English

تحقق رویای اقتصاد دیجیتال با اتصال شهرها و روستاها به اینترنت پرسرعت

اقتصاد دیجیتالی به زعم مقامات عالی اجرایی کشور باید جایگزین اقتصاد سنتی و نفتی شود که این امر مستلزم سرمایه گذاری اپراتورها و شرکتهای فناوری محور در زیرساخت های مواصلاتی الکترونیک و توسعه دسترسی ها به شبکه ملی اطلاعات در شهر و روستا است.

تحقق رویای اقتصاد دیجیتال با اتصال شهرها و روستاها به اینترنت پرسرعت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند سال گذشته با شدت گرفتن تحریم ها میزان صادرات نفت ایران کاهش محسوسی داشته، از این رو مقام های مسئول در صدد جایگزینی سایر ظرفیت های اقتصادی برآمدند که با توجه به اینکه در دنیا اقتصاد دیجیتال سهم بزرگی در گردش مالی پیدا کرده که در دوران شیوع ویروس کرونا نیز نقش آن پررنگ تر شد، مسئولان را بر آن داشته تا سهم اقتصاد دیجیتال کشور را افزایش دهند تا از این طریق وابستگی به نفت نیز کاهش پیدا کند.

به تازگی در مراسم افتتاح سه پروژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که با حضور رئیس جمهوری انجام شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با  اشاره به گزارش انکتاد به برنامه های ملی برای توسعه اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و رئیس جمهوری نیز بر این موضوع صحه گذاشت که اقتصاد دیجیتال می تواند جایگزین اقتصاد سنتی شود.

با توجه به اینکه اقتصاد دیجیتال شامل سه لایه هسته، محدود و وسیع می شود که به ترتیب از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، خدمات دیجیتال اقتصاد پلتفرمی تا تجارت الکترونیکی مبتنی بر انقلاب صنعتی چهارم را در بر می گیرد، هر چه شرایط اتصال در لایه نخست برای مردم کشور فراهم شود، سهم کشور از حوزه اقتصاد دیجیتال با تکیه بر دو سطح دیگر افزایش می یابد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا توانست 1587 روستای کشور را با اتصال به شبکه اینترنت پرسرعت، توسط همراه اول به شبکه ملی اطلاعات وصل کند و پوشش دسترسی پرسرعت مشترکان روستایی به این شبکه را از 40 درصد در سال 1396 به 89 درصد تاپایان سال گذشته برساند.

همچنین با این توسعه فراگیر، ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات از 4000 گیگابیت بر ثانیه در سال 1396 به 18000 گیگابیت بر ثانیه در سال 1398 افزایش یافت.

طبق گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، افتتاح زیرساخت های ارتباطی برای بخش روستایی و مناطق دور افتاده، نقش موثری در تحقق دستیابی به پتانسیل نهفته در اقتصاد دیجیتال داشته و نشان از اهتمام اپراتورهای کشور برای سرمایه گذاری در این بخش دارد و اپراتور اول تلفن همراه با اقدامات اجرایی به هنگام و سریعتر از سایر رقبا، در نظر دارد تا سرعت دسترسی به چشم انداز "تحقق رویای دیجیتال" را ارتقا بخشد.

این شرکت با با پوشش 1321 شهر و 44918 روستا که جمعیتی 96.5 درصدی را در بر می گیرد، عملا بستر اقتصاد دیجیتال را فراهم کرده است. از این رو ظرفیت های این اپراتور به دور از شعار می تواند به تقویت اقتصاد دیجیتال کشور کمک کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه