست آوردن ۱۵ درصد سهم حیاتی از این شرکت‌ها نیاز به رقابت دارند؛ به همین دلیل انتظار کاهش قیمت به دلیل این رقابت برای تحصیل ما بقی سهام شرکت وجود ندارد و به نظر می رسد پالایشی‌ها باز هم لیدر بورس خواهند شد و این اتفاق بار دیگر ممکن است توجه به سهام نمادهای کوچکتر را کم کند و از طرف دیگر این نمادها که رشد زیادی را تجربه کرده اند بار دیگر وارد قیمت های حبابی شوند و شاید پس از این رشد قیمت خرید صندوق ETF هم سود چندانی نداشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه