English

معاون اول رئیس جمهور؛

به دنبال رفع مشکل دسترسی دانش آموزان به موبایل هستیم / جهان تحت تاثیر کرونا دیجیتالی شد

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه جهان تحت تاثیر کرونا دیجیتالی شده است، اظهار کرد: هیچ گاه فکر نمی شد که آموزش در کشور دیجیتالی شود و هر خانه ای به مدرسه و دانشگاه تبدیل شود. قبل از کرونا در مدارس این حساسیت وجود داشت که دانش آموز موبایل نداشته باشد، اما امروز به دنبال این هستیم که همه دانش آموزانی به آن دسترسی پیدا کنند.

به دنبال رفع مشکل دسترسی دانش آموزان به موبایل هستیم / جهان تحت تاثیر کرونا دیجیتالی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، معاون اول رئیس جمهور صبح امروز به صورت آنلاین در نشست با فعالان عرصه ارتباطات شرکت کرد و فعالان این عرصه از عدم پرداخت اعتبارات لازم برای سرمایه گذاری و ساخت داخل کالاهای حوزه فناوری انتقاد کردند و اسحاق جهانگیری در پاسخ به این خواسته اعلام کرد با توجه به اینکه این بخش جزو پیشران های صنعت است اگر تبعیضی علیه حوزه فناوری اعمال شده باید از سوی بانک مرکزی پیگیری شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه محدودیتی برای تامین ارزی واردات کالاهای آی سی تی وجود ندارد، اظهار کرد: باتوجه به شرایط کشور باید تصمیم واحدی را برای همه بنگاه های کشور در نظر گرفت و برای شرکت های که در زمان کرونا آسیب دیده اند باید پرداخت تسهیلات با بهره 12 درصدی تسهیل شود. هرچند معتقدیم این تسهیلات نمی تواند همه مشکلات این شرکت ها را حل کند، اما می تواند کمک کننده باشد. از طرف دیگر باید تسهیلات کرونایی در مدت یک ماه به تمام شرکت های آسیب دیده پرداخت شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه همه برنامه های توسعه ای و امور جاری تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است، اظهار کرد: این مساله قطب نامه سیاست گذاری و مدیریت کشور است، زیرا با شیوع کرونا باید بین بخش های مختلف اقتصادی و سلامت مردم تعادل ایجاد می شد و البته فرصت های جدید ایجاد شده است.

او با تاکید بر اینکه دولت نمی تواند تنها در مسائل روزمره کرونا باقی بماند، اظهار کرد: این یک پدیدیه جهانی و نوظهور است که قطعا باید درباره آن فکر کرد، اما باید آینده نگری نیز کرد و اصلاخات ساختاری و راهبردی باید در نظر گرفته شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه جهان تحت تاثیر کرونا دیجیتالی شده است، اظهار کرد: هیچ گاه فکر نمی شد که آموزش در کشور دیجیتالی شود و امروز هر خانه ای به مدرسه و دانشگاه تبدیل شده است. قبل از کرونا در مدارس این حساسیت وجود داشت که دانش آموز موبایل نداشته باشد، اما امروز به دنبال این هستیم که دانش آموزانی که این ابزار ندارند به آن دسترسی پیدا کنند.

او با تاکید بر اینکه باید در سال جاری زیرساخت های فنی و حقوقی تقویت شود، تصریح کرد: اقدمات دولت ارتباطات در هشت ساله اخیر با تمام دوره های قبل قابل مقایسه نیست. همچنین باید روی ماهواره ای و پرتاب کننده ها تمرکز کرد.

 توسعه زیرساخت های داده ای

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه پروژه هایی در هفته ارتباطات پروژه های خوبی عملیاتی می شوند، گفت: در حال حاضر حدود 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری در زیرساخت های فناوری اطلاعات انجام شده و یک مرکز داده ای توسط ایرانسل ایجاد شده که 25 درصد به ظرفیت داده کشور اضافه می کند و یک زیرساخت خدمات ابری توسط شرکت آسیا تک راه اندازی شده که با اجرای آن در این بخش به خودکفایی می رسیم.

جهرمی با بیان اینکه در سال جاری سیاست ما توسعه محصول است، افزود: طرح بزرگ هر خانه ایرانی یک تلویزیون اینترنتی را دنبال می کنیم و امیدواریم در یک سال آینده 5 میلیون خانوار از این خدمات اینترنتی استفاده کنند.

او با تاکید بر اینکه هفته آینده میزبان رئیس جمهور برای افتتاح پروژه های فناوری خواهیم بود، تصریح کرد: در خردادماه همراه اول هم دو مرکز داده را با حدود 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری به بهره بردری می رساند. همچنین طاهر بخش مدیر فنی شرکت همراه اول درباره تحت پوشش قرار گرفتن بیش از هزار و پانصد و هفتاد و هشت روستای کشور، گفت: در همراه اول با رویای تحقق دیجیتال برنامه های بزرگی در دست اجرا دارد و در شرایط کنونی به دنبال این هستیم که با سرمایه گذاری پایدار سایت های جدیدی ایجاد شود، از این رو در 1400 روستا زیرساخت ها ارتقا داده می شود و در فاز اول 1200 مدرس روستایی به طرح هوشمندسازی متصل می شوند که با همکاری همراه اول و وزارت ارتباطات و فناوری اطلات این بخش توسعه داده می شود.

تسهیلات برای شرکت های کوچک آی سی تی

رئیس سازمان نظام صنفی نیز در این نشست با اشاره به اینکه کشور سه ماهه درگیر کرونا است، اظهار کرد: ایران جزو کشورهایی است که بدون تنبیه یا تشویق قرنطینه را اجرا کرد و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای موفقیت این قرنطینه نقش موثری داشته است. در واقع وجود شبکه ارتباطی مناسب باعث شد که مردم نیازهای خرید و فروش دید و بازدید را انجام دهند و حتی به فضای آموزشی دسترسی پیدا کردند و همه این ها با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات ممکن شد.

عثنی عشری با تاکید بر اینکه همکاری دولت، بخش خصوصی برای ارائه خدمات آی سی تی در دوره کرونا اهمیت بالایی داشت، تصریح کرد: در زمانی که رشد اقتصادی در ایران منفی 9 درصد بود رشد بخش آی سی تی مثبت 6 درصد شد و این نشان دههند ظرفیت این بخش است، به طوری که در دوران بعد از انقلاب هیچ شرکت خارجی در ایران وجود نداشته و تمام ارزش افزوده ای که در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شده حاصل تلاش مردم ایران است.

عثنی عشری با تاکید بر اینکه حدود 80 درصد شرکت های حوزه ای سی تی کوجک مقیاس هستند، اظهار کرد: در حال حاضر این شرکت ها در مقابل بحران ها آسیب پذیر هستند و به دلیل اینکه تاب آوری پایینی دارند بروز کرونا فشار به این شرکت ها را بیشتر کرده است، از این رو منتظردر نظر گرفتن تسهیلات برای این شرکت ها هستیم و دولت برای پرداخت حق بیمه این شرکت ها دستور مساعدی ارائه دهد.

او با الام اینکه مردم به موبایل، تبلت و... نیاز دارد، تصرح کرد: با اعتراض به وزارت صنعت محدودیت ها برای تامین این کالاها برداشته شده، اما معتقدیم این اشتباهات دوباره رخ ندهد. از طرف دیگر بخش عمده ای از واردات کالای این حوزه از طریق ارز آزاد انجام شده است و از آنجایی که محدودیت های در زمینه مبادلات از سوی گمرک، وزارت صنعت و بانک مرکزی ایجاد شده که می تواند در آینده تامین این کالا را با چالش مواجه کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه